Buss kilades fast under bro

Startat av Muk, 30 december 2007, 14:35:53 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagri skrivet 02 januari 2008, 00:05:03 AM

Det är så det ser ut.  Så länge det finns lägre vägportar eller tunnlar än 4,5 meter kommer det att hända olyckor.


Förvisso. Men det skulle bli förfärligt dyrt och inte stå i rimlig proportion till vad man spar på minskade skador att bygga om alla dessa underfarter. Däremot borde man på utsatta ställen kunna bygga detektorer framför underfarten som varnar för höga fordon. Det finns på en del håll redan men det kunde bli fler. I Borås har vi t ex en underfart på en genomfartsgata under motorvägen där ett par höga fordon fastnar varje år. Men det har ändå inte kommit upp några detektorer.

robbes

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2008, 08:45:20 AM
Förvisso. Men det skulle bli förfärligt dyrt och inte stå i rimlig proportion till vad man spar på minskade skador att bygga om alla dessa underfarter. Däremot borde man på utsatta ställen kunna bygga detektorer framför underfarten som varnar för höga fordon. Det finns på en del håll redan men det kunde bli fler. I Borås har vi t ex en underfart på en genomfartsgata under motorvägen där ett par höga fordon fastnar varje år. Men det har ändå inte kommit upp några detektorer.

Detektorer som varnar det hjälper inte alls se bara i Norrköping där det med blinkande ljus i parti och minut varnas om fordonet är för högt men trots det såfastnar fordon där.

Så länge människan finns så kommer dessa olycor att ske för det handlar ENDAST om en chaufför som bör tänka efter ett par gånger till om han har rätt jobb och är tillräckligt observant för att framföra ett större fordon

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 januari 2008, 23:25:45 PM
Oavsett om man har linjekännedom eller ej gäller ju för alla fordonsförare att följa gällande trafikregler, man frias inte bara av en sådan anledning.

Om vi gjorde en undersökning bland 1000 slumpmässigt utvalda bussförare landet runt skulle jag bli mycket förvånad om mer än 20% av dem sade sig ha fått utbildning på samtliga linjer de någonsin kört, det som gäller är att vara uppmärksam, jag har själv gjort det misstaget att köra under bron under järnvägen vid g:a Busstn i Gävle på -80 talet, inga skador på bussen men att bussen var 3.50 och viadukten 3,40 upptäckte jag på tok för sent, nu gick det att i ytterst låg fart passera (stängde takluckorna först) men en kombination av "annan buss" och mycket att tänka på gjorde att det blev fel.

Jag skulle bli förvånad om mer än 20% av bilförare som tillfrågades har koll på hur lång och bred den egna bilen är också. Se bara på alla som måste ha nio meters ruta för att baxa in en 4,5-meters bil eller som behöver tre meter i bredd för att långsamt lirka sin bil förbi ett hinder. Med detta i minnet och med tanke på att alla som kör buss eller lastbil även ska hålla reda på höjden får man snarare betrakta den förarkåren som uppmärksam med tanke på hur relativt få fordon som trots allt fastnar under broar varje år. Det är nog dessutom många av oss vanliga B-körkortare som hyrt lastbil på OK och i sista stund insett det kloka i att kolla höjden under taket vid lastrampen på IKEA då vi inte är vana att köra höga fordon.

Hagri

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2008, 08:45:20 AM
Förvisso. Men det skulle bli förfärligt dyrt och inte stå i rimlig proportion till vad man spar på minskade skador att bygga om alla dessa underfarter. Däremot borde man på utsatta ställen kunna bygga detektorer framför underfarten som varnar för höga fordon. Det finns på en del håll redan men det kunde bli fler. I Borås har vi t ex en underfart på en genomfartsgata under motorvägen där ett par höga fordon fastnar varje år. Men det har ändå inte kommit upp några detektorer.
Detektorer är inget som är en patentlösning på problemet heller. I Säffle finns en underfart under järnvägen som är under 3 meter hög.  Tidigare fanns en detektor, från varje håll, som satte i gång en blinkande skylt samt lampor om fordonet som var på väg under järnvägen var för högt. Trotts detta hände det olyckor. Resultatet blev även att skyltar och varningslampor fick bytas då de gick sönder vid olyckorna. De har senare bytts ut mot plåtar, ett 50 tal meter innan järnvägsbron, med en nedre del som viker sig vid påkörning samt en omfattande komplettering av skyltningen. Inte heller den utökade skyltningen hjälper utan plåtarna bär spår av en hel del påkörningar.
Genom åren är det en hel del fordon som kört in i den låga bron. Förutom släpvagnar, husbilar och lätta lastbilar har även traktorer, lastbilar och en buss fastnat där. En förklaring till det kan vara att folk tar samma väg med sitt tunga fordon som man är van att ta med sin personbil, utan att tänka på vilket fordon man rattar.


Skalman

Det billigaste och enklaste måste vara varianten med "plaströr" som hänger ner
vertikalt strax innan sista "vägen ut". Vill minnas att t ex Klaratunneln i Sthlm
har (hade?) denna lösning vid infarten söderifrån. Det lär dunsa ganska bra, samtidigt
som man inte skadar vare sig fordonet eller varningsanordningen om man är för hög.