Virtual1s adventskalender 20:e december - Jönköping

Startat av virtual1, 20 december 2007, 10:42:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Då har det börjat bli grönt på träden då :-D - dock var det fruktansvärt mycket skurar den här dagen o inte
särskilt varmt heller :-/ - IAF här är en skön blandning bussar med, inte bara i Göteborg man kan variera sig ;-)















bjalle

Här var ju en del trevligheter i detta svep. Och du började med en fin vagn

Tackar för detta

Svemicke

Vann inte Arriva hela Jönköpingsregionens trafik nyligen?

Är det någon av B7LA-bussarna som rullat i Skåne? Exwempelvis Helsingborg. Hade inte Swebus B7LA-bussar i stan där?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

bjalle

Citat från: Svemicke skrivet 20 december 2007, 13:41:52 PM
Vann inte Arriva hela Jönköpingsregionens trafik nyligen?

Är det någon av B7LA-bussarna som rullat i Skåne? Exwempelvis Helsingborg. Hade inte Swebus B7LA-bussar i stan där?

Arriva behöll sin trafik och tog över den Swebus hade

Svemicke

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 december 2007, 16:33:27 PM
Arriva behöll sin trafik och tog över den Swebus hade

Och detta innebär enbart i stan eller? Kommer landsbygden fortsätta att köras med Swebus och andra bolag?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 december 2007, 23:56:35 PM
Och detta innebär enbart i stan eller? Kommer landsbygden fortsätta att köras med Swebus och andra bolag?

Det gäller också landsbygden runt Jönköping. Swebus tappar all sin trafik i länet.

Mikael Blom

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 december 2007, 10:38:51 AM
Det gäller också landsbygden runt Jönköping. Swebus tappar all sin trafik i länet.


Upphandlingen gällde endast tätortstrafiken i Jönköping med tillhörande förortslinjer. Swebus har inte kört någon landsbygdstrafik åt JLT sedan 2003 då man förlorade Gislavedsdepån till Arriva. Annars var det väl 1993, om inte minnet sviker, som man blev av med större delen av landsbygdstrafiken i Jönköpings län. Då förlorades bl.a. Jönköping/Gränna till Linjebuss, Vetlanda/Mariannelund till BK Buss, Tranås till Lingmerths, Eksjö/Nässjö till Carlstens m.fl. I gengäld fick man en stor del av tätortstrafiken i Jönköping från JKT. Den enes död, den andres bröd...

/Micke

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael Blom skrivet 22 december 2007, 00:51:27 AM
Upphandlingen gällde endast tätortstrafiken i Jönköping med tillhörande förortslinjer. Swebus har inte kört någon landsbygdstrafik åt JLT sedan 2003 då man förlorade Gislavedsdepån till Arriva. Annars var det väl 1993, om inte minnet sviker, som man blev av med större delen av landsbygdstrafiken i Jönköpings län. Då förlorades bl.a. Jönköping/Gränna till Linjebuss, Vetlanda/Mariannelund till BK Buss, Tranås till Lingmerths, Eksjö/Nässjö till Carlstens m.fl. I gengäld fick man en stor del av tätortstrafiken i Jönköping från JKT. Den enes död, den andres bröd...

/Micke

Det är väl mest en fråga om hur man definierar landsbygd. Kanske inte de som bor i Bankeryd och Tenhult håller med mig när jag kallar det med landsbygd men det var just detta jag avsåg. Samt ett påpekande att Swebus i och med detta är helt borta från ett av sina tidigare starkaste fästen.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2007, 11:49:19 AM
Det är väl mest en fråga om hur man definierar landsbygd. Kanske inte de som bor i Bankeryd och Tenhult håller med mig när jag kallar det med landsbygd men det var just detta jag avsåg. Samt ett påpekande att Swebus i och med detta är helt borta från ett av sina tidigare starkaste fästen.

Vem märker störst skillnad på sådan här upphandling? Den enda som märker skillnaden är väl trafikhuvudmannen? Ja, och vi bussnördar förstås. Kunderna åker med likadant lackerade bussar och samma taxor som innan. Förarna kör samma linjer, men får lönen från en annan arbetsgivare. Den enda skillnad som de väl märker?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 27 december 2007, 03:01:08 AM
Vem märker störst skillnad på sådan här upphandling? Den enda som märker skillnaden är väl trafikhuvudmannen? Ja, och vi bussnördar förstås. Kunderna åker med likadant lackerade bussar och samma taxor som innan. Förarna kör samma linjer, men får lönen från en annan arbetsgivare. Den enda skillnad som de väl märker?

Och möjligen också att det blir nya bussar. Sedan har Arriva utlovat bättre kvalitet till lägre pris. Åtminstone det förra skall väl märkas - om det nu blir så.
Vitsen med upphandlingar är dock att man skall få så bra busstrafik till så lågt pris som möjligt. Att få ned priserna har väl också i regel lyckats. Med den påföljd att det vanligtvis inte är någon lysande affär för bussbolagen i dag att köra linjetrafik.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 december 2007, 09:31:23 AM
Och möjligen också att det blir nya bussar. Sedan har Arriva utlovat bättre kvalitet till lägre pris. Åtminstone det förra skall väl märkas - om det nu blir så.
Vitsen med upphandlingar är dock att man skall få så bra busstrafik till så lågt pris som möjligt. Att få ned priserna har väl också i regel lyckats. Med den påföljd att det vanligtvis inte är någon lysande affär för bussbolagen i dag att köra linjetrafik.


Nä, det är ju det. Dessutom är det inte lika kul att vara busschaufför heller. I Västergötland gör det inte så mycket eftersom bussbolagen där inte tycks ha något emot att timanställda kör för fler bolag, men i Skåne vill jag minnas att det inte var tillåtet och då kan det bli rätt enformigt. Dessutom försämras anställningstryggheten för busschaufförer som är fastanställda.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 20 december 2007, 13:41:52 PM
Vann inte Arriva hela Jönköpingsregionens trafik nyligen?

Är det någon av B7LA-bussarna som rullat i Skåne? Exwempelvis Helsingborg. Hade inte Swebus B7LA-bussar i stan där?

Nej 5010 och 5020 har rullat i Jönköping hela sin livstid Om nu båda finns kvar? 3993 och 4035 (B10LA har ju redan passerat ABDE) 4750 och 4751 (B7L) kommer däremot från Västtrafikområdet. Mercorna har däremot historia från Helsingborg.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 28 december 2007, 14:09:33 PM
Nej 5010 och 5020 har rullat i Jönköping hela sin livstid Om nu båda finns kvar? 3993 och 4035 (B10LA har ju redan passerat ABDE) 4750 och 4751 (B7L) kommer däremot från Västtrafikområdet. Mercorna har däremot historia från Helsingborg.

Tack för redogörelsen, Walter!

Så det har gått Mercor i Helsingborg? Antar att detta var under Swebus tid.

Tyska bussar har aldrig varit av intresse för mig. Även om de funnits så har nog mitt ointresse för de samma gjort att de gått mig spårlöst förbi.

Den enda tyska buss jag minns är Linjebuss 2184. En Setra som gick på SkåneExpressen 1 Kristianstad <-> Malmö 1999. Kan bero på att kompisen körde den som jag minns den.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 31 december 2007, 01:25:57 AM

Så det har gått Mercor i Helsingborg? Antar att detta var under Swebus tid.


Även Helsingborgs Lokaltrafik hade ett par Mercedes: dels 6 O405N och så 4 O305G (ledbussar). De senare köptes begagnade från Bergmans Bussar i Edsbyn och Valbobuss. Vad jag minns var de med över vid försäljningen till Swebus.





Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2007, 16:36:57 PM
Även Helsingborgs Lokaltrafik hade ett par Mercedes: dels 6 O405N och så 4 O305G (ledbussar). De senare köptes begagnade från Bergmans Bussar i Edsbyn och Valbobuss. Vad jag minns var de med över vid försäljningen till Swebus.


Det stämmer! Dessa kommer jag ihåg. Fast jag trodde att de först kom när Swebus tog över. Jag minns bara dessa som Swebusmålade nämligen. Det fanns även Setraleder i Helsingborg.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -