Författare Ämne: SL H34 4444  (läst 2912 gånger)

Utloggad Ted Selander

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2435
SL H34 4444
« skrivet: 20 april 2020, 11:41:09 AM »

Också en vinkel, H34 4444 på linje 47 korsar Odengatan i vårdiset 16/4 1976.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1586
SV: SL H34 4444
« Svar #1 skrivet: 20 april 2020, 12:02:09 PM »
Tack för ditt trevliga foto på en Högertrafikbuss och en Saab 95.

Utloggad HJP

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2081
SV: SL H34 4444
« Svar #2 skrivet: 20 april 2020, 12:49:19 PM »
****
Inte ofta man får se hela bussen, rakt från sidan. Och dessutom dörrsidan. Snyggt!  :)

Inloggad david96

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 164
SV: SL H34 4444
« Svar #3 skrivet: 20 april 2020, 13:52:48 PM »
Då var det sen 44 år sen bilden togs.

Utloggad virtual1

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6292
  • Söder söder söder...
SV: SL H34 4444
« Svar #4 skrivet: 20 april 2020, 14:28:53 PM »
Nånting som slår mig från in uppväxt och som tydligt syns på den här bilden - varför hade man inte tre dörrpar på bussarna? Längden torde ju inte ställt till några problem här, eller var det liksom inte "uppfunnet" på den tiden med ett tredje dörrpar??

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1586
SV: SL H34 4444
« Svar #5 skrivet: 20 april 2020, 14:55:21 PM »
Det varierade mellan olika bussar, en tredje dörr fanns tidigare än så, t.ex. på SJ:s 0796 från 1966 
https://digitaltmuseum.se/021018171251/statens-jarnvagar-sj-buss-0796
Källa https://digitaltmuseum.se/
« Senast ändrad: 20 april 2020, 15:06:30 PM av zjbus »

Utloggad Greger Larsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3568
SV: SL H34 4444
« Svar #6 skrivet: 20 april 2020, 15:05:20 PM »
Nånting som slår mig från in uppväxt och som tydligt syns på den här bilden - varför hade man inte tre dörrpar på bussarna? Längden torde ju inte ställt till några problem här, eller var det liksom inte "uppfunnet" på den tiden med ett tredje dörrpar??

Det var en motor i vägen.
Det som inte var uppfunnit var alltså bakmotor i kombination med dörr bakom bakaxeln. Jämför Scanias Metropol/Capitol/CR76/110/111, först på CR112 fick man till det. Annars har nog dörr bakom bakaxel förekommit så länge som det funnits bussar - men då i kombination med front- eller mittmotor.

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3255
SV: SL H34 4444
« Svar #7 skrivet: 20 april 2020, 17:13:20 PM »


H34 4444 vid Fridhemsplan i apr 1980 blir mitt bidrag.
Kul om fler bilder på denna Leyland med sitt fina individnr visas här!

Mvh Gunnar

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3753
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: SL H34 4444
« Svar #8 skrivet: 20 april 2020, 17:16:24 PM »
Härlig bild från Ted :)
Fick inte alla H34or helröda dörrar?/Ulf

Utloggad Mr H

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1798
  • Idag är början på resten av ditt liv!
SV: SL H34 4444
« Svar #9 skrivet: 20 april 2020, 17:35:28 PM »


H34 4444 vid Fridhemsplan i apr 1980 blir mitt bidrag.
Kul om fler bilder på denna Leyland med sitt fina individnr visas här!

Mvh Gunnar

Synd att jag inte hade kameran med när den gick på linje 44/4.

//Mr H

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4954
SV: SL H34 4444
« Svar #10 skrivet: 20 april 2020, 19:58:06 PM »
Många år senare uppstod inventarienumret i Täby, där Busslink 4444 rullade i flera år.

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5989
SV: SL H34 4444
« Svar #11 skrivet: 20 april 2020, 20:00:49 PM »
Tack för mycket trevliga bilder! Numret 4444 fanns, förutom hos Busslink som Ersa nämner, även hos Swebus i Södertälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3753
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: SL H34 4444
« Svar #12 skrivet: 20 april 2020, 20:51:53 PM »
Många år senare uppstod inventarienumret i Täby, där Busslink 4444 rullade i flera år.
Varsågod :)

Vaxholm 2010-12-04/Ulf

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SV: SL H34 4444
« Svar #13 skrivet: 20 april 2020, 21:34:03 PM »
Tack för trevliga bilder Ted och Gunnar - men även Ulf.

Den riktiga 4444 hängde med till slutet av Leylandepoken i Söderhallen och rullade sista gången i ordinarie trafik 11 juni 1982 på just förfogandevagn 167. På Gunnars bild från april 1980 är det något otydligt - står det 162 eller 167 på turbrickan.

4444 genomgick takrevision och fick rött tak någon vintern/våren 1974.

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2957
SV: SL H34 4444
« Svar #14 skrivet: 21 april 2020, 00:25:24 AM »
Trevliga bilder!

Vill få turnumret till 162. :)

Undertecknad reste med 4444 på linje 170 Gullmarsplan - Saltsjö-Järla den 24/8 1981. - 4444 ställdes väl av i maj/juni -81?

//Peter