Ombyggnaden av Roslags Näsby trafikplats 2016-2018

Startat av igel, 24 november 2016, 22:52:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olle

Enligt sl.se så börjar 625,639,676 och 696 åter trafikera hållplatsen bakom Shell/7eleven fr.o.m. 6 februari.

Ersa

Citat från: Olle skrivet 27 januari 2017, 20:36:05 PM
Enligt sl.se så börjar 625,639,676 och 696 åter trafikera hållplatsen bakom Shell/7eleven fr.o.m. 6 februari.

Viadukten ovanför E18 sägs ska bli enfilig (med trafikljusreglering?) från tidigast detta datum, och därför lär man vilja undvika den.

igel

Citat från: Ersa skrivet 24 november 2016, 23:23:28 PM
Roslags-Näsby trafikplats ska byggas om rejält, och blir troligtvis till en rejäl cirkulationsplats ovanpå E18. Bygget ska pågå till minst hösten 2018, och omläggningen av busstrafiken sägs gälla lika länge.

Trafikföretagen verkar behandla bygget olika. Nobina har uppenbarligen valt en mer genomtänkt långsiktig lösning som är säkrare för resenärerna, genom att köra via Lahälls trafikplats och Ytterbyvägen i nordlig riktning, samt stanna vid Kanalvägens hållplats (som inte ligger i närhet av själva Kanalvägen, utan närmare korset Ytterbyvägen/Näsbyvägen).
När bygget fortskrider kanske det (några månader framöver) kanske även blir aktuellt att köra Ytterbyvägen även södergående. Det återstår att se.

Nobinas lösning verkar dock varken ha varit särskiljt långsiktig eller genomtänkt om...
Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2017, 21:00:31 PM
Viadukten ovanför E18 sägs ska bli enfilig (med trafikljusreglering?) från tidigast detta datum, och därför lär man vilja undvika den.
...den efter dryga två månader måste ändras på nytt. Man kan ju undra hur samverkan från Nobinas sida med olika parter (SL{trafiknämden}, Arriva, Täby kommun, byggentreprenören) egentligen såg ut innan de fattade beslutet, eller var det bara ett eget initiativ som just då framstod som smart.

Ersa

Kanske man inte hade alla fakta, och därför trodde att alternativet med hpl Kanalvägen verkade bäst? Hur kommunikationen mellan Trafikverket, kommunen, SL, Arriva och Arriva gått/går till kan vi som inte är involverade ju bara spekulera i.

buskörare

Arriva skulle flytta upp sin trafik till Kanalvägen också var det tänkt, men sen kom man fram till att det inte skulle funka att ha den mängden bussar där uppe. Så vi blev kvar. Personligen tycker jag det funkar bra med den hållplatsen vi har, men skulle vilja ha upp ett stängsel mellan macken och påfarten för att slippa ungar som springer den vägen till bussen.