Flera barn skadade när buss tvärnitade i centrala Sundsvall

Startat av eldani, 02 december 2016, 12:50:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: WalleW skrivet 03 december 2016, 13:10:51 PM
Ja, vi lever i en tid av förundring... ???
Jag skulle kunna fylla en hel sida med föräldrars ursäkter för att barnen inte skulle behöva använda bältena i KR Trafik AB´s nya bältesutrustade Carrus-bussar när vi började köra skolturer ht 2003. Det var mycket tröttsamt tjafsande de första veckorna... >:(

Mycket märkligt. Värderade man sina egna barns liv så lite i Östhammar på den tiden? Redan då var ju bälteslagen för bussar flera år gammal.
I Västerbotten var det totalt tvärtom, där huvudmannen inte ställt bälteskrav på ett äldre kontrakt som bara hade några få år kvar innan en nyupphandling, och där tog en lokal åkare (efter protester från väldigt arga föräldrar) ett beslut att själv bekosta eftermontering av bälten i en äldre Carrus som man köpt begagnad i grannlänet, och därefter flyttat in till detta område. Detta då denna äldre Carrus var den enda bussen i trafikområdet som saknade bälten.
Tidpunkten var ungefär i mitten på 00-talet, bara ett fåtal år efter din anekdot... ::)

BSB101

Vet att när jag gick i skolan på 80- och 90-talet ringde skolan oftast till SL innan en klass skulle ut och åka "vanlig" buss och nästan alltid satte SL in en extrabuss. Några bälten fanns dock inte. Sedan ser jag inte hur det skulle vara krångligare/besvärligare att använda bälte under en 5-10 minuters busstur jämför med en lika lång biltur. När det gäller den sistnämnda använder flertalet bälte.

buskörare

Vi i Vaxholm har bälte på i princip 99% av bussarna (100 vanligtvis, men ibland hittar det ut en buss utan) och jag skulle nog överdriva om jag sa att 5% av resenärerna använde bälte. Inte ens grupper med barn och ledare gör det. Jag sade till en morgon när det var rätt halt ute, ropade ut i bussen att det var halt, bälte rekommenderades och att det faktiskt var lag på att använda. Trot det resulterade i 2 eller 3 som satte på sig. Så jag har gett upp.

Jag minns vilket liv det var på Åkersbergaborna när dom fick åka 624/628 (dvs motorväg stor del av linjen) i bussar utan bälte. Sen när jag körde 628 med en buss med bälten, så var det typ ingen som använde i alla fall  ??? ::)

Nico

Citat från: BSB101 skrivet 04 december 2016, 00:42:00 AMVet att när jag gick i skolan på 80- och 90-talet ringde skolan oftast till SL innan en klass skulle ut och åka "vanlig" buss och nästan alltid satte SL in en extrabuss.

S.k. resgruppsanmälan ska fortfarande göras i fall där en eller flera grupper ska åka samtidigt. Problemet brukar dock vara att många skolor numera glömmer bort eller rentav struntar i att föranmäla. En del verkar även tro att en resgruppsanmälan, om den görs, är synonymt med att ha beställt en abonnerad resa.

Man fattar inte (eller väljer nog ibland att inte förstå) att det som sätts in i så fall är en förstärkning av befintlig tur... förutsatt att resurs finns för att förstärka. Ofta numera vill även skolor åka mitt i peaken och i dagens läge brukar det då vare sig finnas fordon eller förare utan rubbet brukar redan vara ute.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2016, 23:18:42 PM
Mycket märkligt. Värderade man sina egna barns liv så lite i Östhammar på den tiden? Redan då var ju bälteslagen för bussar flera år gammal.

Citat från: Lars_L skrivet 03 december 2016, 15:40:06 PM
Allvarligt talat skulle nog folk skratta om någon förare påpekade att alla skulle ha bälte på sig, eller än värre försökte tvinga dem under 15 att ha bälte på sig, när bussarna ändå allt som oftast har fullt med stående resenärer.

Eftersom jag alltid har lagt säkerhetsribban-ribban högt blev jag förståeligt nog väldigt upprörd över dessa föräldrars syn på barnens säkerhet i bussen.
Varför det oftast var folk som bodde långt ifrån tätorterna som bråkade om detta har jag ingen bra förklaring till. Kanske hängde det på något vis ihop med att man inte var så noga med bältena i bilarna heller, det såg jag när barnen hämtades vid hpl.

Vid samma tid var jag nog ganska ensam om att påminna alla resenärer om bältes-lagen vid de reguljära linjekörningarna (t e 811 och 639), men det var aldrig någon som skrattade (åtminstone inte så att jag såg eller hörde det). Däremot fick jag några enstaka och spridda positiva reaktioner.

/   M v h   Walle

Lars_L

Citat från: WalleW skrivet 04 december 2016, 16:35:44 PM

Vid samma tid var jag nog ganska ensam om att påminna alla resenärer om bältes-lagen vid de reguljära linjekörningarna (t e 811 och 639), men det var aldrig någon som skrattade (åtminstone inte så att jag såg eller hörde det). Däremot fick jag några enstaka och spridda positiva reaktioner.

/   M v h   Walle

Min poäng var nog att det finns något slags allmän förståelse för om man säger till om att man ska använda bälte, ifall man kör på motorväg eller landsbygd i relativt hög hastighet. Om föraren vid varje hållplats i tät stadstrafik när någon stiger på, skulle börja ropa ut och kontrollera att skoleleverna under 15 (som ju använder vanliga linjetrafiken för att åka från/till skolorna etc.) satte på sig bältet skulle det ju dock bli ganska märkligt. Särskilt om det är många stående i vagnen.  Detta skulle ju egentligen krävas om man ska följa lagen - eftersom man har ett särskilt ansvar att tillse att barnen använder bälte. I tätbebyggt område finns ju förvisso undantag, så att man inte måste använda plats med bälte. Egentligen skulle det väl därför vara vettigare att i lagen bara ha kräv på säkerhetsbälte utanför tätbebyggt område, eller specificera till farter över 50 km/h.

Men om en förare exempelvis till från Vaxholm efter Danderyds sjukhus respektive Engarn på 670 på ett trevligt sätt upplyser om bälteskrav uppfattas nog knappast negativt av resenärerna (även om resultatet när det gäller efterlevnad ändå lär bli ganska magert).   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist