Ovanlig Västtrafik X11 3241

Startat av Bengt Jönsson, 27 december 2007, 17:49:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Åkte idag med Västtrafiks X11 3241 och fann att den såvväl ut- som invändigt skiljde sig år rejält ifrån de övriga X11:orna.  Detta även om den var i Västtrafiks "nya" gul-silver färgschema.

Dörrarna var inte dubbla som vanligt utan enkla och "gled" vid öppning utanpå kasrossen likt bakdörrarna på en Den Oudsten buss.  Dörrhålet var dessutom något smalare än på vanliga X11:or.

Sätena såg ut som de säten som introducerades på GL:s pendeltåg till Kungsbacka 1992 förutom det att på vissa platser där "motsittning" praktiserades fanns det ett litet men ändock bord vid fönstret medan inredning och invändiga dörrar mera såg ut som de fordon som vanligtvis trafikerar Uddevalla - Herrljunga - Borås - Varberg X12 om jag nu inte missminner mig eller på de X14(?) som benämnes "Vättertåg". 
Tågvärdens plats och "skåp" för biljettmaskin var dock som en blåkopia av de X10 som kom vid Kungsbacka pendelns start.

Vad är detta för fordon??

Vet nog om att denna fråga bäst kanske borde höra hemma i "det stora fina tågforumet" men se, i det forumet har undertecknad liksom en hel del andra inte befunnits värdig att skriva..
;D  8)  ::)  :-X

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 december 2007, 17:49:26 PM
Åkte idag med Västtrafiks X11 3241 och fann att den såvväl ut- som invändigt skiljde sig år rejält ifrån de övriga X11:orna.  Detta även om den var i Västtrafiks "nya" gul-silver färgschema.

Dörrarna var inte dubbla som vanligt utan enkla och "gled" vid öppning utanpå kasrossen likt bakdörrarna på en Den Oudsten buss.  Dörrhålet var dessutom något smalare än på vanliga X11:or.

Sätena såg ut som de säten som introducerades på GL:s pendeltåg till Kungsbacka 1992 förutom det att på vissa platser där "motsittning" praktiserades fanns det ett litet men ändock bord vid fönstret medan inredning och invändiga dörrar mera såg ut som de fordon som vanligtvis trafikerar Uddevalla - Herrljunga - Borås - Varberg X12 om jag nu inte missminner mig eller på de X14(?) som benämnes "Vättertåg". 
Tågvärdens plats och "skåp" för biljettmaskin var dock som en blåkopia av de X10 som kom vid Kungsbacka pendelns start.

Vad är detta för fordon??

/Bengt

3241 är en X14 och inte en X11. Det är förklaringen till skillnaderna. X14 3240 är i samma utförande medan X14 3238 (som också finns i Göteborg) har samma inredning som Östgötatrafikens eller Vättertågens X14.


Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 december 2007, 18:17:17 PM
3241 är en X14 och inte en X11. Det är förklaringen till skillnaderna. X14 3240 är i samma utförande medan X14 3238 (som också finns i Göteborg) har samma inredning som Östgötatrafikens eller Vättertågens X14.


Men då får du ta och reda ut skillnaderna!  :o
För inte kan väl det enbart bero på inredningen vilken littera som fordonen åsätts..  ::)
Sedan så är det väl X12 (vad de nu kan vara för åtskillnad på dem mot X14) som rullar på Uddevalla - Herrljunga - Borås - Varberg..

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 december 2007, 18:27:09 PM

Men då får du ta och reda ut skillnaderna!  :o
För inte kan väl det enbart bero på inredningen vilken littera som fordonen åsätts..  ::)
Sedan så är det väl X12 (vad de nu kan vara för åtskillnad på dem mot X14) som rullar på Uddevalla - Herrljunga - Borås - Varberg..

/B

Från början var skillnaden mellan X10 (X11), X12 och X14 att de hade resp tre, en och två dörrar på varje vagnsida. Eftersom var och en av dem utgörs av två vagnar blir det alltså för ett tågsätt sex, två resp fyra. Sedan dess har X11 byggts om så att de har lika många dörrar som X14, men de har fortfarande dubbeldörrar medan X14 har enkeldörr.
För övrigt finns det inte mycket att tillägga. Du har själv beskrivit inredningen. Littera på motorvagnar i X1x-serien hade från början med totalvikten att göra, men detta saknar betydelse i dag då banavgifterna är desamma. Tekniskt sett är det samma fordon. 

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 december 2007, 19:30:43 PM
Från början var skillnaden mellan X10 (X11), X12 och X14 att de hade resp tre, en och två dörrar på varje vagnsida. Eftersom var och en av dem utgörs av två vagnar blir det alltså för ett tågsätt sex, två resp fyra. Sedan dess har X11 byggts om så att de har lika många dörrar som X14, men de har fortfarande dubbeldörrar medan X14 har enkeldörr.
För övrigt finns det inte mycket att tillägga. Du har själv beskrivit inredningen. Littera på motorvagnar i X1x-serien hade från början med totalvikten att göra, men detta saknar betydelse i dag då banavgifterna är desamma. Tekniskt sett är det samma fordon. 


Tackar!  :)
Var inne på den utmärkta sidan http://www.jarnvag.net och fick en hel del begrepp utredda.
Vad som gjorde mig konfunderad avseende 3241 var just att stolarna var precis likadana som de som först uppträdde på Kungsbackapendelns X10:or, senare X11:or och inte alls som "Vättertågens".

Däremot är ju inte littereringen speciellt konsekvent!  Kungsbackapendelns tåg hette ju X10 och hade tre dubbla dörrpar från början men byggdes sedan om till att bara ha två dubbla dörrpar och omlittererades till X11.
X10:orna uppe i "Stolleholm" har ju dock fortfarande kvar tre dubbla dörrpar men saknar toalett så egentligen borde X10 med toalett haft ett alldeles eget och unikt littera, X13 kanske..  ;D  ::)

/B

Walter

Varför blev det ingen X13? Otursnummer? Det finns väl en ombyggd X12 som nu är X14, var det tanken att det var en bastard vid utvecklingen av X14 som skulle hetat X13?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bengt Jönsson

.. menade att en X10:a med tre dörrpar och toalett skulle ha littererats X13..

Sedan så finns det ju (minst) en X11 hos Västtrafik där toaletten har en avvikande placering och storlek.  Och om jag också inte missminner mig så har den stolar av en helt annorlunda utforming och typ.  En X15...  men nej, det går ju inte!  Närmaste "lediga" littera torde väl vara X24

För att ytterligare krångla till det har jag upptäckt att bland de nyrenoverade X11:orna hos Västtrafik så har man två olika typer av stolar. En med en tunn och fast blå stolstyp som inte går att reglera lutningen på och en med lite tjockare stoppning och antydan till huvudstöd men där man heller inte kan reglera stolsryggens lutning.
:D  ;D  ::)

/Bengt

Leif D

Citat från: Walter skrivet 27 december 2007, 20:25:57 PM
Varför blev det ingen X13? Otursnummer? Det finns väl en ombyggd X12 som nu är X14, var det tanken att det var en bastard vid utvecklingen av X14 som skulle hetat X13?

Har någonstanns hört sägas att det en gång fanns planer på ett motorvagnståg av denna modell (X12 allså) men med mellanvagn. Varför det i så fall inte blev av, det förtäljer inte denna historia.

Den driftmässigt största skillnaden på X10-X11 och X12-X14 är ju att de senare har sth 160, medan de förra har sth 140. Detta är också orsaken till att Östgötatrafiken valt att inte sätta i AC i sina X14 vid den pågående revisionen och ombyggnaden, detta för att totalvikten då skulle öka så pass mycket, så att de ej längre skulle bli godkända för sth 160.

Helt riktigt så är en X12 ombyggd till X14, detta är individen 3223, som såldes till Östgötatrafiken och byggdes om till X14 år 2000. Under 2006 såldes även X12 3190 till Östgötatrafiken, denna kommer under våren 2008 att byggas om till X14.
;-)

S Svensson

Littreringen är inte konsekvent nä! Men detta beror på att alla fick X10 vid leverans utom då de som kom som X12. Dessa var avsedda för sträckan Göteborg-Vänersborg/-Karlstad(länstrafikplan ca 1989)vilket innebar att Banverket höjde hastigheten där. De placerades dock i på andra orter. Första serien X12 ingick i en beställning som SL gjorde. Andra serien X12 (X12-2) beställdes av SJ. Sedermera har omflyttningar skett. X11 och X13 var litt reserverade för tågsätt med mellanvagn.
Trafiken ökade på järnväg i Västsverige och för pendeltågen Alingsås-Göteborg insattes tågen 3139-3147 som beställdes och troligen fortfarande ägs av Göteborgsregionens Kommunalförbund . Ytterligare två X10 kom senare,3171 och 3172,med annan ägare vid lev. I ett kommunalförbund skall alla kommuner varaa ense om beslut och en av kommunerna,Alingsås,ville inte ha tågen.
Nästa lev var 3204-3213 som var avsedda för Kungsbackapendeln. Dessa hade nyare regionaltågsinredning+ toalett. Just det senare var problem för den tidigare serien då den inte kunde användas mer än i pendeltåg.
Så dessa byggdes om och 3147 var först. Denna målades inte om. Sedan så blev de littrerade X11 egentligen var det inte borttagandet av mittdörren som orsakade littbyte. Det stod X11 i pappren tidigare men märkningen på vagnarna ändrades då mittdörren togs bort. Orsak till borttagande är att vissa stationer som Anneberg,Lerum,Floda ligger i kurvor och mittdörren saknade det extra fotsteget  med gummimattan. Konstruktionen kommer från bussarna i Halmstad och hittades på av Thore Brynielsson. Den direkta orsaken till ändrad litt var ändrade bromsvikter till följd av tyngre konstruktion.
De sista leverade motorvagnarna kallas X14 och 3238 och även 3239 vaar avsedda för stambanan till Skövde. Då de beställdes var avtalet endast preliminärt och inte undertecknat och detta innebar  att avtalet när det blev undertecknat att X14 inte skulle gå till Skövde utan loktåg. Den ena X14,3239,flyttades innan den var levererad. Den andra sattes in på Varberg-Borås-Uddevalla med Scanpoint. Även föraren fick en sådan. De båda 3240 och 3241 var avsedda för Bohusbanan,men torde ibland gå runt på hela nätet. Senare fick 3238 ett eget omlopp på bohusbanan medan numera alla tre går i samma omlopp. I ett av omloppgen går X14 Uddevalla-Herrljunga-Göteborg. Den sista sträckan tom.
Det har blivit tid för renovering av de första X11 och i Motala förses dessa med ny inredning. Dvs väggar stolar,toaletter förses med helt nytt materiel. Dessa motorvagnar är 3141-3144,3146,3147+3171. 3172 är på gång att få renovering. Andra serien har fått en lättare renovering men inredningen och väggarna är kvar. Även 3182 och 3183 är ombyggda och renoverade i likhet med förstaserien.
Av X12 går 3190 i  tåg kring Storstockholm. Det gör även 3191-3194 även om dessa ett tag också gick kring Herrrljunga mot Varberg och Herrljunga en tid kring 1995. 3195-3197,3214-3220 är de som numera går Varberg-Hr-Uddevalla och Göteborg-Borås. Dessutom går de till Varberg i tjänstetåg och ibland på bohusbanan.
Sista nyheten är att två tågsätt skall renoveras och användas på Varberg-Borås och få helt inredning. Vilka sätt som skall byggas om vet jag inte. Huvuddelen av 3195-3197 och 3214-3220 är ombyggda med enbart 2 klass medan vissa har kvar skyltningen med 1 klass,platsnummer för 1 klass mm. 3219 har något avvikande inredning efter ombyggnad på annan tjänstgöringsort och 3220 har fått delvis ny inredning efter att ha brunnit .
Vi får se om 3139,3140,3145 och 3172 blir ombyggda eller kanske blivit det den sista månaden. Västtrafik använder ytterligare X14 i Skaraborg.
Ägareförhållandena för hela motorvagnsserien är oklar. Några X14 i Skaraborg ägs av Affärsverket SJ och disponeras av Svenska Statenss RiksTrafik,SSRT. Resterande torde ägas av olika kreditinstitut och vara skrivna på Västra Götalandsregionen. Dessa har troligen tagit över Göteborgsregionens Kommunalförbunds ägande av motorvagnarna. Detta kommunalförbund bedrev kollektivtrafik under namn Göteborgsregionens Lokaltrafik och ägde även ett AB,Göteborgsregionens Lokaltrafik AB,GLAB. Båda verkade sida vid sida med olika uppgifter.Dessutom skötte man en Västkuststiftelse och andra verksamheter. Västtrafik ägs av kommuner och landsting i Va Götaland och Halland. Det sistnämnda för Kungsbackas räkning.
Den sista ombyggnaden tycker jag är spännnde. Vi får se vilka vagnar som tas ut till ombyggnad och om fler motorvagnar än de två beställda tas ut till ombyggnad.
Kommentarer från Staffan och Bernt tack.
Har X12 någonsin gått i långväga tåg efter flyttningen till Göteborg. De gick ju en tid Hallsberg-Gävle både över Krylbo och över Ludvika Numera kan ju X12 till Halmstad i reginatur och även till Helsingborg någon gång som extratåg.  Sören S

Bengt Jönsson

Citat från: S Svensson skrivet 27 december 2007, 20:50:39 PM
Littreringen är inte konsekvent nä! Men detta beror på att alla fick X10 vid leverans utom då de som kom som X12. Dessa var avsedda för sträckan Göteborg-Vänersborg/-Karlstad(länstrafikplan ca 1989)vilket innebar att Banverket höjde hastigheten där. De placerades dock i på andra orter. Första serien X12 ingick i en beställning som SL gjorde. Andra serien X12 (X12-2) beställdes av SJ. Sedermera har omflyttningar skett. X11 och X13 var litt reserverade för tågsätt med mellanvagn.
Trafiken ökade på järnväg i Västsverige och för pendeltågen Alingsås-Göteborg insattes tågen 3139-3147 som beställdes och troligen fortfarande ägs av Göteborgsregionens Kommunalförbund . Ytterligare två X10 kom senare,3171 och 3172,med annan ägare vid lev. I ett kommunalförbund skall alla kommuner varaa ense om beslut och en av kommunerna,Alingsås,ville inte ha tågen.
Nästa lev var 3204-3213 som var avsedda för Kungsbackapendeln. Dessa hade nyare regionaltågsinredning+ toalett. Just det senare var problem för den tidigare serien då den inte kunde användas mer än i pendeltåg.
Så dessa byggdes om och 3147 var först. Denna målades inte om. Sedan så blev de littrerade X11 egentligen var det inte borttagandet av mittdörren som orsakade littbyte. Det stod X11 i pappren tidigare men märkningen på vagnarna ändrades då mittdörren togs bort. Orsak till borttagande är att vissa stationer som Anneberg,Lerum,Floda ligger i kurvor och mittdörren saknade det extra fotsteget  med gummimattan. Konstruktionen kommer från bussarna i Halmstad och hittades på av Thore Brynielsson. Den direkta orsaken till ändrad litt var ändrade bromsvikter till följd av tyngre konstruktion.
De sista leverade motorvagnarna kallas X14 och 3238 och även 3239 vaar avsedda för stambanan till Skövde. Då de beställdes var avtalet endast preliminärt och inte undertecknat och detta innebar  att avtalet när det blev undertecknat att X14 inte skulle gå till Skövde utan loktåg. Den ena X14,3239,flyttades innan den var levererad. Den andra sattes in på Varberg-Borås-Uddevalla med Scanpoint. Även föraren fick en sådan. De båda 3240 och 3241 var avsedda för Bohusbanan,men torde ibland gå runt på hela nätet. Senare fick 3238 ett eget omlopp på bohusbanan medan numera alla tre går i samma omlopp. I ett av omloppgen går X14 Uddevalla-Herrljunga-Göteborg. Den sista sträckan tom.
Det har blivit tid för renovering av de första X11 och i Motala förses dessa med ny inredning. Dvs väggar stolar,toaletter förses med helt nytt materiel. Dessa motorvagnar är 3141-3144,3146,3147+3171. 3172 är på gång att få renovering. Andra serien har fått en lättare renovering men inredningen och väggarna är kvar. Även 3182 och 3183 är ombyggda och renoverade i likhet med förstaserien.
Av X12 går 3190 i  tåg kring Storstockholm. Det gör även 3191-3194 även om dessa ett tag också gick kring Herrrljunga mot Varberg och Herrljunga en tid kring 1995. 3195-3197,3214-3220 är de som numera går Varberg-Hr-Uddevalla och Göteborg-Borås. Dessutom går de till Varberg i tjänstetåg och ibland på bohusbanan.
Sista nyheten är att två tågsätt skall renoveras och användas på Varberg-Borås och få helt inredning. Vilka sätt som skall byggas om vet jag inte. Huvuddelen av 3195-3197 och 3214-3220 är ombyggda med enbart 2 klass medan vissa har kvar skyltningen med 1 klass,platsnummer för 1 klass mm. 3219 har något avvikande inredning efter ombyggnad på annan tjänstgöringsort och 3220 har fått delvis ny inredning efter att ha brunnit .
Vi får se om 3139,3140,3145 och 3172 blir ombyggda eller kanske blivit det den sista månaden. Västtrafik använder ytterligare X14 i Skaraborg.
Ägareförhållandena för hela motorvagnsserien är oklar. Några X14 i Skaraborg ägs av Affärsverket SJ och disponeras av Svenska Statenss RiksTrafik,SSRT. Resterande torde ägas av olika kreditinstitut och vara skrivna på Västra Götalandsregionen. Dessa har troligen tagit över Göteborgsregionens Kommunalförbunds ägande av motorvagnarna. Detta kommunalförbund bedrev kollektivtrafik under namn Göteborgsregionens Lokaltrafik och ägde även ett AB,Göteborgsregionens Lokaltrafik AB,GLAB. Båda verkade sida vid sida med olika uppgifter.Dessutom skötte man en Västkuststiftelse och andra verksamheter. Västtrafik ägs av kommuner och landsting i Va Götaland och Halland. Det sistnämnda för Kungsbackas räkning.
Den sista ombyggnaden tycker jag är spännnde. Vi får se vilka vagnar som tas ut till ombyggnad och om fler motorvagnar än de två beställda tas ut till ombyggnad.
Kommentarer från Staffan och Bernt tack.
Har X12 någonsin gått i långväga tåg efter flyttningen till Göteborg. De gick ju en tid Hallsberg-Gävle både över Krylbo och över Ludvika Numera kan ju X12 till Halmstad i reginatur och även till Helsingborg någon gång som extratåg.  Sören S


En får tacke för denna mycket detaljerade utläggning.  :)
X13 med mellanvagn tycker jag då närmar sig trevagnars Regina
Men, vad skiljer sig rent tekniskt mellan X10/11/12/14, motorer etc och dagens Regina-tågserie
Att sedan en AC-anläggning skulle väga så mycket att den skulle medföra att sth sänktes torde vara mig oförståeligt.

/Bengt

S Svensson

Rent tekniskt skiljer sig en del åt. Detta beroende på ombyggnader men även olika serier.
Nu är inte X12/14 någon höjdare att gå i 160 km/h. De kränger en del. Ja det gör även andra motorvagnar. När jag besökte SJ Ma en gång på 70-talet berättade några ,civilingenjörer, att de hellre åkte i släpen än i motorvagnarna.
När man bromsar ett tåg så bestäms bromsen av bromstal,bromsvikt och egenvikt. Dragfordon har en form av bromsvikt som är förhöjd och som kallas dynamisk vikt. Om vikten (massan) blir högre måste till större bromskraft. Det kan vara svårt att öka denna bromskraft.
Som jag nämnde var den direkta orsaken till att X10 omlitt till X11 att egenvikten höjdes och därmed bromsen ändrades om. Nu är det ju så att de olika varianterna av X10 inte blandades. Vid ett enda tillfälle,VM Friidrott 1995, i Göteborg kördes olika varianter av X10 där. Man torde då varit medveten om skillnaderna i bromsförmåga emellan olika varianterna.
En udda X10 en gång i tiden var X10 3113 som var uthyrd till LHM och SJ för trafik Luleå-Kiruna. Denna ersattes med X12 3197 i trafik med 3113 i reserv. Denna skånska X10 hade vid lev ytterdörrar och mittdörr. Här togs vid ombyggnad ytterdörrarna bort och enbart mittdörr blev kvar. Denna blev förebild till dörrarna på X12. Som nu gick i huvudsak i Ånge. Motiveringen till enbart mittdörrar är att detta medför att värmen stannar kvar i tåget lättare.
Skåne har ju X11 som blev lev med litt X10 med tyngre inredning. Omlitt till X11 och dessa har numera fällsitsar som säten för att lättare komma in.Jfr bussen 100 som GSAB hyrde in från Volvo.Kaross en prototyp från Hess. Thore Brynielsson provade här en form av fällbara säten för att lättare ta sig in.Denna är förebilden till X11 i Skåne.
Sedan som sagt så blandar man inte motorvagnar av X10/11 typ från olika orter. Det är möjligt att Stockholms X10 kan byggas om med bättre inredning för att användas på andra orter om nu X60 anskaffas istället i Stockholm. X60 med inredning av regionaltyp har beställts till Skåne. Ideerna till X10 och lite "finare" inredning kom redan 1968/69 då SJ begärde av staten att förvärva ca 10-20 X2,som då var litt på X1 i regionaltågsinredning. Det blev inget av det hela. I dessa tåg skulle en mellanvagn ingå. Att det inte blev sådana i Skåne och i Göteborg berodde på svårighet med uppställning och underhåll. Själv tror jag detta hade blivit bättre. Teknisk innebär detta att drivmotorerna arbetar med högre temperatur. Något som SJ tillämpade med SL motorvagnarna vintertid. 6-vagnssätt kördes med ett 2-vagnssätt där drivmotorer var bortkopplade.
Det fanns en viss rädsla att ett 3-vagnssätt inte kunde hålla hastigheten och accelerationen.En X10/11 måste kunna stanna på stationerna och ändå ha samma reshastighet som ett loktåg som inte stannar. Annars blir loktåget efter.
I dag är X10-14 föråldrade tyvärr. De blir nog kvar en lång tid ändå. X1 har gått på övertid i åtskilliga år även om huvuddelen nu slopats.

Leif D

Citat från: S Svensson skrivet 27 december 2007, 20:50:39 PM
Av X12 går 3190 i  tåg kring Storstockholm. Det gör även 3191-3194 även om dessa ett tag också gick kring Herrrljunga mot Varberg och Herrljunga en tid kring 1995.   Sören S

Gissar att det Sören avser, är i X12:ornas barndom, för NU går ju 3190 endast i Ötraf-pendeltåg och 3191, 3192, 3193, 3194 och 3221 går på UV-en och en del annan trafik i Mälardals-området, dock med utvikning till Linköping för underhåll och rep. 3222 går helt på Norrköping - Nyköping.
;-)

Walter

Tackar för uttömande svar från alla inblandade
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Ack ja, jag vet inte vad jag dragit i gång.
Men skall vi försöka reda ut detta så är det Västtrafik som äger X11-orna i Göteborg. De X12-or som Västtrafik äger och som skall byggas om är 3214 och 3215. SSRT disponerar X12-orna 3191-3193. Jag vidhåller att fordonen tekniskt sett är lika men de är olika utväxlade. Frodonsutbildningen för den lokförare som har X10/X11-utbildning och skall lära sig X12 och/eller X14 är på någon timme.
Det som hindrar att man inte kan multa X1x-serien hursomhelst är att de har olika datorer. X12 har dessa på 48 Volt och mixar man då med en X11 på 24 Volt så pajar den senare dörrdatorn. Av den anledningen har X11-orna i Göteborg byggts om så att de klarar 48 Volt. Sedan är anledningen till att olika X1x-fordon inte multas samma som att isbjörnar inte äter pingviner. De finns helt enkelt på olika platser. Under EM i friidrott lånades 5 X10-or in från Skåne till Göteborg. Av praktiska skäl gick dessa i egna omlopp (2 + 2 + en i reserv) men det fanns inget förbud på att koppla ihop dem med Göteborgs X10-or.
Mellanvagnen var en idé från ASEA/ABB Traction men några kunder fanns aldrig. Att littera X11 och X13 skulle varit reserverat för dessa är en efterhandskonstruktion. I stället har X11 och X13 som internt littera kommit till användning för att markera skillnader i inredning. X11 användes i Göteborg för X10 3204-3213, som hade högre standard redan vid leverans 1992, och kom sedan att användas för de X10-or i 31xx-serien som byggdes om till samma utförande. X13 användes bland annat för X10-or som hade fått resgodsutrymme för att gå på Bohusbanan.
Littera X11 tillkom som littera när de första X10-orna byggdes om så att de kom att väga över 100 ton. Det var alltså - inte som många tror - förekomsten av toalett som gjorde att de fick litt X11. X-Trafiks och VL:s X10-or hade toalett, men då denna var mindre så vägde de inte över 100 ton. Även om detta råkade sammanfalla med vikten över 100 ton för Malmös och Göteborgs X10-or (alltså de som blev X11-or). Den utvändiga märkningen i Göteborg drog ut på tiden men den började i alla fall genomföras på de flesta fordonen innan de byggdes om med igensatt mellandörr.
Bengt nämnde tidigare X11 i Göteborg med avvikande inredning. Det gällde X11 3182 och 3183, som kom från X-Trafik.
När det gäller ägandet av X12-orna är det så invecklat att jag inte vågar mig på att reda ut det. SL Finans äger i alla fall X12 3190-3197 och som sagt Västtrafik 3214 och 3215. Huruvida SSRT äger eller leasar sina tre låter jag vara osagt, likaså hur det är med dem som SJ tillhandahåller (3216-3221).
Jag var fordonsledare och -planerare för Göteborgs X10-X14 under åren 1994 - 2004.


S Svensson

Tack Staffan. Jag visste att Du kunde komplettera.
Hur uppkom uppgiften om X11 för trevagnssätt. Det är ingen efterkonstruktion utan snarare tvärtom. I förväg. För X11 för trevagnssätt finns i en Asea/ABB broschyr när man försäkte sälja dem.Det är denna uppgift jag gick på. Som Du Staffan skriver om resgodsutrymme. Alla X11 har väl fått ett utrymme som kan låsas.Det intressanta om man tittar på de icke ombyggda X11 är att det finns ombyggda säten och utrymmet i en ändan gjordes så den kunde låsas. På något sätt har X11 blivit individer.


Sedan råkade jag kalla Östergötland för en del av Storstockholm.
Tack Leif och Staffan.Ni har gjort ett bra jobb med att hålla ordning på motorvagnarna.