Jag gillar skärgård, åkrar, grusvägar och smala vägar. En topp-5lista i SL blir då 585, 662, 634, 663 och 653.
585an är ordentligt snurrig i början när den irrar runt bland Märstas skolor, och vackert blir det när man kommer ut på landsbygden. Totalt har den hela 9 vändplaner längsmed vägen. 10 om man skulle få för sig att räkna med Ekillaskolan. Grusvägen mellan Tadem och Stensta gård är nog den smalaste jag någonsin sett en buss köra på. Den har 5 olika sträckningar, vilket jag också tycker är lite roligt.
662 har vad jag vill ha. Åkrar, grusvägar och smala vägar, men det hade varit trevligt med lite vatten längsmed vägen. Också lite roligt att det är tänkt att man ska göra trepunktsvändningar på två ställen. Tyvärr har ju flottan blivit tråkig på 662 och 663, men det är det värt.
634 har också vad jag vill ha, förutom grusvägar. Färjorna gör den också lite speciell. Det är intressant hur man inte kan komma några minuter sent till Furusund från Blidö, utan antingen kommer man prick i tid eller otroligt sent beroende på om man hunnit med färjorna eller inte. Lite annorlunda på sommaren förstås när färjorna kör skytteltrafik. Och det är också en rolig grej, sommartrafiken. Den annars ganska lugna linjen kan bli knökfull och få extrabussar om det är bra väder.
663 är ganska lik 662, men lite för kort och lite för nära ”civilisationen”.
653 är komisk med sin sorgliga tidtabell, och vägarna är väldigt smala. Några partier är väl lite tråkiga, men det mesta är guld.
Ja det var väl det. Det finns ju väldigt många härliga linjer så det är svårt att välja ut några favoriter, men jag tror jag fått med de jag gillar mest iallafall.