Författare Ämne: SL H34 4444  (läst 2913 gånger)

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SV: SL H34 4444
« Svar #30 skrivet: 26 april 2020, 15:20:35 PM »
Vet inte om det är en skröna eller sant, men skyddsombudet Kollberg på Söderhallen med anställningsnummer 4 körde en gång linje 44 tur 4 med vagn 4444 och var tvungen att anropa ytcentralen för ett ärende, det uppstod en viss förvirring med alla 4:or milt sagt. Vissa säger att han hade en tjänst med ett antal 4:or i för att ytterligare förvirra!

Tack Mats för påminnelsen. Hörde detta flera gånger under 80-talet.

När kan du ha hört detta tidigast - i ett försök att avgränsa tiden för händelsen?

Utloggad Fredrik Klint

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1404
SV: SL H34 4444
« Svar #31 skrivet: 16 maj 2020, 15:06:24 PM »
Härlig bild från Ted :)
Fick inte alla H34or helröda dörrar?/Ulf

Ingen H34 fick helröda dörrar. Vad gäller rött tak (och förstärkning) så fick ca 106 vagnar detta, en knapp majoritet alltså.
Signaturen "Leyland" vet nog den exakta siffran.

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SV: SL H34 4444
« Svar #32 skrivet: 17 maj 2020, 11:16:05 AM »
Minst 103 stycken,
Högst sannolikt 108 stycken utifrån anteckningar och notat (avsaknad av bilder alternativt annan 100% bekräftad dokumentation)

Sedan är det den 109:e vagnen, 4337, som noterats ommålad 1976 eller rättare sagt "upplevd delvis nymålad" och frågan är om den fick rött tak och takförstärkning. Men sannolikt reviderad.

Bilder mottages tacksamt på 4337, 4370, 4387, 4388 och 4412.

 
« Senast ändrad: 17 maj 2020, 13:22:35 PM av Leyland »

Utloggad christian berg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 381
SV: SL H34 4444
« Svar #33 skrivet: 17 maj 2020, 22:33:43 PM »
Alla dessa har observerats med rött tak, men bilder vore förstås mycket välkommet som Leyland säger. Detsamma vore för 4405 och 4447 som ska ha blivit ommålade, men skrotades tidigt pga av olyckor och som jag aldrig sett på bild i trafik med rött tak. Även för 4321, 4324, 4376 och 4385 är det inte klart om de hann bli renoverade eller ej, samtliga slopades 1977-78.

Christian B

Utloggad Fredrik Klint

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1404
SV: SL H34 4444
« Svar #34 skrivet: 18 maj 2020, 00:59:32 AM »
Jag har en notering om att 4337 ska finnas på bild signerad M Vessla med rött tak. Dessutom borttaget skyltskåp på vänster sida.

4370 Rött tak, enligt C Berg i tråd Buss Snack 21/12 -05. Igensatt skyltskåp vänster sida.
4387 Rött tak (förstärkt -76).
4388 Rött tak, enligt C Berg i tråd Buss Snack 21/12 -05.
4412 Rött tak och borttaget skyltskåp vänster sida.

4321 Rött ("Bussen är takförstärkt"). Detta och på en del vagnar uppgift "ej takförstärkt" kan komma från G Berglund och SL-dokument, var länge sen jag upprättade denna lista.
4324 Grått, ej 100%...
4376 Grått, "ej takförstärkt".
4385 Grått, "ej takförstärkt".
4405 Grått, "ej takförstärkt".
4447 Rött ("Takförstärkt").

Själv har jag ingen uppgift på 4302 och 4374. Den sistnämnda hade iaf grått tak på foto -74 men slopades -76 efter kollision så möjligheten finns ändå.



Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SV: SL H34 4444
« Svar #35 skrivet: 18 maj 2020, 08:51:09 AM »
4370, 4387, 4388 och 4412 - står sannolikt (utom rimligt tvivel) att dessa vagnar fick rött tak och/eller revision. Men bilder efterfrågades för att ringa in och avgränsa perioden 1975 - våren 1976 när förändringen skedde. Finns flera samstämmiga oberoende rapporteringar - men en bild är en bild!

4321 är ett icke vetenskapligt bekräftat fall.
4324 blev takförstärkt
4302, 4374, 4376, 4385 blev ej takförstärkt
4405 och 4407 blev takförstärkta, eller i vart fall rödtakade.

4374 krockade i oktober 1976 enligt uppgift men hann också rulla 466 mil i trafik under oktober 1976.