Några nytagna Swebus-bilder (2008)

Startat av Mikael T Nilsson, 02 januari 2008, 18:43:32 PM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer ett bildsvep med några Swebusvagnar som jag fotograferade idag. Först vagn 3435 som borde vara den äldsta bussen i trafik hos Swebus Uppland. Årsmodellen är 1992.

Sedan vagn 5837 som kommit på besök i Uppsala från Värmland. Värmlandstrafik har väl inga krav på lågentrébussar i landsbygdstrafiken?

Notera det extra bagageutrymmet i aktern.

En av Swebus Express Neoplanbussar inspekteras inför vidare färd mot Gävle.

Swebus 6335 är väl en av Swebus Express nyaste Volvobussar? Årsmodellen är 2006.
Enligt mina anteckningar är bussen stationerad i Jönköping.

En av de nyare bussarna i Swebus Express flotta, vagn 6773. Strax efter jag fotograferade bussen körde den iväg mot Stockholm, skyltad "835 Kalmar". Är den stationerad i Uppsala eller har den kommit från Kalmar till Stockholm som 835 och vidare till Uppsala som 899 för att köra tom till Stockholm och sedan vidare tillbaka till Kalmar?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christianm

Citat från: Norrortsmicke skrivet 02 januari 2008, 18:43:32 PM

En av Swebus Express Neoplanbussar inspekteras inför vidare färd mot Gävle.

Törstiga bilar har jag hört talas om men hungriga bussar...  :D

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

homer

byter halvljus skulle ja gissa på då de bara lyser på ena sidan

christianm

Nja, tittar man noga så lyser det på båda sidor, alldeles framför den högra mannens mage...

buss-tobbe

Många härliga bilder tack för det!!

Niclas Rosenius

Hej!

Många av avgångarna på 899 mellan Uppsala och Stockholm fortsätter bussarna på olika linjer vidare från Stockholm till bla Kalmar o Linköping.

Neoplan-Väst i Uppsala har huvudansvaret på att hålla med servicen på både Eurolinerna och MAN-bussarna. Så det kan vara lite olika bussar som dyker upp här i Uppsala när det gäller dessa bussar beroende när dom skall in på service.

//Niclas

Martin Maltkvist

Sedan vagn 5837 som kommit på besök i Uppsala från Värmland. Värmlandstrafik har väl inga krav på lågentrébussar i landsbygdstrafiken?
Jag visste inte att 9700 fanns som HD inom VTAB men det är tydligen så, enligt SBH gäller det även 5838 så nu har jag lärt mig något nytt.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Klokt av dem.

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2008, 11:18:14 AM
5837 o 5838 köptes som beställningsbussar, uppenbarligen har behovet av linjevagnar i Värmland blivit större än behovet av en "ren" beställningsbuss varför 5837 lackats om senare, 5838 finns i Gävle.

Nej nu måste vi nog korrigera. 5837 fanns först i Gävle som beställningsbuss/Brynäs buss. Sedan byttes 5837 mot 0019 som nu återfinns i Gävle. Detta efter att 4400 inte fick fortsatt förtroende som buss åt Färjestad. 5838 har hela tiden funnits i Karlstad/Värmland.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Anders L

5837 är fortfarande fullt utrustad med video m.m men går i linjetrafik. Den lackades om eftersom man ansåg att det blev för dyrt att ha två nya beställningsbussar. 5838 är inte VLT lackad.

Nej tack och lov har vi inte lågentré i Värmland.

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2008, 11:32:18 AM
Jasså har man gjort så, är då även 5838 VLT lackad? och Gävle har ingen "vanlig" beställningsbuss förutom Brynäsbussen?

Det är inte lätt att hänga med när man kopplat bort Swebus omflyttningar en gång

Enligt mina anteckningar är 5838 lackad som beställningsbuss men man vet aldrig. Däremot förfogar Gävle över en fd Swe-ex Van Hool, 4355 som används som beställningsbuss.

Edit: Anders L hann före!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Jag måste korrigera mig själv vad gäller spelarbussarna.

5837 var först i Gävle och körde åt Brynäs. 4400 körde Färjestad.

2005-12 fick Karlstad 5837 och 0019 skaffades till Gävle. 4400 körde fortfarande Färjestad.

Förra hösten bytte Färjestad färg och man behövde byta bussen. 0019 övergick då till Karlstad och Färjestad 6764 anskaffades till Gävle och Brynäs för ett år sedan som den vita Brynäsbussen. 4400 gick till Gävle och är nu den svarta Brynäsbussen.

Anders L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2008, 11:41:53 AM
Ja det är nog rätt tänkt, en länslackad beställningsbuss kan ju rulla överallt medans en Firmalackad enbart går att använda i beställningstrafiken och då ofta blir stående utan att dra in pengar långa tider.

Tyvärr har väl beställningsverksamheten i Karlstad som var väldigt omfattande på GDG tiden och under de första 5-6 åren på Swebustiden av antalet bussar att döma gått ner oerhört mycket, en del lär ju även bero på den nuvarande policyn att inte satsa på sådan verksmhet annat än som bisyssla för befintliga bussar.

//Lars

Ja idag finns bara 3795, 5838 och Färjestadbussen tillgängliga som beställningsbussar. Länsbussar används bara under lågtrafik eftersom de inte räcker till annars.
Ett tag pratades det om rejäla satsningar på beställningstrafiken men det verkar ha kommit av sig nu. På sätt och vis är det väl bra att Swebus först och främst koncentrerar sig på linjetrafiken.

Walter

Så den gamla expressen 3795 finns kvar, kul!

Jo om man tittar på Swebus hemsida så slog man tidigare stort på trumman för beställningsverksamheten i Karlstad och Gävle. Tittar man nu så länkar man till resp huvudort och där kan men se vilka bussar (typer) som finns tillgängliga.

Tidigare var ju Interbus verksamma i de större städerna med beställningsverksamhet.