Det vore väl inte alltför avancerat och besvärligt att ha ett större område (likt Brooklands), där flera museer står i närheten av varandra. Det här svenska tankesättet att något alltid måste ske "på bekostnad av" något annat, har jag alltid haft svårt att förstå mig på.
Det är tråkigt att utvecklingen av tekniska museer är på tillbakagång i Sverige, med kanske Flygvapenmuseum i Linköping som ett av få undantag. Arsenalen är ju också ett relativt nytt museum, men är än så länge rätt opersonligt och litet. Förhoppningsvis växer det med åren, som Flygvapenmuseum gjort. Inte första hand i fysisk storlek då, utan personlighets/aktivitetsmässigt.
Det måste väl inte vara på bekostnad av något annat, med olika museer bredvid varandra. Tekniska, Etnografiska, Sjöhistoriska, och Polismuseet ligger bredvid varandra. Polismuseet är en mycket stor försämring, jämfört med de gamla Polishistoriska-, och Polistekniska museerna. Enda fördelen, jag kan se, är att det är lättåtkomligt för allmänheten.
Om Spårvägsmuseet får ett mindre utrymme än i den gamla lokalen, är det också en försämring. Museet behöver ju större utrymme.
Järnvägsmuseet har vi inte sett än, men det spekuleras i att det ska bli ett trafikmuseum. Det betyder att det behöver ett väsentligt större utrymme. Blir det så, eller blir det så att järnvägsmuseet får maka åt sig? Hur blir det med den genuina järnvägsmiljön? Jag vet inte, men jag tycker mig se, att teknik/trafikhistoria, värderas ganska lågt av politiker och myndigheter.