Flera barn skadade när buss tvärnitade i centrala Sundsvall

Startat av eldani, 02 december 2016, 12:50:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Det värkar som det har gått bra i alla fall skadorna uppges dock inte vara allvarliga. Det var skönt att det gick bra när det var så många barn som var med i incidenten

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24028891.ab




Staffan Sävenfjord

Om man går till källan http://www.st.nu/vasternorrland/sundsvall/trafikolycka-i-sundsvall-med-buss-flera-barn-inblandade så står det inget om skolbuss utan om en buss med 35 skolbarn i. Det är Aftonblarret som skriver skolbuss. Av bilderna i tidningen rör det sig om en stadsbuss på linje 4. Och där finns väl varken bälteskrav eller krav på att barnen sitter.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Att skicka skolklasser med ordinarie linjetrafik istället för att anlita bussbolag som brukar köra bältesförsedd skolskjutstrafik beror säkerligen enbart på ett ekonomiskt tänk. Mer i artikeln:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/saknades-balten-i-olycksbussen

WalleW

Ja, vi lever i en tid av förundring... ???
Jag skulle kunna fylla en hel sida med föräldrars ursäkter för att barnen inte skulle behöva använda bältena i KR Trafik AB´s nya bältesutrustade Carrus-bussar när vi började köra skolturer ht 2003. Det var mycket tröttsamt tjafsande de första veckorna... >:(

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2016, 12:18:11 PM
Att skicka skolklasser med ordinarie linjetrafik istället för att anlita bussbolag som brukar köra bältesförsedd skolskjutstrafik beror säkerligen enbart på ett ekonomiskt tänk. Mer i artikeln:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/saknades-balten-i-olycksbussen

Det torde väl förekomma i alla städer med någorlunda väl utvecklad lokaltrafik att om en eller två skolklasser skall från skolan till exempelvis badhuset så åker de med en av stadsbussarna. Att beställa särskild buss för detta ryms inte inom kommunens ekonomi. Undantag de orter typ Kristianstad där kommunen kör skoltrafiken i egen regi.

I artikeln står att det finns städer där bälten i stadsbussar förekommer. Om vi undantar rena småstäder där tätortstrafiken körs med regionalbuss så i vilken stad finns sådana i stadsbussarna. Om man monterar bälten i bussen så måste ju alla sittande passagerare använda dem och dessutom måste de sätta sig på en sittplats om sådan finns ledig. Skulle bli väldigt otympligt i tätortstrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jona

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2016, 13:25:24 PM
I artikeln står att det finns städer där bälten i stadsbussar förekommer. Om vi undantar rena småstäder där tätortstrafiken körs med regionalbuss så i vilken stad finns sådana i stadsbussarna.

99% Skelleftebussar har bälten, så stadstrafiken i Skellefte har bälten på alla avgångar...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 03 december 2016, 13:42:39 PM
99% Skelleftebussar har bälten, så stadstrafiken i Skellefte har bälten på alla avgångar...

/Jona

Törs man då fråga hur många som använder bältena? Inte bara bland skolbarn utan bland alla passagerare. Jag tycker det är svårt nog att få folk att göra det på regionbussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2016, 14:46:31 PM
Törs man då fråga hur många som använder bältena? Inte bara bland skolbarn utan bland alla passagerare. Jag tycker det är svårt nog att få folk att göra det på regionbussar.

Det är nog inte många. Men kommer det en grupp skol- eller förskolebarn med lärare med då används förstås bältena.

Lars_L

Även i Stockholm är det ju en rad områden där det väl får sägas vara stadstrafik och man har bälten i flertalet bussar. Gäller ju exempelvis Nobinas trafikområden och även Keolis liksom Arriva  kör ju en del med bälten i vad som får sägas vara stadstrafik (om än inte innerstadstrafik). I Stockholm finns ju ingen specifik fordonsflotta för regiontrafik, utan ofta finns ju båda trafiktyperna i avtalsområdena och då är det ju mest praktiskt att ha bälte i alla vagnar - eller iaf köra blandat. En av Sveriges tyngsta busslinjer -sett till antalet passagerare 179 - har ju exempelvis bälteskrav, trots att den en väldigt kort sträcka går i högre hastighet och att passagerarutbytet är rätt omfattande - med ett medeltal på närmare 90 passagerare per avgång.

Men ingen skulle ju komma på tanken att man skulle följa lagen, utanför motorvägslinjerna/landsbygdslinjerna, om det kommer en förskoleklass eller något. Dels finns ju knappast sittplats åt barnen, dels finns knappast den tiden att kontrollera att barnen är bältade.

Allvarligt talat skulle nog folk skratta om någon förare påpekade att alla skulle ha bälte på sig, eller än värre försökte tvinga dem under 15 att ha bälte på sig, när bussarna ändå allt som oftast har fullt med stående resenärer.

Å andra sidan väljer ju många förare tyvärr både att köra mot rött och strunta i hastighetsbegränsningarna för att trafiken ska kunna fungera i Stockholm (främst 30-skyltarna), så bälteskravet är ju bara en del av problematiken.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 03 december 2016, 14:53:20 PM
Det är nog inte många. Men kommer det en grupp skol- eller förskolebarn med lärare med då används förstås bältena.

Jo, det tror jag säkert. Men alltså begår majoriteten av resenärerna lagbrott. Bötesbeloppet för detta är 1 500 kronor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars_L skrivet 03 december 2016, 15:40:06 PM
I Stockholm finns ju ingen specifik fordonsflotta för regiontrafik...

Så är det ju i de flesta om inte alla städer att man även kan åka med regionbussar för en resa i innerstaden. I det fallet gäller ju också att man måste använda bältet om det finns. Men nu gjorde jag undantag för just regionaltrafik. Fast jag håller med om att det i synnerhet i Stockholm och Göteborg är svårt att hålla reda på om busslinjen man åker med räknas som stadstrafik eller regionaltrafik. Men det behöver man ju inte heller göra om man bara kommer ihåg regeln: Finns det bälten i bussen skall de användas.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2016, 14:46:31 PM
Törs man då fråga hur många som använder bältena? Inte bara bland skolbarn utan bland alla passagerare. Jag tycker det är svårt nog att få folk att göra det på regionbussar.

Förvisso, men om huvudmannen och operatören ordnat med bälten på alla stolar även i stadstrafiken, samt informerat via skyltar/dekaler inne i bussarna, så har ju dessa nästan ryggen helt fri. Då får lärare och/eller föräldrar ta det egna ansvaret för att deras barn skulle skadas för att de inte använt bältena.

Lars_L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2016, 16:11:55 PM
Så är det ju i de flesta om inte alla städer att man även kan åka med regionbussar för en resa i innerstaden. I det fallet gäller ju också att man måste använda bältet om det finns. Men nu gjorde jag undantag för just regionaltrafik. Fast jag håller med om att det i synnerhet i Stockholm och Göteborg är svårt att hålla reda på om busslinjen man åker med räknas som stadstrafik eller regionaltrafik. Men det behöver man ju inte heller göra om man bara kommer ihåg regeln: Finns det bälten i bussen skall de användas.

Fast jag avsåg inte sådana linjer heller. Alltså inte linjer av typen expressbusslinjer i Göteborg eller regionalbussarna i Malmö. Dessa har ju få stopp och i huvudsak inga lokalresenärer, eller 400-linjerna till Slussen, 600-linjerna till Tekniska etc. 

Utan just linjer i stadstrafik och som SL delvis också klassificerar som sådana. Södertälje är ju exempelvis en av de största städerna i Sverige- borde väl komma på 15-20 plats omkring. Alltså där bussarna används för lokalt resande och går igenom stadsbebyggelse - tätortsbebyggelse. Tror även Citywidebussarna fick bälten trots att de klassas som klass I, men oavsett blandar man ju friskt med regionalbussar på de tyngsta stadslinjerna.

Men visst exemplet med en stomlinje kan ju ur det avseendet vara lite missvisande, då hållplatsavståndet är lite längre. Men vad som i den här diskussionen egentligen torde vara intressant är ju vilken karaktär linjerna har. En stadslinje är ju i huvudsak en linje med relativt kort hållplatsavstånd som går i tätbebyggt område och där resandet oftast kännetecknas av att det finns relativt många målpunkter (stort resandeutbyte i bägge färdriktningarna). För bältesfrågan är ju det som blir intressant och problematiskt, mer än vad man tänker som stad.





Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2016, 17:01:16 PM
Förvisso, men om huvudmannen och operatören ordnat med bälten på alla stolar även i stadstrafiken, samt informerat via skyltar/dekaler inne i bussarna, så har ju dessa nästan ryggen helt fri. Då får lärare och/eller föräldrar ta det egna ansvaret för att deras barn skulle skadas för att de inte använt bältena.

Givetvis, men det är ju inte speciellt populärt om det skulle bli kontroll och 30 resenärer får betala 1 500 kronor var för att de inte använt bältet. Nu görs ju nästan aldrig sådana kontroller så risken är inte stor, men det är i alla fall inte bra att inbjuda till ett beteende som i grunden är ett lagbrott.

Bästa lösningen på detta vore naturligtvis att kommunerna tillhandahöll beställningsbussar utrustade med bälten för sådana här skolutflykter. Egna eller inhyrda. Då slipper man också en hel del kapacitetsproblem. Jag som bor i slutet av linjen när jag skall till centrum blir måttligt glad när jag kommer till hållplatsen och där står två skolklasser och väntar på samma buss som jag. Det har inte hänt mig men väl någon av mina grannar att de inte ens kommit med bussen.

Sedan skrev jag väl att vad gäller lärare och skolbarn så brukar det inte vara några större problem med användandet av bälten - om de nu får sittplats. Det var alla "vanliga" resenärer jag tänkte på som slarvar med bältet. Jag gör det själv om jag åker med regionbuss några hållplatser i centrum.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)