SL buss med trasigt hjullager (länk)

Startat av Johan Hansson, 29 november 2007, 19:29:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Karsten

En fjolla (då) tillhörandes Swebus Nacka/Värmdö. Fotograferad bakom verkstaden i Björknäsgaraget.

Johan Hansson

Citat från: Karsten skrivet 29 november 2007, 19:34:21 PM
En fjolla (då) tillhörandes Swebus Nacka/Värmdö. Fotograferad bakom verkstaden i Björknäsgaraget.
Så det är så lilla.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Karsten

Fredde

Fler som inte förstår riktigt.... Ganska länge sen det skedde.

/F

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Danne B.

Den där bärgaren har inte rullat i Sthlm på ett par år... :)

//Danne

Kinslayer

En av dom fina 55´bussarna antar jag...... ::)
Går inte se vilken det är men nån kanske har bättre syn än jag....skulle vara kul att veta

IngemarJ

Hej!

Nån med lust kan få förklara fjolla också.

Hälsar

Ingemar

robbes

stockholm kallas ju fjollträsk i stora delar av landet. Bussen är en buss som kör för SL = Fjolla

Niclas Wennerlid

Allvarligt Robbes, vi har fattat att du har synpunkter på Stockholmare nu men det börjar bli tröttsamt. Jag ber dig vänligt att lägga ned nu och hålla dig till det som förenar oss på forumet - bussintresset och diskutera detta istället!

//Niclas

Niclas Wennerlid

Citat från: IngemarJ skrivet 30 november 2007, 10:23:06 AM
Hej!

Nån med lust kan få förklara fjolla också.

Hälsar

Ingemar

Utrycket mynnar ur personalen på Swebus Björknäs åsikter om väghållningen på Volvos B12LE boggievagnar, de vaggar ostadigt på vägen, jämför med lite gungig (fjollig) gångstil.

//Niclas

robbes

Citat från: Niclas Andersson skrivet 30 november 2007, 10:47:46 AM
Allvarligt Robbes, vi har fattat att du har synpunkter på Stockholmare nu men det börjar bli tröttsamt. Jag ber dig vänligt att lägga ned nu och hålla dig till det som förenar oss på forumet - bussintresset och diskutera detta istället!

//Niclas

Om du Niclas läser inlägget ovanför mitt där en person bad någon förklara det med fjolla så kanske du förstår det man skrev bättre. Men som sagt man kanske inte får svara på folks kommentarer eller frågor

Nico

Citat från: robbes skrivet 30 november 2007, 11:35:14 AM
Om du Niclas läser inlägget ovanför mitt där en person bad någon förklara det med fjolla så kanske du förstår det man skrev bättre. Men som sagt man kanske inte får svara på folks kommentarer eller frågor.

Jamen Robbes, du svarade ju inte alls på ursprungsfrågan utan verkade mest bara vara ute efter att få sprida en åsikt om Stockholms kollektivtrafik... Inget är heller fel i att svara på folks frågor, men det är ju bra om svaret är mera korrekt och inte bara används för att sprida otrevliga uttryck vidare.

Benämningen 'fjolla' i detta sammanhang är en förkortning av 'fjollboggi'. Det har alltså inte något att göra med ett visst otrevligt öknamn som en del, som verkar lida av mindervärdeskomplex alternativt avundsjuka, föredrar att kalla Stockholm bara för att de därmed tror att de är balla!? Man får försöka att hålla isär äpplen och päron och även gärna se till vad det är som faktiskt diskuteras. Istället var det som sagt något som helt kan hänvisas till vissa egenheter i gångegenskaperna, vilket Niclas sakligt redogjorde för, hos en busstyp som är/var placerad i Björknäs trafikområde. Att sedan den benämningen inte heller kanske är optimal är en annan sak, men det får i så fall kanske RFSL eller motsvarande organisationer dra en lans för. Benämningen/öknamnet på busstypen var alltså inte synonym med hela SL-flottan eller SL-trafiken i stort.

Sedan håller jag med om att det börjar bli tröttsamt med användandet av denna nedsättande (tror knappast att majoriteten av stans invånare delar Marknadsetiska rådets syn) beteckning om min och många andras hembygd. Det verkar även mest användas av folk som har svårt att relatera till stan ifråga. Vi som bor här är inte så förtjusta i det skulle jag i alla fall tro, men skulle vi å vår sida börja hålla på med dylika nedsättande benämningar om andra orter i landet så skulle vi nog direkt få sk-t på läppen. Vi kan nog inte heller förbjuda denna otrevliga benämning i stort, men jag skulle vara tacksam för om vi i alla fall kunde få slippa den här på Snacket... för vi är faktiskt några som tar illa upp och inte alls ser något humoristisk i det hela. I övrigt har stan redan ett, betydligt schysstare, smeknamn och det är Eken!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

robbes

Nu är det så att jag också kört nämnda busstyp och den hade inga problem alls med väghållningen som ni verkar ha så därför undrar man ju. Och jag gjorde en allmän förklaring bara då om innebörden av fjolla. Finns också andra fina smeknamn för stockholm som jag inte använt och som förekommer flitigt i skåne och speglar en dryck.

Vad det gäller gång egenskaperna på bussen tror jag det inte har ett skit med bussen att göra för jag kör lastbil till nämnda ort varje vecka o fram till strängnäs går den stadigt o fint men från strängnäs till stockholm så drar den åt alla håll o kanter likaså en feldoserad väg. Med då man kommer in i stockholm får man sitta o parera för glatta livet så min o även många av mina kolegors synpunkter som kör på stockholm har att göra med att det är dåliga vägar då flera upplever samma egenskaper på olika bilar.

Att stockholmarna kallar andra orter för öknamn är vida brett o det oftast mera negativa än de som stockholm har. I Min tolkning av fjolla = stockholm är det ett visst klientel i vissa områden av sthlm som gör skäl för namnet finns en del bra och inte fjolliga stockholmare med. Likaså det finns bra o dåliga invandrare med. utan den förklaringen jag gav var en tolkning av vad som kunde menas då jag osm sagt ej upplevt något negativt med busstypen