Förändringar i busstrafiken T26 Stockholms Lokaltrafik (SL)

Startat av Kollektivkollen, 07 mars 2025, 11:52:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

SVT Nyheter sammanfatatr bussutbudet och trafikförändringarna gamnska bra:

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nya-busslinjer-i-stockholm-pa-tvaren-alla-ska-inte-till-city

CitatNya tidtabeller och utökad trafik 2026
• Tre helt nya busslinjer
En helt ny linje 519 från Ursvik, via Frösunda till Tekniska högskolan. En helt ny linje 122 Spånga station – Karolinska sjukhuset. Ekeröbuss 340 trafikerar Ekerö centrum–Stenhamra

• Nattrafik
Fler avgångar kvällstid med där tågen får fler vagnar.

Ny nattbusslinje till Nynäshamn, buss 896.

Pilotprojekt med nattpendeltågstrafik Södertälje–Uppsala från sommaren 2026.

• Nygamla linjer kommer tillbaka
Buss 168 läggs tillbaka, mellan Östbergahöjden och Gullmarsplan

Bussarna 745 och 743 mellan Salem respektive Botkyrka och Fridhemsplan läggs tillbaka.

Buss 530, som ska vara en snabbare variant av befintliga linje 524

• Utökad turtäthet
Buss 179 får fler avgångar i rusningstid på sträckan, Kista–Tensta

Bussar i hela länet får utökad turtäthet, bland annat buss 133, 747, 172, 705, 833, 160.

Buss 435C från Värmdö via Nacka till Cityterminalen får fler avgångar. Buss 402X Slussen-Nacka får tillbaka de turer som drogs in december 2023.

Buss 442X och 446 förlängs från nuvarande ändhållplats Sickla udde till Glasbruksgatan.

Buss 747 får 17 fler avgångar per dag för att underlätta pendling Stockholm–Södertälje.

• Flera nya eller växande bostadsområden samt till arbetsplatser får förändrade kollektivtrafikförbindelser
o Ursvik (Sundbyberg)

o Kristineberg (Vallentuna)

o Jungfrusund (Ekerö)

o Steninge slottsby (Sigtuna)

o Slagsta strand (Botkyrka)

o Anstalten i Österåker

o Livgardet i Kungsängen

o Loviseberg industriområde i Botkyrka

Källa: Region Stockholm/SL

virtual1

Maven

Det brukar väl i bästa fall komma ut på hemsidan någon vecka före trafikstart?

846

Att Frösunda får tillbaka en busslinje till stan tror jag de välkomnar men att den går till Östra station och inte City tror jag kommer att göra linjen mindre använd än om den vänt vid Sergels torg istället.

IvveRivve004

Citat från: roggek skrivet 24 september 2025, 06:51:39 AMSVT Nyheter sammanfatatr bussutbudet och trafikförändringarna gamnska bra:

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nya-busslinjer-i-stockholm-pa-tvaren-alla-ska-inte-till-city

Jag hade dock hoppats att buss 160 skulle förlängas från Årstaberg till Östbergahöjden istället för att 168:an återinfördes samt att 442:an, 443:an och/eller 471:an skulle gå via Nacka gymnasium istället för att buss 402X återinfördes. Det fanns också en annan nattbusslinje till Nynäshamn som numera är nerlagd, men den hade linjenummer 897. Angående Sickla udde är det många bussar från dit till Nacka/Värmdö som försvunnit. Först 466:an till Gustavsberg (lades ner antingen 2006, 2007 eller 2008), sen 484:an, och nu kommer buss 442X och 446 gå från Glasbruksgatan.

Citat från: 846 skrivet 24 september 2025, 10:33:09 AMAtt Frösunda får tillbaka en busslinje till stan tror jag de välkomnar men att den går till Östra station och inte City tror jag kommer att göra linjen mindre använd än om den vänt vid Sergels torg istället.

Å andra sidan gick ju 67:an också till Östra station...

Citat från: Maven skrivet 24 september 2025, 10:21:26 AMDet brukar väl i bästa fall komma ut på hemsidan någon vecka före trafikstart?

Jag har dock sett att Region Stockholm går ut med ett dokument om förändringarna någon gång i oktober/november.

Maven

Bland alla hundratals insändare och tidningsartiklar som publicerats Frösundabornas krav på direktlinje till city så har jag aldrig sett någon som lyckats argumentera för varför just Frösunda ska ha detta. Det finns ju tät tågtrafik från Solna station och tät busstrafik dit för den som inte kan gå den knappa kilometern. Ska varje bostadsområde i länet ha en egen busslinje in till Sergels torg?

IvveRivve004

Jag förstår precis hur du känner. Och måste det vara just 57:an de vill ha tillbaka? Bortsett från att den tar den där omvägen på Östermalm via Sibyllegatan och Tessinparken istället för att gå raka vägen via Stureplan och Humlegården (ni vet, som 55:an en gång gjorde) så tycker jag att den är perfekt buss mellan Hjorthagen och Södermalm. Själv har jag skrivit till politikerna och föreslagit att låta 55:an gå till Frösundavik så kan trafiken i Henriksdal, Danviken och Finnboda övertas av 66:an.

846

Grejen är väl att om man en gång haft en direktbuss till City så känns det ju mer när den försvinner än om man aldrig haft någon.

57:ans nuvarande linjedragning från Hjorthagen och Norra Djurgårdsstan har förstås sina nackdelar då resan till City tar klart längre tid via Lidingövägen-Erik Dahlbergsgatan-Sibyllegatan än när den gick via Sturegatan. Fördelarna är dock att det är ett smidigt sätt att ta sig mellan Norra Djurgårdsstan och Fältöversten men det är antagligen betydligt fler som har City som resmål. Det som jag inte begriper med 57:ans linjedragning är varför den inte stannar alls mellan Östermalms IP och Rindögatan - en sträcka på ca 1 km, vilket är förhållandevis långt mellan hållplatserna för att vara i innerstan. Det finns t.o.m. en hållplats längs vägen (Starrbäcksängen var idag endast nattrafik stannar, förut stannade också linje 73 där) så det hade ju inte behövs ny infrastruktur på plats heller. Det ligger flera stora arbetsplatser i anslutning till Starrbäcksängen så det är svårförståeligt att 57:an bara åker förbi den hållplatsen. I norrgående riktning finns även hållplatsen Erik Dahlbergsgatan på Lidingövägen som 57:an blåser förbi, den borde gott kunna stanna där också även om det inte är lika väsentligt som att den stannar på Starrbäcksängen.

Sen är det inte bara de som bor i Frösunda som saknar 57:an utan många saknar en bussförbindelse som går längs med Sveavägen. Också ett märkligt beslut att lägga ned i princip all busstrafik på Sveavägen söder om Odengatan (jag vet att 516 går i rusningstrafik på vardagar i en riktning men det får anses vara en väldigt begränsad trafik, 516 stannar inte heller på alla hållplatser som 57:an stannade vid). Tunnelbanan är inte ett särskilt bra alternativ för alla resor heller.

IvveRivve004

Dock så vet jag att 69:an faktiskt gick till Frösunda fram till år 2002 då linje 70 mellan Frösundavik och Universitetet infördes.

Jag tänker dock att man låter 57:an ta den genare vägen via Sturegatan, återinför 54:an på sträckan Fridhemsplan–Jaktgatan (men ger den ändhållplats vid Ropsten istället för Motalavägen) och lägger ner 75:an.

Fredde

Det är knappast någon tillfällighet att de styrande som en gång drog in mycket av detta nu, ett valår, återinför dessa linjer. ::)  8)

Frippe Fribas

Citat från: 846 skrivet 24 september 2025, 11:29:02 AM...

Sen är det inte bara de som bor i Frösunda som saknar 57:an utan många saknar en bussförbindelse som går längs med Sveavägen. Också ett märkligt beslut att lägga ned i princip all busstrafik på Sveavägen söder om Odengatan (jag vet att 516 går i rusningstrafik på vardagar i en riktning men det får anses vara en väldigt begränsad trafik, 516 stannar inte heller på alla hållplatser som 57:an stannade vid). Tunnelbanan är inte ett särskilt bra alternativ för alla resor heller.
Orsaken till att 57:an försvann från Sveavägen var till stor del på trafiksituationen där.
Eftersom det inte finns något eget körfält för bussarna där längre (åtminstone inte hela vägen) så blir bussarna stående i köerna med viten för försenade avgångar och problem med avlösningar som följd.
Tyvärr är ju framtidsplanen att ytterligare smalna av Sveavägen och göra den till något slags stadsgata och då blir det i princip omöjligt att köra buss där med nuvarande trafiksituation.
Således är nog frågan snarare hur länge 516 kan vara kvar än när 57:an kommer tillbaka.

virtual1

Äntligen kommer 865:an att gå förbi Huddinge Station också! Inte en dag för tidigt...

IvveRivve004

Citat från: Frippe Fribas skrivet 29 september 2025, 21:31:25 PMOrsaken till att 57:an försvann från Sveavägen var till stor del på trafiksituationen där.
Eftersom det inte finns något eget körfält för bussarna där längre (åtminstone inte hela vägen) så blir bussarna stående i köerna med viten för försenade avgångar och problem med avlösningar som följd.
Tyvärr är ju framtidsplanen att ytterligare smalna av Sveavägen och göra den till något slags stadsgata och då blir det i princip omöjligt att köra buss där med nuvarande trafiksituation.
Således är nog frågan snarare hur länge 516 kan vara kvar än när 57:an kommer tillbaka.
Det är då man önskar att man inte drog in all busstrafik från Regeringsgatan respektive Döbelnsgatan och Malmskillnadsgatan.

Frippe Fribas

Problemet i Stockholm är att bussen inte verkar prioriteras i stadsplaneringen utan får slåss med cyklisterna om gatuutrymmet medan det verkar vara väldigt känsligt att begränsa biltrafiken där.
Som utvecklingen med ombyggnader av flera gator i Stockholm sett ut de senaste åren blir det bara svårare och svårare att köra buss i City överhuvudtaget pga begränsad plats och alltför många andra fordon i trafiken.
Regeringsgatan, Norrlandsgatan, Mäster Samuelsgatan, Malmskillnadsgatan och flera andra gator i området är i princip en parkeringsplats på eftermiddagarna vilket gör det väldigt svårt att köra buss där eftersom det ibland till och med går fortare att gå dit man vill komma än att ta bussen.

B10M

Inte bara i Stockholm, det verkar vara samma problem runt om i Sverige att bussarna får mindre och mindre utrymme samtidigt som befolkningen och därmed även resandebehovet ökar.