En stor fördel med gamla museet, var att det var mycket barninriktat, utan att för den skull vara mindre intressant för vuxna. Mina barnbarn, boende utomlands, ville alltid gå dit, när de var på besök i Stockholm. Det blev en tradition.
Att försämra denna typ av kultur är skamligt, som jag ser det. Detta handlar ju om stadens utveckling, med inriktning på trafik, som berör alla människor, och som präglar staden i hög grad. Ett stycke stockholmshistoria, helt enkelt.
Nationalmuseet (visserligen statligt) fick renoveras för "hur mycket som helst". Det är ju "finkultur", men vanlig kultur, som alltid berör folket, snålas det med. Vad hände med de utmärkta Polishistoriska, och Polistekniska museerna? Det blev ett snuttifierat Polismuseum, intill tekniska museet.
Såvitt jag förstår, så var det gamla Spårvägsmuseet, egentligen för litet. Då rimmar det illa att göra det mindre. Brommahallen hade troligen varit ett bättre alternativ, med sin spåranslutning, och sin egen passande historia som buss-, spårvägs-, och T-banehall.