Buss kilades fast under bro

Startat av Muk, 30 december 2007, 14:35:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Liknar våra Råsta-misshapps om man säger så, men lite undrar jag över budskapet i den sista meningen (som då verkar vara journalistens egen slutkläm och antagande) i artikeln?

"Bussen var alltså inte i trafik och det sitter alkolås monterat i den."

Jag vill å det starkaste betona att jag absolut inte är ute efter att misstänkliggöra föraren i detta enskilda fall. Istället spekulerar jag i största allmänhet om varför många, journalister såväl som privatpersoner, verkar ha en sådan övertro på tekniken. Vad är det som förutsätter att bara för att ett alkolås är installerat så är allt grönt? Känns lite som idiotin med att vissa förare av bilar som har 4x4 drivning inte anser att man behöver vinterdäck (man ha ju knappast någon större hjälp av fyrhjulsdriften när man inte har något fäste mellan däck och väg... eller?) eller de som överskattar effekterna av dubbdäck, diffspärrar, framhjulsdrift (som i princip maskerar halka snarare än att eliminera den – när det sedan väl släpper så görs det med besked), låsningsfria bromsar, dörrbromsar, varningssummers etc.

Alkolås är bara ytterligare en sådan sak som verkar syfta till att undvika personligt ansvar och på något vis så kommer troligen de, ändå relativt få, förare som alkolåsen är till för att stoppa (oavsett om dessa kör yrkesmässig eller privat) att komma på metoder att komma runt alkolås och motsvarande hinder. Jämför med att alkisar och andra missbrukare inte upphör med sina avigheter bara för att de är portade på Systembolaget, inte kan köpa droger lagligt osv. Istället anpassar man sig till förhållandena och genom alternativa metoder kommer man tyvärr oftast runt eventuella svårigheter och liknande.

Just my two cents worth...   :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jan

Citat från: Muk skrivet 30 december 2007, 14:35:53 PM
http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/buss-kilades-fast-under-bro(405243).gm

Detta är inget positivt för resenärerna. Det finns tonvis av Citaro i Blekinge och de får höra det höga motorljudet inne samt den obekväma åkningen.
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2007, 15:20:48 PM
Tycker snarare att Citaron känns gedignare än de MAN bussar som finns i stora mängder på många håll, även vid jämförelse med likartade Volvoprodukter med billigare karosseringar känns MB rejälare.

På tal om invändigt buller torde ju Volvo B7/B10L/LA inneha rekordet i modern tid.

F.ö avvek vi rejält från ämnet nu

Skillnaden mot MAN som du jämför med, är att där finns Vogelstolar som är bekväma och inte MB orginal. MAN är inte tyst, men tystare än Citaron. Däremot så har du rätt angående B7 LA.
I branschen i 40 år

Ulf Fernestad

Citat från: Nico skrivet 30 december 2007, 15:01:25 PM
Liknar våra Råsta-misshapps om man säger så, men lite undrar jag över budskapet i den sista meningen (som då verkar vara journalistens egen slutkläm och antagande) i artikeln?

"Bussen var alltså inte i trafik och det sitter alkolås monterat i den."

Jag vill å det starkaste betona att jag absolut inte är ute efter att misstänkliggöra föraren i detta enskilda fall. Istället spekulerar jag i största allmänhet om varför många, journalister såväl som privatpersoner, verkar ha en sådan övertro på tekniken. Vad är det som förutsätter att bara för att ett alkolås är installerat så är allt grönt? Känns lite som idiotin med att vissa förare av bilar som har 4x4 drivning inte anser att man behöver vinterdäck (man ha ju knappast någon större hjälp av fyrhjulsdriften när man inte har något fäste mellan däck och väg... eller?) eller de som överskattar effekterna av dubbdäck, diffspärrar, framhjulsdrift (som i princip maskerar halka snarare än att eliminera den – när det sedan väl släpper så görs det med besked), låsningsfria bromsar, dörrbromsar, varningssummers etc.

Alkolås är bara ytterligare en sådan sak som verkar syfta till att undvika personligt ansvar och på något vis så kommer troligen de, ändå relativt få, förare som alkolåsen är till för att stoppa (oavsett om dessa kör yrkesmässig eller privat) att komma på metoder att komma runt alkolås och motsvarande hinder. Jämför med att alkisar och andra missbrukare inte upphör med sina avigheter bara för att de är portade på Systembolaget, inte kan köpa droger lagligt osv. Istället anpassar man sig till förhållandena och genom alternativa metoder kommer man tyvärr oftast runt eventuella svårigheter och liknande.

Just my two cents worth...   :-\

Jag håller med du, reagerade också på sista meningen

Hagri

Det kommer alltid att fastna fordon under för låga passager, hur väl skyltat det än är.
Alkolåset är en överskattad säkerhetsdetalj som många har stor tilltro till. Beroende på inställning kan en buss vara igång en hel dag med olika förare efter att ha blivit "igångblåst" en gång, av en person på morgonen.

Johan Hansson

Aj, Mycket taskigt läge.
Tycker självklart synd om föraren, risk för varning och lite till.
Tack o lov var det en tomkörning.
Bussen blir väl borta ett par månader.
Var lagas dessa bussar.
Så som Volvos bussar skickas i Säffle
Har merzedes någon liknade i Sverige eller går den till Tyskland??
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Jag har kvastat ett antal inlägg som gäller bemötande vad Niklas Vasa har uttalat i BLT. Dessa uttalanden berör inte Bussnack och det finns således ingen anledning att bemöta dem här. Det kan man med fördel göras på tidningens hemsida.

Ersa

Andra skriver kommentarer på sidan också:

Citat
Under swebus tid som entrepenör åt blekingetrafiken satte man tre bussar i samma
viadukt

Postad av Christer 2007-12-30 17:04

Nico

Att låta en enskild förares agerande representera hela entreprenörens förarkår blir ofta ganska fel och det känns ganska naivt och subjektivt när så ändå görs. I synnerhet då som förarna i många fall är desamma då de, oavsett entreprenör, följer med kontraktet. I fall som detta hade det nog knappast spelat någon roll vilket entreprenör bussen och föraren tillhörde. Ävenså är nog entreprenörerna likvärdiga i fall som detta och det är nog svårt att utnämna någon till att vara bättre eller sämre.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Blue

Citat från: Johan H skrivet 30 december 2007, 16:42:33 PM
Aj, Mycket taskigt läge.
Tycker självklart synd om föraren, risk för varning och lite till.
Tack o lov var det en tomkörning.
Bussen blir väl borta ett par månader.
Var lagas dessa bussar.
Så som Volvos bussar skickas i Säffle
Har merzedes någon liknade i Sverige eller går den till Tyskland??

Cartes (ja jag vet att det numer heter Evobus, men Cartes påminner om roligare tider) i Vetlanda ligger nog bra till för reparationen.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

S Svensson

Jag läste artikeln i BLT. Det är lätt hänt att det händer en olycka. Att en förare tar av vid fel väg kan hända vem som helst som är bussförare.
Samma sak gjorde en privatbilist i Grönkullen,Hultafors för många år sedan. Tog av vid en infart till HP färg istället. Föraren av bilen omkom. Oberoende av förarerfarenhet så vet jag att det ibland händer att mångåriga förare kör av vid fel väg,backar på motorväg,har svårt skilja på trafikljusstolpar.

Lulebjörnen

Märkligt att man inte uppfunnit hindervarnare på bussar än. Liknande sensorer som finns baktill på bilar och som signalerar när man är i färd med att backa på någonting borde ju gå att ha framtill på taket på lokaltrafikbussar.

En sån där olycka är ju lätt hänt i en många gånger rörig trafikmiljö och ett (rätt injusterat) höjdvarningssystem borde betala sig rätt snabbt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lulebjörnen skrivet 01 januari 2008, 15:25:13 PM
Märkligt att man inte uppfunnit hindervarnare på bussar än. Liknande sensorer som finns baktill på bilar och som signalerar när man är i färd med att backa på någonting borde ju gå att ha framtill på taket på lokaltrafikbussar.

En sån där olycka är ju lätt hänt i en många gånger rörig trafikmiljö och ett (rätt injusterat) höjdvarningssystem borde betala sig rätt snabbt.

En parkeringssensor fungerar bara på ungefär en meters håll. För att göra nytta gäller det alltså att farten är mycket låg. Det är den i regel inte när man närmar sig en underfart. Vid de flesta låga underfarter finns angivet maxhöjden om den understiger 4,50 meter och det brukar stå angivet i bussen hur hög den är. Lite bättre uppmärksamhet från föraren är vad som behövs. Tekniskt kan sådant här bara lösas genom att det finns sensorer i landskapet strax före underfarten.

Erol

Men bekymret är ju som jag läste i antingen BLT eller Sydöstran nu när jag var nere, var att föraren hade ju inga kunskaper om linjen heller.