En skutt från Göteborg

Startat av Greger Larsson, 01 september 2016, 19:17:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Här har den landat i Ö-vik hösten 1986 och förlorat det mesta av inredningen:


Ulf Berlin

Hmm...
Kallades dom för"Lille Skutt"eller?
Finns ej med i SBH.../Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 september 2016, 23:29:04 PM
Hmm...
Kallades dom för"Lille Skutt"eller?
Finns ej med i SBH.../Ulf

I Göteborg kallades busstypen oftast "Kippen" eftersom den gick till Kippholmen. Den linjen gick på smala vägar som krävde mindre bussar. Jag kan tänka mig att det blev ganska trångt i bussen de dagar det var bra badväder. Kippholmen var - och är - en omtyckt badplats.

Bussarna hade hos Göteborgs Spårvägar litt B40 och var Volvo B705 med Säffle-kaross. Fyra stycken sådana fanns. Förste ägare var Linjebuss.

http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+b40&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 07:17:18 AM
I Göteborg kallades busstypen oftast "Kippen" eftersom den gick till Kippholmen. Den linjen gick på smala vägar som krävde mindre bussar. Jag kan tänka mig att det blev ganska trångt i bussen de dagar det var bra badväder. Kippholmen var - och är - en omtyckt badplats.

Bussarna hade hos Göteborgs Spårvägar litt B40 och var Volvo B705 med Säffle-kaross. Fyra stycken sådana fanns. Förste ägare var Linjebuss.

http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+b40&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false

Kul att se "Kippen" igen men länken går väl till en äldre generation av dessa.

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Det skall vara B33 341-343 Volvo Skandiaverken. Hittar inte dessa i SBH.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 07:17:18 AM
I Göteborg kallades busstypen oftast "Kippen" eftersom den gick till Kippholmen. Den linjen gick på smala vägar som krävde mindre bussar.

http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+b40&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false

Vilket inte hindrar Keolis att på samma linje - med lika smala passager än idag - köra 12 meters Volvo hybridbussar.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 09:18:03 AM
Det skall vara B33 341-343 Volvo Skandiaverken. Hittar inte dessa i SBH.

Skandia-Karosser, väl. Skandiaverken var ett annat företag, baserat i Lysekil och som till råga på allt använde förkortningen SKV.

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 02 september 2016, 13:27:05 PM
Skandia-Karosser, väl. Skandiaverken var ett annat företag, baserat i Lysekil och som till råga på allt använde förkortningen SKV.

M.v.h.
Ola

Skandia-Karosser skall det vara, ja. Det stod fel i min källa. Skandia-Karosser bytte sedan namn till Karlaverken. Det låg i Laholm och flyttade sedan till Markaryd. Där bytte det namn till Helmark Carosseri AB.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Har aldrig tidigare sett den här busstypen på bild tidigare. Intressant! Chassibeteckningen skulle kunna vara B609, om jag läser mina historiska Volvoböcker rätt. Började tillverkas i Belgien 1976 och hade en dieselmotor D60 som utvecklade 120 hp. Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 02 september 2016, 15:22:16 PM
Hej! Har aldrig tidigare sett den här busstypen på bild tidigare. Intressant! Chassibeteckningen skulle kunna vara B609, om jag läser mina historiska Volvoböcker rätt. Började tillverkas i Belgien 1976 och hade en dieselmotor D60 som utvecklade 120 hp. Hälsn. BengaB40

Enligt min källa (den som hade fel på Skandiaverken) kom dessa bussar till GS 1973. Jag hittar ingen uppgift om chassityp.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej Staffan! Kollar böckerna igen! 1972-75 byggdes lastvagnschassierna F82S och F83S, vidareutveckling av "Snabbe" och "Trygge". De var de sista modellerna med Perkins dieselmotorer  på 80 hp. 3 av dessa fick kanske lyckan att bli GS-bussar?!  :)   Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Heureka! Där fanns lösningen!

http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+f82+skandia&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false

Nu vore det ju bra om någon kunde komplettera med registreringsnummer och vilken som är vilken av inventarienumren 341-343. På Börjes/Gregers bild tycker jag mig läsa ut att 341 = HBH261.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar

Vilka minnen man får av dessa "s.k." bussar. De var ju byggda på lastbilschassier och hade ingen styrservo,otroligt tröga i bromsarna (man fick nästan ställa sig upp för att orka bromsa), nästintill obeifintlig handbroms, och fjädring var något som dessa "missfoster" aldrig hört talas om bl.a. Det fanns många förare som av olika anledningar inte klarade av att köra dessa bussar.


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 16:25:48 PM
Heureka! Där fanns lösningen!

http://svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=g%C3%B6teborgs+sp%C3%A5rv%C3%A4gar+f82+skandia&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=25&onlypics=false

Nu vore det ju bra om någon kunde komplettera med registreringsnummer och vilken som är vilken av inventarienumren 341-343. På Börjes/Gregers bild tycker jag mig läsa ut att 341 = HBH261.

341 = HBH 261 (första reg. datum 1974-02-12, såld från GS 1984-11-29)
342 = HBW 032 (första reg. datum 1974-04-01, såld från GS 1986-02-20)
343 = GXD 269 (första reg. datum 1974-03-01, såld från GS 1989-02-20)

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 september 2016, 13:19:43 PM
Vilket inte hindrar Keolis att på samma linje - med lika smala passager än idag - köra 12 meters Volvo hybridbussar.
//Jonas

Nja, detta stämmer inte riktigt, fram till i början av 90-talet fanns det en passage förbi en bondgård med en byggnad på varje sida om vägen där det var trångt. Där kom man inte fram med en normal buss, dessa små bussar var man tvungen att räta upp innan passage och efter det var det inte många centimeter till godo på varje sida bussen. Det var många ersättningar till ägaren av gården för nya takpannor, elaka tungor (?) sa att ägaren alltid hade nytt tak, betalt av Spårvägen. Det försöktes under många år att fås till en uppgöres för att kunna brädda vid passagen, men detta blev inte av förrän i början av 90-talet och först då kom nybyggnation i lite större omfattning till uppe vid områdena efter denna passage, och då började man också att köra med normalstora bussar hit ut.

Staffan Sävenfjord

Tack, Gunnar! Vet du också vilket chassinummer alternativt karossnummer dessa bussar här. Så kan jag underrätta SBH om detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 september 2016, 21:21:02 PM
Tack, Gunnar! Vet du också vilket chassinummer alternativt karossnummer dessa bussar här. Så kan jag underrätta SBH om detta.

Redan inrapporrterat