SL buss med trasigt hjullager (länk)

Startat av Johan Hansson, 29 november 2007, 19:29:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: robbes skrivet 30 november 2007, 12:26:45 PM
Nu är det så att jag också kört nämnda busstyp och den hade inga problem alls med väghållningen som ni verkar ha så därför undrar man ju. Och jag gjorde en allmän förklaring bara då om innebörden av fjolla. Finns också andra fina smeknamn för stockholm som jag inte använt och som förekommer flitigt i skåne och speglar en dryck.

Vad det gäller gång egenskaperna på bussen tror jag det inte har ett skit med bussen att göra för jag kör lastbil till nämnda ort varje vecka o fram till strängnäs går den stadigt o fint men från strängnäs till stockholm så drar den åt alla håll o kanter likaså en feldoserad väg. Med då man kommer in i stockholm får man sitta o parera för glatta livet så min o även många av mina kolegors synpunkter som kör på stockholm har att göra med att det är dåliga vägar då flera upplever samma egenskaper på olika bilar.

Att stockholmarna kallar andra orter för öknamn är vida brett o det oftast mera negativa än de som stockholm har. I Min tolkning av fjolla = stockholm är det ett visst klientel i vissa områden av sthlm som gör skäl för namnet finns en del bra och inte fjolliga stockholmare med. Likaså det finns bra o dåliga invandrare med. utan den förklaringen jag gav var en tolkning av vad som kunde menas då jag osm sagt ej upplevt något negativt med busstypen

Visst kan fenomenet och därmed vagntypens öknamn till stor del att att göra med att Stockholms gator och vägar inte är i allra bästa skick och köregenskaperna kan nog vara en kombination av vagntyp och taskiga vägar. Dock var frågan i det som föranledde denna utvikning, dvs. vad en 'fjolla' var i sammanhanget, något annat och det var då alltså inte allt som rullade i SL:s busstrafik. Din allmänna förklaring om innebörden av 'fjolla' var alltså fel i denna kontext och vad just du har för tolkning av ordet ifråga kan ju inte någon annan veta innan du i så fall har förklarat den.

Vad enskilda individer i övrigt, både stockholmare och andra, kallar olika orter osv. får då stå för den enskilde individen, men det skulle vara trevligt att åtminstone här på Snacket kunna undvika den typen av systematiserade öknamn som verkar ha blivit praxis hos vissa. Sedan bör man rent generellt helst ha en klar distinktion mellan begreppen smeknamn och öknamn, men i dessa sammanhang så är det nog enklare att undvika allt sådant rakt av. Är det en viss stad man avser så skriver man helt sakligt och objektivt ut namnet på staden ifråga och därmed finns inte behov av ytterligare beskrivning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Jag har utvecklat detta med fjolla, fjollträsk och Eken på "Ordet är fritt".
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6828.0
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Nico skrivet 30 november 2007, 12:08:39 PM
Sedan håller jag med om att det börjar bli tröttsamt med användandet av denna nedsättande (tror knappast att majoriteten av stans invånare delar Marknadsetiska rådets syn) beteckning om min och många andras hembygd. Det verkar även mest användas av folk som har svårt att relatera till stan ifråga. Vi som bor här är inte så förtjusta i det skulle jag i alla fall tro, men skulle vi å vår sida börja hålla på med dylika nedsättande benämningar om andra orter i landet så skulle vi nog direkt få sk-t på läppen.

Folk från Sverige utanför 08-området som kallar Stockholm för "fjollträsk" är i mina ögon lika inskränkta som de innerstadsbor (Stureplansnissar?) som kallar allt utanför tullarna för "landsorten", tror att Norrtälje ligger halvvägs till Sundsvall, ser Ålandsbåten som något ytterst exotiskt, och kan komma med uttalanden i stil med "men det kan nog funka även på orter som Norrköping, Malmö, Norrland och andra småbyar". Jag har väldigt svårt att ta dessa båda grupper med generaliserade personer på fullt allvar.

Just därför är det så trevligt att arbeta inom buss- och lastbilsbranschen då förare med tung behörighet oftast har en enorm koll på Sveriges geografi, avstånd, vägar och folkslag. Inte en enga gång under 5 månaders lastbilsskola i Norrtälje uttalades aldrig ordet "Norrland" ens, utan alla lärare och kurskamrater benämde det landskap eller län i norr som det gällde. Det är även intressant att sitta ner och seriöst diskutera Valhallavägen, Essingeleden, Gullmarsplan, och Djurgårdens vägnät med infödda Västerbottningar som till vardags bara kör buss i Umeå innerstad.

För att återgå till ämnet undrar jag huruvida dessa "fjollboogies" i Björknäs står sig mot Norrtäljes Vegor. Är de mycket ostadigare, och i så fall varför?

homer

Vegorna bygger på b10b samma som säffles system 2000 medans fjollorna har den nya chassit

fjollorna var också dom första boggibussarna med den nya karossen och nya chassit, det är själva boggiaxeln+ att den är alldeles för lätt i framvagnen som är problemet, när man kör över ett brunnslock tex skakar hela främredelen av bussen så mycket att man tror man ska hoppa ur stolen, i början hade dem dessutom en instrumentpanel som satt löst tillsammans med ratten, vilket gjorde att även den höll på att skaka sönder

Ersa

Man tackar för det utförliga svaret. Då förstår jag alla sura kommentarer om bussarna från våra Björknässkribenter.

M

Stockholmare kan vara riktigt trevliga. Jag har varit tillsammans med en och hon var redigt gullig.
Klart är ju dock att jag gillar mig när Frölunda spöar Djurgården.

/M