Eftermiddag i Danderyd (9/1 2017)

Startat av Mr.Omsi, 09 januari 2017, 18:23:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr.Omsi

Idag är det första Måndagen efter jullovet vilket betyder att de flesta återgår till jobb och skola. Men jag hade en ledig dag idag så jag bestämde mig för att spendera eftermiddagen i Danderyd. Det kändes verkligen som årets första riktiga rusningseftermiddag och det blev många bilder. Mest intressant är de nya linjerna 601 och 602(X) och det som nyligen flyttat in i Täbygaraget. Det första jag såg var Arriva 8800 (f.d. Söne Trafik 171) som stod i Danderyd längre än vad jag gjorde.

Efteråt såg jag en ersättingsbuss rulla in och förstod direkt att det var en av Fridströms nykomlingar, nämligen 9029.

Även en vit buss hade ställt sig vid Danderyd, men jag visste inte vilket företag den tillhörde. Efter lite "research" fick jag reda på att det var en av Ellenius Bussar men fick inte fram något namn eller nummer, så jag kan bara identifiera den via regnummret.

Efter en tid började de flesta bussar rulla in för rusningstrafiken och en av de var nykomlingarna Arriva 7203 som nyligen flyttats från Märsta till Råsta och senare till Täby.

Sedan fick en blåbuss hoppa in på linje 610 som från och med idag har fått högre turtäthet p.g.a. avstängningen på Roslagsbanan.

En riktig överraskning kom på linjen som jag brukar åka, linje 628. En Omnicity från Lunda, Arriva 6472, verkar ha flyttat till Täby. Den lär spendera resten av sin tid här då den snart fyller 16 år och därmed passerar SLs åldersgräns. Det syns på bilden att det är ganska mycket folk som kliver på och det märktes då den knappt orkade lämna hållplatsen.  ::)

Slutligen så kommer en bild på en av de nya linjerna i Danderyd. Det är Arriva 7798 som rullar på linje 601.

Det var allt för den här gången!
Skickar också en hälsning till Max och Albin som jag träffade på bussterminalen! ;D

eldani

Citat från: Mr.Omsi skrivet 09 januari 2017, 18:23:58 PM

Efteråt såg jag en ersättingsbuss rulla in och förstod direkt att det var en av Fridströms nykomlingar, nämligen 9029.

Man kan undra om Fridströms kan köra en buss som fortfarande är avställd. Jag titta de på Transportstyrelsens hemsida tidigare i dag och nu och den är fortfarande avställd. Sen vet jag ej hur dom ställer på sina fordon om dom gör det via internet eller via posten. För den ända av dom Fridströms nykomlingar som är påställt så är det 9027 ALO 862 den 2017-01-05 enligt Transportstyrelsens hemsida.

Mycket fina bilder från Danderyd

Lars-Håkan_E

Citat från: eldani skrivet 09 januari 2017, 19:38:23 PM

Man kan undra om Fridströms kan köra en buss som fortfarande är avställd. Jag titta de på Transportstyrelsens hemsida tidigare i dag och nu och den är fortfarande avställd. Sen vet jag ej hur dom ställer på sina fordon om dom gör det via internet eller via posten. För den ända av dom Fridströms nykomlingar som är påställt så är det 9027 ALO 862 den 2017-01-05 enligt Transportstyrelsens hemsida.

Mycket fina bilder från Danderyd

Bussen på bilden är påställd 9/1 2017

Ersa

ALO862 påställd 2017-01-05
CCT832 påställd 2017-01-09
FEB898 påställd 2017-01-09
Med tanke på sina rejäla vinterdäck, alla medtagna sandhinkar och spadar samt hur ompysslade dessa tre har blivit veckorna innan trafikstarten, så får eldani nog börja titta på andra fordon istället, om han vill leta fel. :P
Extraljusen med de rostiga reflektorerna på bilden byttes för övrigt ut mot helt nya ikväll, efter att den kommit hem till depån.

Annars missar ni som enbart står i Danderyd och fotar dock nästan halva fordonsparken, som håller sig på 27B. Vill man försöka få "allt" på bild rekommenderas sträckan Ormsta-Vallentuna-Bällsta stationer under ett par timmar i ljus istället.

eldani

Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2017, 22:46:38 PM
ALO862 påställd 2017-01-05
CCT832 påställd 2017-01-09
FEB898 påställd 2017-01-09
Med tanke på sina rejäla vinterdäck, alla medtagna sandhinkar och spadar samt hur ompysslade dessa tre har blivit veckorna innan trafikstarten, så får eldani nog börja titta på andra fordon istället, om han vill leta fel. :P
Extraljusen med de rostiga reflektorerna på bilden byttes för övrigt ut mot helt nya ikväll, efter att den kommit hem till depån.

Annars missar ni som enbart står i Danderyd och fotar dock nästan halva fordonsparken, som håller sig på 27B. Vill man försöka få "allt" på bild rekommenderas sträckan Ormsta-Vallentuna-Bällsta stationer under ett par timmar i ljus istället.

Jag letar inga fel utan undra bara. Som jag vet att dom har bra och fina bussar som alltid är i ett bra skick. (jag tittar på Transportstyrelsens hemsida tidigare i dag och nu och den är fortfarande avställd. Sen vet jag ej hur dom ställer på sina fordon om dom gör det via internet eller via posten.) Det som är skrivet i kursiv still är i från mitt tidigare inlägg och där kan du läsa ersa. Men då kan du väl svara om du vet om dom använder internet eller via posten när dom ställer av och på sina fordon.
Ha en bra kväll Ersa
Med vänlig hälsning eldani

Ersa

Det är väl knappt någon som skickar in på- och avställningsanmälningar via vanlig postgång numera. I varje fall inga företagare. Men trots att de flesta använder nätet verkar det fortsätta förekomma fördröjningar på Transportstyrelsens sida. Men dessa fördröjningar är ju inga nyheter, utan har kommit fram i många trådar i detta forum under flera år.
När det gäller trafikstarter kanske man inte behöver skriva öppna funderingar (som oftast ses mera som antydningar/beskyllningar) om avställningsmisstankar mot företagare redan allra första dagen?

eldani

Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2017, 23:41:03 PM
Det är väl knappt någon som skickar in på- och avställningsanmälningar via vanlig postgång numera. I varje fall inga företagare. Men trots att de flesta använder nätet verkar det fortsätta förekomma fördröjningar på Transportstyrelsens sida. Men dessa fördröjningar är ju inga nyheter, utan har kommit fram i många trådar i detta forum under flera år.
När det gäller trafikstarter kanske man inte behöver skriva öppna funderingar (som oftast ses mera som antydningar/beskyllningar) om avställningsmisstankar mot företagare redan allra första dagen?

För jag har inte hör det om Transportstyrelsens sida angående fördröjningar där på forumet det måste jag ha missat. Som dom gånger som jag har ställt av och på ett fordon så har det gått direkt upp på sidan när jag har gjort det via nätet som jag gör det ett par gånger om året. Och när jag har frågat en vän till mig som har ett antal fordon i sin firma så har inte märkt någon utta det har det gått direkt upp på sidan för han. Sedan så ska väl alla företag för en trafikstart ha koll på om dom är i helt lagligt för att gå i trafik innan dom börjar använda dom i sin trafik det är väl en självklara het eller?

Lars-Håkan_E

Citat från: eldani skrivet 10 januari 2017, 00:12:18 AM
För jag har inte hör det om Transportstyrelsens sida angående fördröjningar där på forumet det måste jag ha missat. Som dom gånger som jag har ställt av och på ett fordon så har det gått direkt upp på sidan när jag har gjort det via nätet som jag gör det ett par gånger om året. Och när jag har frågat en vän till mig som har ett antal fordon i sin firma så har inte märkt någon utta det har det gått direkt upp på sidan för han. Sedan så ska väl alla företag för en trafikstart ha koll på om dom är i helt lagligt för att gå i trafik innan dom börjar använda dom i sin trafik det är väl en självklara het eller?

Om man lägger in en påställning i förväg till ett visst datum så sker inte uppdateringen 00:00 utan någon gång under dagen, för enkelhets skull har man med sig "Bevis om avställnings upphörande" som man enkelt skriver ut i samband med beställningen.

Att systemet inte uppdateras 00:00 är inget hinder emot att använda ett fordon som ställts på.

Däremot om du gör en odaterad påställning som ska gälla direkt uppdateras systemet inom kort.

Tommy E

Mycket trevliga bilder! Är 8800 omlackerad i SL-blått eller är det "bara" vita ränder på Örebroblått? Det ser nästan ut som om Arriva tänker behålla bussen efter ersättningstrafikens slut, men jag är ändå tveksam eftersom den inte har någon bakdörr...
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

igel

Citat från: Tommy E skrivet 10 januari 2017, 02:09:05 AM
Mycket trevliga bilder! Är 8800 omlackerad i SL-blått eller är det "bara" vita ränder på Örebroblått? Det ser nästan ut som om Arriva tänker behålla bussen efter ersättningstrafikens slut, men jag är ändå tveksam eftersom den inte har någon bakdörr...
Är det ett krav i E20 att bussarna ska ha två bakdörrar (mitt+bak). Innan E20 körde Keolis med ledbussar på 670 med endast en bakdörr.

Mr.Omsi

Citat från: Tommy E skrivet 10 januari 2017, 02:09:05 AM

Skåningarna (622x) har ju inte heller någon bakdörr och de rullar i SL-trafiken varje dag. 8800 är fortfarande örebroblå så den ser ut att vara en lite solblekt SL-buss  ;)

Lars_L

Citat från: igel skrivet 10 januari 2017, 08:06:58 AM
Är det ett krav i E20 att bussarna ska ha två bakdörrar (mitt+bak). Innan E20 körde Keolis med ledbussar på 670 med endast en bakdörr.

Nej, det var länge sedan det fanns några sådana krav i SL-trafiken, och på vissa håll har det ju aldrig funnits. Det är ju upp till operatören att bestämma. I Stockholmstrafiken är det ju dock oftast till nackdel med det resandeutbyte som finns på linjerna och att man istället får förlängda körtider till följd, vilket kostar betydligt mer i slutändan än att specificera för ytterligare en dörr i bussen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Mikael T Nilsson

Tack för mycket trevliga bilder!

En hel del stomlinjebussar trafikerar "röda" linjer. I morse trafikerade t ex blå Volvo B9S linjerna 608 och 680.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr.Omsi

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 januari 2017, 08:46:15 AM
Tack för mycket trevliga bilder!

En hel del stomlinjebussar trafikerar "röda" linjer. I morse trafikerade t ex blå Volvo B9S linjerna 608 och 680.

Ja det är vardagsmat i Täby. Fick själv åka Arriva 8148 (blå B9s) på 604 idag.

buskörare

Citat från: Mr.Omsi skrivet 10 januari 2017, 09:38:01 AM
Ja det är vardagsmat i Täby. Fick själv åka Arriva 8148 (blå B9s) på 604 idag.

STOR vagnbrist gör att det får gå lite vad som helst på vad som helst.  62-vagnarna får mig veterligen inte normalt gå på ordinarie linjetrafik, men SL tillåter ju annan busstyp vid behov så det är nog ingen fara så.