Virtual1s adventskalender 20:e december - Jönköping

Startat av virtual1, 20 december 2007, 10:42:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 03 januari 2008, 12:57:20 PM
Det stämmer! Dessa kommer jag ihåg. Fast jag trodde att de först kom när Swebus tog över. Jag minns bara dessa som Swebusmålade nämligen. Det fanns även Setraleder i Helsingborg.

Setra-lederna kom efter Swebus övertagande. Men Mercedes-ledbussarna fanns redan innan Swebus tog över trafiken i Helsingborg, vilket skedde 1992.
Källa: Ulf Rigstam: I fäders spår (tryckt 1993).
Dessutom blev väl aldrig Mercedes-ledbussarna ommålade i Swebus färger. Vad jag minns var de blåmålade hela tiden vilket också stöds av Lasses bild på en av dem när den gick pendeltågsersättning i Stockholm. Det var väl bland det sista de gjorde.

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2008, 15:09:27 PM
Setra-lederna kom efter Swebus övertagande. Men Mercedes-ledbussarna fanns redan innan Swebus tog över trafiken i Helsingborg, vilket skedde 1992.
Källa: Ulf Rigstam: I fäders spår (tryckt 1993).
Dessutom blev väl aldrig Mercedes-ledbussarna ommålade i Swebus färger. Vad jag minns var de blåmålade hela tiden vilket också stöds av Lasses bild på en av dem när den gick pendeltågsersättning i Stockholm. Det var väl bland det sista de gjorde.

Vilka Setraleder kom efter? Kan inte alls minnas dom. Fd wasa-vagnar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 03 januari 2008, 15:24:05 PM
Vilka Setraleder kom efter? Kan inte alls minnas dom. Fd wasa-vagnar?

Ja, det var fd Wasatrafik-vagnar. Från Falun om jag inte minns helt fel, men jag garderar för säkerhets skull med Borlänge. Setra S321G.