Förändringar i busstrafiken T26 Stockholms Lokaltrafik (SL)

Startat av Kollektivkollen, 07 mars 2025, 11:52:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kollektivkollen

Hej!
Jag har nu fått tillgång till förändringsdokumentet för T26, alltså de förändringar som föreslås till december 2025.

Jag har inte lyckats hitta dokumentet online så fick gå genom en annan källa för att spåra upp det, därav att det ligger på Google Drive.

Bland annat föreslås en omfattande förändring av Solna/Sundbybergs bussnät samt utökningar av Tunnelbanetrafiken.

https://drive.google.com/file/d/1Ue-41Bn-sCWTaHA_-m2mWZFStspcT06M/view?usp=sharing

Ulf Berlin



IvveRivve004

Jag visste väl att hållplatsen Johannes skola skulle åter kunna tas i bruk nu när buss 519 planeras trafikera den nya sträckan!

IvveRivve004

Förresten, när man ändå låter 508:an vända vid Solnavägen, hade man inte kunnat göra samma sak med 526:an?

Angående buss 514 så ser det ut att finnas en potentiell trafikering av Akalla i och med att den på kartan går förbi korsningen Vandagatan/Finlandsgatan/Sveaborgsgatan.

Låter inte också linjenumrena 122 och 519 lite bekanta?

Nico

Som sagt... ta allt detta med en nypa salt. Som vanligt är detta bara förslag som gått ut på remiss till bla kommuner mfl. intressenter. En konkret trafikbeställning kommer normalt först i höst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

IvveRivve004

Det stod dock inget om att förlänga blåbusslinje 6 från Karolinska institutet till Solna centrum...Det tycker jag att de hade kunnat göra när de ändå lägger ner 507:an...

Frippe Fribas

Sexans förlängning verkar ingå som ett slags paketlösning i samband med den tänkta nya expressbusslinjen mellan Vällingby och Hagastaden, så det kommer kanske i ett senare skede.
Just nu är det tveksamt om det går att vända Sexan i terminalen vid Solna C av utrymmesskäl, så det krävs nog ett större omtag där i så fall kan jag tänka mig.

IvveRivve004

#8
Jag har läst i Mitti att 65:an åter kommer att gå längs Kungsholms strand i december, men att den inte går till Fredhäll och att den går via 54:ans numera nedlagda hållplatser på Kungsholmsgatan. Så 65:an börjar bli mer lik gamla 56:an (med en skillnad att den östra hållplatsen är Skeppsholmen istället för Hakberget och att den inte går via Kungsbron och Blekholmsterrassen). 54:an i sin tur kortas av vid Fridhemsplan.

elliot


IvveRivve004

Själv hade jag hellre sett den gå tillbaka till Norra Djurgårdsstaden. 75:an känns nästan mer överflödig...

Maven

Citat från: elliot skrivet 15 september 2025, 23:36:53 PMOm det stämmer kan man ju lika gärna lägga ner 54:an

Varför det? Reimesholme behöver en matarlinje till tunnelbanan, och genom att den går över Västerbron så får de fler målpunkter och linje 4 avlastas något.

elliot

5:an finns och 74:an finns på den sträckan vilket jag tycker räcker. Även om 74:an inte går till Fridhemsplan men stannar vid Mariebergsgatan.

Frippe Fribas

Citat från: Maven skrivet 16 september 2025, 16:04:57 PMVarför det? Reimesholme behöver en matarlinje till tunnelbanan, och genom att den går över Västerbron så får de fler målpunkter och linje 4 avlastas något.
Visst kommer man lite längre med 54:an än med 66:an om man bor på Reimesholme, men frågan är om det ändå inte skulle räcka med 66:an då de flesta troligen ändå bara vill till Hornstull för att byta till andra linjer.

homer

https://www.mitti.se/nyheter/fler-bussar--men-nackaborna-far-fortsatta-ga-780-meter-6.3.318875.542edf0a9b

Lite fler nyheter som inte finns i TFs dokument

CitatFler Nackabussar ska köra till Glasbruksgata och Nacka gymnasium nästa år. Det meddelade SL på måndagen.
– Så fort operatörerna har köpt in fler bussar börjar trafiken att rulla, säger SL:s ordförande Jakop Dalunde (MP).


CitatBuss 402X till Nacka gymnasium återupptas.

Buss 442 mellan Sickla udde och Boo backe förlängs och får Glasbruksgatan som ny ändhållplats.

Buss 446 från Västra Orminge till Sickla udde förlängs också till Glasbruksgatan.