Ovanlig Västtrafik X11 3241

Startat av Bengt Jönsson, 27 december 2007, 17:49:26 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 27 december 2007, 23:24:03 PM
Tack Staffan. Jag visste att Du kunde komplettera.
Hur uppkom uppgiften om X11 för trevagnssätt. Det är ingen efterkonstruktion utan snarare tvärtom. I förväg. För X11 för trevagnssätt finns i en Asea/ABB broschyr när man försäkte sälja dem.Det är denna uppgift jag gick på. Som Du Staffan skriver om resgodsutrymme. Alla X11 har väl fått ett utrymme som kan låsas.Det intressanta om man tittar på de icke ombyggda X11 är att det finns ombyggda säten och utrymmet i en ändan gjordes så den kunde låsas. På något sätt har X11 blivit individer.

Trevagnssätt fanns mycket riktigt i en broschyr från Asea/ABB. Men jag kan inte minnas att det stod något om littera där. Detta var i slutet av 1980-talet och X11 låg förstås närmast till hands, men jag kan inte tänka mig att Asea/ABB föreskrev vilket littera som SJ skulle använda. Någon order - eller ens något större intresse - från SJ:s sida fanns inte heller.
Marknadsföringen riktade sig till länsbolagen. Detta var vid den tid då det blev möjligt för länshuvudmännen att handla upp tågtrafik av annan än SJ. Låt vara att så bara skedde i Småland och bara gällde dieselfordon (det var då BK Tåg kom in) men det stod klart att möjligheterna skulle öppna sig.
När det gäller littera på järnvägsfordon finns - som du Sören påpekade förut - inte alltid någon konsekvens.