En skutt från Göteborg

Startat av Greger Larsson, 01 september 2016, 19:17:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 02 september 2016, 16:14:05 PM
Hej Staffan! Kollar böckerna igen! 1972-75 byggdes lastvagnschassierna F82S och F83S, vidareutveckling av "Snabbe" och "Trygge". De var de sista modellerna med Perkins dieselmotorer  på 80 hp. 3 av dessa fick kanske lyckan att bli GS-bussar?!  :)   Hälsn. BengaB40

Jodå, de där var byggda på F82:an. Någon /  några blev sedan husbilar.

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 01 september 2016, 19:17:04 PM



Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 13:46:34 PM
Skandia-Karosser skall det vara, ja. Det stod fel i min källa. Skandia-Karosser bytte sedan namn till Karlaverken. Det låg i Laholm och flyttade sedan till Markaryd. Där bytte det namn till Helmark Carosseri AB.


Vilket år var det som Skandia-Karosser bytte namn till Karlaverken? Jag minns en skolbuss från min barndom som var tillverkad av Skandia-Karosser och den var från 1978. Den var byggd på Volvo B58. Men den är jag övertygad om att det stod Skandia-Karosser på den bussen.

Skandia-Karosser hade en logotyp som var formad som samma sexkantiga formgivning som grillen i fronten. Så den där sexkantiga formen tycks ha varit deras varumärke?

Vad jag sett verkar Skandia-Karosser till stor den ha tillverkat möbelbussar. Var just möbelbussar deras specialitet?

Även skolbussar verkar de ha tillverkat till en hel del av. Minns skolbussar som såg ut som på bilden men längre, dvs mer normal längd. De brukade också alltid ha solar invändigt med hela soffor, vilket ju var vanligt förr på just skolbussar. Men var var även just skolbussar något som Skandia-Karosser hade specialiserat sig på?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 september 2016, 11:00:48 AM

Vilket år var det som Skandia-Karosser bytte namn till Karlaverken? Jag minns en skolbuss från min barndom som var tillverkad av Skandia-Karosser och den var från 1978. Den var byggd på Volvo B58. Men den är jag övertygad om att det stod Skandia-Karosser på den bussen.


Har det en gång blivit fel så verkar det hopplöst att få det rätt. Men det var alltså Karlaverken som var först och i slutet av 1960-talet bytte namn till Skandia-karosser. Sedan byttes  namnet till Helmark i mitten av 1980-talet. Skandia-karosser ägdes för övrigt ett par år av Wasatrafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Njae, nu är det något missförstånd här, Karlaverken och Skandiakarosser var olika företag i Laholm. Karlaverken blev först Karlaholm och senare Lagab(ett fåtal busskarosser byggdes med detta namn) medan Skandiakarosser flyttade till Markaryd och så småningom blev Helmark Carosseri.

Historik för Skandiakarosser finns på Helmarks hemsida

Historiken för Karlaverken finns på Lagabs hemsida

Ola Almquist

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 september 2016, 18:15:17 PM
Njae, nu är det något missförstånd här, Karlaverken och Skandiakarosser var olika företag i Laholm. Karlaverken blev först Karlaholm och senare Lagab(ett fåtal busskarosser byggdes med detta namn) medan Skandiakarosser flyttade till Markaryd och så småningom blev Helmark Carosseri.

Historik för Skandiakarosser finns på Helmarks hemsida

Historiken för Karlaverken finns på Lagabs hemsida

Det Lagab inte nämner är att det även fanns en fabrik i Kungsbacka och att det är den som är avbildad på historiksidan.
Se även denna sida.

M.v.h.
Ola

Kjell138

det fanns bara 3 bussar på linjebuss, 1:a var intern nr lb93 den gick på Öckerö den andra var lb94 som började att gå på Kippholmen till Sörred, den kallades för nykteristen för den var aldrig full,,, sedan kom lb96 som också gick på Öckerö- linjerna. alla 3 har jag sörvat många ggr.
Med vänlig hälsning Kjell.

bilomnibussen

Karla-Verken var företaget på femtiotalet och senare, kanske hade det en föregångare i Laholm. Bygge namn till Karlaholm. Sedan skulle busstillverkningen läggas ner men en del av personalen startade eget i Markaryd under namnet Skandia-Karosser, ungefär som att de övertog busstillverkningen. Sedan kom fam Helgesson in som ägare och då bytte företaget namn till Helmark Carosseri. Konkurs ca 2011. Det var den sista fristående tillverkaren av stora busskarosser i Sverige och det var synd att det tog slut. Karosserna var i mitt tycke välbyggda. Den egna småbussen Spartan-Helmark som byggdes i nio exemplar var mera tveksam. Finns någon kvar i dag?
Mvh Jan G