Författare Ämne: SL Hammarbyhallen 1 september 1967  (läst 6143 gånger)

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« skrivet: 01 september 2017, 07:03:58 AM »
1967 var 1 september en fredag, som idag 50 år senare.

Första utryckningen med bl.a. 4 stycken C1:or.


Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3262
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #1 skrivet: 01 september 2017, 10:21:42 AM »
Alltid intressant! Tre- och tvåställigt (ex 05, 09).
Hur länge gick C1 som ledarvagn?

/Gunnar

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2960
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #2 skrivet: 02 september 2017, 05:11:02 AM »
C1/C2 fick ledarvagnsförbud omkring 1983-84. C1:orna 2001-2010 endast mellanvagnar efter 1957, då dessa saknade hyttsignalutrustning.

//Peter

Utloggad HJP

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2082
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #3 skrivet: 02 september 2017, 07:17:34 AM »
C1/C2 fick ledarvagnsförbud omkring 1983-84. C1:orna 2001-2010 endast mellanvagnar efter 1957, då dessa saknade hyttsignalutrustning.

//Peter
****
Det här är en sak som jag aldrig tänkt på.
C3 var väl knappast tänkbar som ledarvagn. Gick C4 ihop med dessa vagnar?

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3262
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #4 skrivet: 02 september 2017, 08:30:35 AM »
C1/C2 fick ledarvagnsförbud omkring 1983-84. C1:orna 2001-2010 endast mellanvagnar efter 1957, då dessa saknade hyttsignalutrustning.

//Peter

Tack, antar att 2001-2003 saknade hyttsignalutrustning även som ombyggda till C2.

/Gunnar

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #5 skrivet: 02 september 2017, 10:53:36 AM »
Tack, antar att 2001-2003 saknade hyttsignalutrustning även som ombyggda till C2.

/Gunnar

Ja

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #6 skrivet: 02 september 2017, 10:55:34 AM »
****
Det här är en sak som jag aldrig tänkt på.
C3 var väl knappast tänkbar som ledarvagn. Gick C4 ihop med dessa vagnar?

Rätt så, de var en "billigare variant", som inte var fullt utrustad i förarhytt och som dessutom gav 4 permanenta sittplatser till per vagn.

C4 kunde rent tekniskt gå ihop med C1-C3.

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #7 skrivet: 02 september 2017, 10:57:31 AM »
C1/C2 fick ledarvagnsförbud omkring 1983-84. C1:orna 2001-2010 endast mellanvagnar efter 1957, då dessa saknade hyttsignalutrustning.

//Peter

Undra om det inte var ännu lite tidigare som en C1 gick som ledarvagn sista gången.

Sista C1 överhuvudtaget i trafik, var inte det vagn 2017 redan i juli 1983?

Utloggad HJP

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2082
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #8 skrivet: 02 september 2017, 11:45:51 AM »
Rätt så, de var en "billigare variant", som inte var fullt utrustad i förarhytt och som dessutom gav 4 permanenta sittplatser till per vagn.

C4 kunde rent tekniskt gå ihop med C1-C3.
****
Tack för det svaret, men var inte C4 fullt utrustad i förarhytten?
C4 gick ju på bana 2, från starten, 1964, och borde vara minst lika utrustade som de tidigare vagnarna  ???

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #9 skrivet: 02 september 2017, 11:47:52 AM »
****
Tack för det svaret, men var inte C4 fullt utrustad i förarhytten?
C4 gick ju på bana 2, från starten, 1964, och borde vara minst lika utrustade som de tidigare vagnarna  ???

Naturligtvis - jag uppfattade frågan gällande C3, som saknade det mesta i förarhytten.

Och C4 förekom även på bana 1 som nya och under hela 1960-talet. Jag faktiskt även under 1980/1990 talet då det emellanåt fanns ett tågsett i Högdalshallen, som främst gjorde högtrafikinsatser på linje 29.

Och C1/C2 jämfört C4 hade dessa förarhytt i båda ändar. I början av tunnelbanans historia tidigt 50-tal, kunde även B-änden på C1/C2 återfinnas som ledarhytt.
« Senast ändrad: 02 september 2017, 13:07:33 PM av Leyland »

Utloggad HJP

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2082
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #10 skrivet: 02 september 2017, 13:18:10 PM »
Naturligtvis - jag uppfattade frågan gällande C3, som saknade det mesta i förarhytten.
****
Okej, ett missförstånd. Nu är jag med på resonemanget  :)

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2960
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #11 skrivet: 03 september 2017, 01:55:33 AM »
Tack, antar att 2001-2003 saknade hyttsignalutrustning även som ombyggda till C2.

/Gunnar
Ja

Kan nämna att 2003 byggdes om efter brand 1977 till växellok för Saltsjöbanan, och litterades A225 Nr 9239.
« Senast ändrad: 03 september 2017, 02:11:41 AM av Peter Rost »

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2960
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #12 skrivet: 03 september 2017, 02:10:57 AM »
Undra om det inte var ännu lite tidigare som en C1 gick som ledarvagn sista gången.

Sista C1 överhuvudtaget i trafik, var inte det vagn 2017 redan i juli 1983?

Saknar tyvärr data om sista vagnen i trafik. Samtliga C1:or ur trafik hösten 1983.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24149
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #13 skrivet: 29 oktober 2017, 10:32:34 AM »
När byggdes C1 om till C2?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 693
SV: SL Hammarbyhallen 1 september 1967
« Svar #14 skrivet: 29 oktober 2017, 12:46:24 PM »
När byggdes C1 om till C2?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

År 1956 (C1 2003) och år 1965 (C1 2001 och C1 2002).

C2 2003 blev sedermera ombyggd igen efter brand år 1977, till A225  9239 (växellok för Saltsjöbanan).