Författare Ämne: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln  (läst 2013 gånger)

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3338
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #30 skrivet: 17 november 2020, 09:23:47 AM »


Ungefär samma tidperspektiv som att folk slutade vilja köra buss till yrket. Hade man kunnat höja statusen på yrket och locka fler intresserade, så hade det nog blivit bättre. Men hur ska det gå till...
« Senast ändrad: 17 november 2020, 11:25:41 AM av buskörare »

Utloggad Citaro C2

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 28
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #31 skrivet: 17 november 2020, 10:58:27 AM »
Jag förstår fortfarande hur man inte kan märka att man kör in i skyddsbarriären och att man väljer att fortsätta in i tunneln.

Det måste ju kännas i hela bussen att man kört in i något. Barriären är ju inte gjord av sockervadd.

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5818
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #32 skrivet: 17 november 2020, 11:55:59 AM »
Hur långt är det mellan barriären och tunnelmynningen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Svempa

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 367
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #33 skrivet: 18 november 2020, 05:08:01 AM »
Varnaren borde inte sitta på bussen utan på skyddsplåten utanför eller vid infarterna till klara tunneln. Så när ett fordon som är för högt närmar sig så börjar det flasha rejält  med info fordon för högt ev med en fysisk bom just vid tunneln som går ner  om man passerar första signalen . bommar finns väl redan om jag inte minns fel men dessa sänks manuellt av trafik Stockholm vid inträffad incident i tunneln.  Det är den lösning som jag ser som den bästa . Att utrusta bussarna med höjdsensor låter lite dyrt men med modern teknik kanske det är en rimlig lösning . Kan man få personbilar att automatbrommsa om något kommer i vägen så varför inte en buss.

Utloggad Fredde

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5408
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #34 skrivet: 18 november 2020, 09:30:17 AM »
Hur långt är det mellan barriären och tunnelmynningen?

Ungefär 120 meter.

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 554
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #35 skrivet: 18 november 2020, 11:19:21 AM »

Är det inte bättre att anställa förare som kan enkel matematik och vet vad 3,10 i höjd är? Där har vi ju kommit fram till knäckfrågan, de flesta bussförare finner ingen glädje i yrket utan det ger mat på bordet för dagen...

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5818
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #36 skrivet: 18 november 2020, 12:41:52 PM »
Finns ju numera luckor som öppnas i vägbanan om fordon kör för fort. Omvänd bula så att säga. En sensor för höjden en sträcka innan som öppnar luckan om fordonet är för högt. Den smällen som uppstår missar man inte. Skadar inte fordonen heller.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad BSB101

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 293
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #37 skrivet: 22 november 2020, 10:16:04 AM »
Bättre vore om man skulle ställa lite högre krav på personer som framför fordon på en vikt av ett ton och uppåt.

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5818
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #38 skrivet: 22 november 2020, 10:35:39 AM »
Tekniska lösningar är nog både lättare o snabbare.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4980
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #39 skrivet: 22 november 2020, 11:48:01 AM »
Det finns dessvärre för närvarande ingen som helst vilja från styre, regionerna och storbolagen att höja statusen på yrket, för att få in professionella chaufförer. Förmodligen är det väldigt bra idag, enligt dem.

Utloggad Fredde

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5408
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #40 skrivet: 22 november 2020, 12:37:32 PM »
Tar mig friheten att lägga in två bilder som min bil fångade från platsen, efter incidenterna senaste tiden.
Jag tycker allt att det är tydligt uppskyltat och rejäla "hängande hinder" som slår i busstaket.

Den bron man ser över taket på bilen framför är inte tunnelöppningen, den ligger ännu längre fram.
Det mörka man ser precis innanför tunnelöppningen på bild två är föremål i tunneltaket som bussen har slitit sönder.




Utloggad BSB101

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 293
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #41 skrivet: 22 november 2020, 12:40:50 PM »
Tekniska lösningar är nog både lättare o snabbare.
Är det snabba "lösningar" vi behöver eller en allmän bättre utbildning och krav på personer som kör runt med motorfordon?

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2985
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #42 skrivet: 22 november 2020, 13:32:32 PM »
vi behöver givetvis det senare men kommer ändå få "snabba lösningar", som Ersa skriver finns det inget som tyder på att varken, politiker, upphandlare eller chefer inom busskoncernerna vill ha någon annan modell än den vi har idag

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 718
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #43 skrivet: 22 november 2020, 14:00:42 PM »
Bättre utbildning i Sverige är nästan alltid synonymt med längre utbildning. När jag tog körkort la de flesta inte ner mer än 80 timmar på D-kortet, sedan kom kraven på YKB och utbildningens längd ökade till ett halvår. Det var i samband med det som kvalitén på förarna sjönk rejält. Man kan säga att de kassaste förarna har den mest omfattande utbildningen. Så längre utbildning leder knappast till bättre förare.

Vad som skulle behövas är två saker, ett att förrättningsmännen för uppkörning måste vara helt oberoende till utbildningsverksamheten. Det får inte bli som det var på ett större utbildningsfirma för AF, där alla förare fick körkort tredje gången gillt. 
   Sedan måste rekryteringen till utbildningen för D-kort flyttas över till firmorna. En firma som själv rekryterar till utbildning blir betydligt mera nogräknad med vilka som de väljer utifrån en lämplighetsaspekt än vad AF är, där man oftast endast ser till att tömma ut "slasktratten" där de som inte kan få några andra jobb på arbetsmarknaden finns. Att sakna kompetens och lämplighet för andra jobb är inte samma sak som att vara lämplig att köra buss.       

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1596
SV: Har hänt igen gasbuss fast i Klaratunneln
« Svar #44 skrivet: 22 november 2020, 14:21:29 PM »
Bättre vore om man skulle ställa lite högre krav på personer som framför fordon på en vikt av ett ton och uppåt.
Du vill alltså höja kraven för alla som framför minsta PB och uppåt, det är ju helt irrelevant, ämnet är tunga fordon som kör fast i tunnlar.