Sedan måste rekryteringen till utbildningen för D-kort flyttas över till firmorna. En firma som själv rekryterar till utbildning blir betydligt mera nogräknad med vilka som de väljer utifrån en lämplighetsaspekt än vad AF är, där man oftast endast ser till att tömma ut "slasktratten" där de som inte kan få några andra jobb på arbetsmarknaden finns. Att sakna kompetens och lämplighet för andra jobb är inte samma sak som att vara lämplig att köra buss.
Uppenbarligen har "firmorna" misslyckas med att locka folk till yrket vilket gjort att man mer eller mindre måste tvinga folk till yrket. Vad säger att yrket skulle bli mer eftertraktat bara för att "firmorna" tog över utbildningsansvaret? Det är inte heller AF som utbildar så i praktiken blir det väl att AF betalar ut utbildningspengar till företag A istället för B.
Du vill alltså höja kraven för alla som framför minsta PB och uppåt, det är ju helt irrelevant, ämnet är tunga fordon som kör fast i tunnlar.
I detta fall ja, men högre krav över hela linjen och återkommande kunskapsprov skulle göra underverk och bli en samhällsvinst. Idag finns det alltför många personer ute i trafiken som inte borde få framföra ett fordon, oavsett storleken på fordonet.