Förändringar i busstrafiken T26 Stockholms Lokaltrafik (SL)

Startat av Kollektivkollen, 07 mars 2025, 11:52:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

SVT Nyheter sammanfatatr bussutbudet och trafikförändringarna gamnska bra:

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nya-busslinjer-i-stockholm-pa-tvaren-alla-ska-inte-till-city

CitatNya tidtabeller och utökad trafik 2026
• Tre helt nya busslinjer
En helt ny linje 519 från Ursvik, via Frösunda till Tekniska högskolan. En helt ny linje 122 Spånga station – Karolinska sjukhuset. Ekeröbuss 340 trafikerar Ekerö centrum–Stenhamra

• Nattrafik
Fler avgångar kvällstid med där tågen får fler vagnar.

Ny nattbusslinje till Nynäshamn, buss 896.

Pilotprojekt med nattpendeltågstrafik Södertälje–Uppsala från sommaren 2026.

• Nygamla linjer kommer tillbaka
Buss 168 läggs tillbaka, mellan Östbergahöjden och Gullmarsplan

Bussarna 745 och 743 mellan Salem respektive Botkyrka och Fridhemsplan läggs tillbaka.

Buss 530, som ska vara en snabbare variant av befintliga linje 524

• Utökad turtäthet
Buss 179 får fler avgångar i rusningstid på sträckan, Kista–Tensta

Bussar i hela länet får utökad turtäthet, bland annat buss 133, 747, 172, 705, 833, 160.

Buss 435C från Värmdö via Nacka till Cityterminalen får fler avgångar. Buss 402X Slussen-Nacka får tillbaka de turer som drogs in december 2023.

Buss 442X och 446 förlängs från nuvarande ändhållplats Sickla udde till Glasbruksgatan.

Buss 747 får 17 fler avgångar per dag för att underlätta pendling Stockholm–Södertälje.

• Flera nya eller växande bostadsområden samt till arbetsplatser får förändrade kollektivtrafikförbindelser
o Ursvik (Sundbyberg)

o Kristineberg (Vallentuna)

o Jungfrusund (Ekerö)

o Steninge slottsby (Sigtuna)

o Slagsta strand (Botkyrka)

o Anstalten i Österåker

o Livgardet i Kungsängen

o Loviseberg industriområde i Botkyrka

Källa: Region Stockholm/SL

virtual1


Maven

Det brukar väl i bästa fall komma ut på hemsidan någon vecka före trafikstart?

846

Att Frösunda får tillbaka en busslinje till stan tror jag de välkomnar men att den går till Östra station och inte City tror jag kommer att göra linjen mindre använd än om den vänt vid Sergels torg istället.

IvveRivve004

#19
Citat från: roggek skrivet 24 september 2025, 06:51:39 AMSVT Nyheter sammanfatatr bussutbudet och trafikförändringarna gamnska bra:

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nya-busslinjer-i-stockholm-pa-tvaren-alla-ska-inte-till-city


Jag hade dock hoppats att buss 160 skulle förlängas från Årstaberg till Östbergahöjden istället för att 168:an återinfördes samt att 442:an, 443:an och/eller 471:an skulle gå via Nacka gymnasium istället för att buss 402X återinfördes. Det fanns också en annan nattbusslinje till Nynäshamn som numera är nerlagd, men den hade linjenummer 897. Angående Sickla udde är det många bussar från dit till Nacka/Värmdö som försvunnit. Först 466:an till Gustavsberg (lades ner antingen 2006, 2007 eller 2008), sen 484:an, och nu kommer buss 442X och 446 gå från Glasbruksgatan.

Citat från: 846 skrivet 24 september 2025, 10:33:09 AMAtt Frösunda får tillbaka en busslinje till stan tror jag de välkomnar men att den går till Östra station och inte City tror jag kommer att göra linjen mindre använd än om den vänt vid Sergels torg istället.

Å andra sidan gick ju 67:an också till Östra station...

Citat från: Maven skrivet 24 september 2025, 10:21:26 AMDet brukar väl i bästa fall komma ut på hemsidan någon vecka före trafikstart?

Jag har dock sett att Region Stockholm går ut med ett dokument om förändringarna någon gång i oktober/november.

Fredde

Det är knappast någon tillfällighet att de styrande som en gång drog in mycket av detta nu, ett valår, återinför dessa linjer. ::)  8)

virtual1

Äntligen kommer 865:an att gå förbi Huddinge Station också! Inte en dag för tidigt...

admin

Inläggen om linje 57 har knoppats av till en egen tråd som hittas här.

L. Gornitzka

Hm, skumt att inget dokument över bekräftade förändringar kommit ut ännu. Förra året (T25) nådde det allmänheten redan i början på oktober.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Maven

Däremot så har det skrivits ganska mycket i de lokala Mitti-tidningarna. Är det en ny kommunikationsstrategi att släppa info om en ändring här och en ändring där stegvis för att hålla spänningen uppe för oss intresserade? En sorts adventskalender med lucköppning varje dag fram till tidtabellsskiftet?

L. Gornitzka

Här under veckan var det dessutom så att jag skickade mail till Region Stockholm (nåja, via deras kontaktformulär) och frågade om det fanns någon sammanställd rapport med alla trafikförändringar. Ännu inget svar.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

IvveRivve004

Jag frågade och fick då ett dokument med förra årets förändringar. När jag påpekade det fick jag istället ett dokument med förslagen (ni vet, från i mars)

L. Gornitzka

Så uppenbarligen har de ännu inte fått ordning på ett nytt dokument. Dels för att du (IvveRivve004) fick fel, medan jag inte fått något svar alls. Vilket däremot ställer frågan, "hur får de som skriver i lokaltidningarna tag i informationen?"
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Maven

Eftersom det verkar vara en kommunikationsstrategi vad man väljer att släppa till Mitti-tidningarna så kan man ju undra: Finns det nedskärningar som bekostar utökningarna, som man av någon anledning avvaktar med att offentliggöra?