Projekt med bussbommar i Alvik

Startat av Bussterminalen, 15 mars 2016, 09:17:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussterminalen

Nu (i går, måndag) har vi äntligen fått bommar som ska hindra obehörig trafik inne i bussterminalen. Men redan nu har vi bevittnat fordon (främst varubilar) som backar in genom utfarten(!) som saknar bom. :P
Bommen placerades i Alvik efter att det hade inträffat flera incidenter med och utan personskada. Det hände när boggibussarna svängde skarpt ut från hållplatserna. Detta kunde delvis härledas till obehöriga fordon som parkerade framför bussen som då måste svänga skarpt. Skarp sväng - stort överhäng över trottoaren.

Här ett par filmer tagna igår. Man har efter inspelningarna ökat hastigheten på bommen:

https://www.youtube.com/watch?v=VC7egB2Y7iY

https://www.youtube.com/watch?v=kR2ARA3nla8

Ersa

Varför har vi så glest med väktare och parkeringsvakter i det här landet? Det verkar finnas någon slag överdriven tro på att det mesta ska kunna flyta utan bemanning.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2016, 11:02:10 AM
Varför har vi så glest med väktare och parkeringsvakter i det här landet? Det verkar finnas någon slag överdriven tro på att det mesta ska kunna flyta utan bemanning.
Ingen som vill bli det. Jag skulle inte vilja gå runt hela dagarna och bli utskälld av bilister som parkerat fel eller kör fel och inte vill erkänna det utan hotar vakten istället.

Finns nog inte så många mer otacksamma jobb.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Harald Nordius

Så här ska det se ut. Försöker man köra in genom utfarten så blir man utan luft i däcken. För den som kör åt rätt håll viker piggarna ner sig. Parkering nånstans i trakten av Venice Beach om jag minns rätt.

Bussterminalen

Parkeringsvakter kan inte bötfälla Kalle som släpper av sin polare och åker iväg.
I det här fallet är det istället polisen som ska haffa dom eftersom lagbrott begås.

Det märkliga är att polisen inte gör något, inte ens då när vårt huvudskyddsombud gick tillsammans med en patrullerande konstapel och läste skyltarna vid infarten. Inte ens då ville dom bötfälla lastbilar och bilar. Dom ansåg att t.ex. varubilar måste kunna nå fastigheterna med sitt gods.
Polisen tog bokstavligen lagen i sina egna händer och förvrängde den till sitt absurdum.
Vår kollega kommenterade det med något liknande detta: "Så jag tolkar att jag alltså kan köra 110 på en 30-väg." Men då blev polisen irriterad så vår kollega avslutade argumenteringen.

Tror ni vi har längtat efter bommarna!? =)

Här skyltarna på Google: https://www.google.se/maps/@59.3327515,17.9813181,3a,46.3y,327.41h,84.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1siycqWQ9dDgGLVNgLBx7j_Q!2e0!7i13312!8i6656

T.o.m. på Google finns bevis på överträdelse, se varubilen. Läs även skylten här, "Gäller endast....": https://www.google.se/maps/@59.3329615,17.9803726,3a,75y,276.06h,80.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNbEdSVwGtKd9HMQeoFpiww!2e0!7i13312!8i6656

Lars-Håkan_E

Problemet är att hela bussterminalen är felbyggd då man är tvungen att tillåta godstransporter till alla näringsidkare runt centrum, man kan ju inte hur gärna man än vill hindra leveranser till dessa, det som saknas är en separat lastgata.

Bussterminalen

Hur vet du det?   ???
Dom har en lastgata, härifrån når dom alla fastigheter med kaj och allt, stort och fint.
https://www.google.se/maps/@59.3323432,17.983425,3a,66.6y,360.69h,93.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZyYnQYf7V68RKpb4vXNDzA!2e0!7i13312!8i6656

Det dom som kör in i terminalen har kallas lättja, svårbotad sjukdom. Jag lider av den själv men mig veterligen drabbar det bara mig och min närmsta omgivning. Jag försöker undvika sammanstötningar. Det gör inte dom som kör in i terminalen utan tillstånd.  ;D

BSB101

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 mars 2016, 13:13:48 PM
Problemet är att hela bussterminalen är felbyggd då man är tvungen att tillåta godstransporter till alla näringsidkare runt centrum, man kan ju inte hur gärna man än vill hindra leveranser till dessa, det som saknas är en separat lastgata.

Finns en infart till lastkajer längre ner på gatan. Från dessa lastkajer når man alla trapphus och alla lokaler i gatuplanet med en lastgång/korridor som går bakom alla butikslokaler. Allting inomhus och utan risk att blockera för några linjebussar.

roggek

Citat från: BSB101 skrivet 15 mars 2016, 15:18:22 PM
Finns en infart till lastkajer längre ner på gatan. Från dessa lastkajer når man alla trapphus och alla lokaler i gatuplanet med en lastgång/korridor som går bakom alla butikslokaler. Allting inomhus och utan risk att blockera för några linjebussar.

Men det är för krångligt för stressade varutransportförare fattar du väl...Bättre att lossa vid butiksdörren... ;D

J0han

Citat från: BSB101 skrivet 15 mars 2016, 15:18:22 PM

Hoppla finns det en lastgata, Jag som har kört paketbil i Bromma 2009-2012 visste inte ens om den där lastgatn utan ick reda på det nu.. Bättre skyltat att det finns en lastgata.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 15 mars 2016, 11:41:34 AM
Ingen som vill bli det. Jag skulle inte vilja gå runt hela dagarna och bli utskälld av bilister som parkerat fel eller kör fel och inte vill erkänna det utan hotar vakten istället.

Finns nog inte så många mer otacksamma jobb.

Man får den trafiksituation man förtjänar. Är man för dumsnål eller oengagerad för att projektera för helheten, så får man lov att stå där med problemen. Vi har verkligen en övertro på att vi kan klara oss med underbemanning överallt i Sverige. Tyvärr. Visst är det dyrt att ha anställt folk som gör nyttiga sysslor, men irritation, skador och trafikförseningar pga brist på ordningspersonal i t.ex Alvik är inte heller billigt i slutändan.

Taunusch

Citat från: Bussterminalen skrivet 15 mars 2016, 12:32:54 PM
Parkeringsvakter kan inte bötfälla Kalle som släpper av sin polare och åker iväg.
I det här fallet är det istället polisen som ska haffa dom eftersom lagbrott begås.

Med rätt lokal trafikföreskrift och en kommunal parkeringsvakt är det inga problem att utfärda en parkeringsanmärkning för på-/avstigning. Där har polisman precis samma möjlighet.

En civilrättslig parkeringsvakt har däremot som du skriver inte den möjligheten.

Sen är det alla dagar i veckan en bättre lösning att utforma platsen så att den fungerar. Parkeringsanmärkningar är ingen bra lösning.

Bussterminalen

Tro mig, vi har ältat denna fråga fram och åter i mer än 15 år men det finns ingen hållbar lösning.
Det har diskuterats terminalflytt men det skulle bli oerhört kostsamt och är också svårlöst med den mycket begränsade tillgången till ytor i Alvik.
Nu är läget som det är och vi får se vad bommen ger för effekt. Hoppas innerligen att det blir en tumme upp. =)

Nico

Citat från: Taunusch skrivet 17 mars 2016, 20:59:23 PM
Med rätt lokal trafikföreskrift och en kommunal parkeringsvakt är det inga problem att utfärda en parkeringsanmärkning för på-/avstigning. Där har polisman precis samma möjlighet.

En civilrättslig parkeringsvakt har däremot som du skriver inte den möjligheten.

Sen är det alla dagar i veckan en bättre lösning att utforma platsen så att den fungerar. Parkeringsanmärkningar är ingen bra lösning.

Hänger inte riktigt med i resonemanget (jag brukar dock ha fel lite nu och då så det är inte märkvärdigt i sig), men då flera kommuner numera inte har några som helst egna parkeringsövervakare utan enbart lejer in privata bolag (på civilrättslig basis) så undrar jag lite över vad som då utgör skillnaden och hur LTF:ens eventuella utformning skulle påverka?  Speciellt då i SL-området med 26 kommuner som inte alltid har samma tolkning och som har variationer på sina LTF:er. Här får du gärna utveckla lite så det blir tydligare.

Sedan är det faktiskt olika lagrum som utnyttjas av parkeringsvakterna respektive polisen vad gäller bussterminalerna. Parkeringsvakterna kan enbart utfärda en parkeringsanmärkning... vilket inte heller är enkelt i alla lägen. Även om man inte får parkera på en bussterminal eller en busshållplats så är det dock fortfarande tillåtet att stanna för av- och påstigning så det kan ingen få en parkeringsanmärkning för. Däremot kan man få en sådan om man står kvar och därmed de facto har parkerat. Det polisen däremot sedan kan beivra vid/på bussterminalerna (i alla fall i SL-land) handlar inte alls om felparkering utan om att fordonsförare som brutit mot det som anges för infart, dvs. då skyltningen normalt bara medger för SL-fordon eller fordon i linjetrafik att passera in, gör sig skyldiga till en förseelse. Den kan då innebära att de får ett föreläggande om ordningsbot utfärdat. Sådant kan dock i gengäld inte parkeringsvakterna normalt utfärda.

Det är dock (som Bussterminalen skriver) sällan eller aldrig som polisen bryr sig om att utfärda parkeringsanmärkningar och detta med obehörig trafik på terminalerna har varit ett ständigt problem under många år. Nu är jag sedan inte helt hundra (och rätta mig gärna om jag har fel), men i de fall där kommunerna har anammat och följer lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m. så brukar det innebära att polisen inte längre hanterar parkeringsfrågor... och även detta torde påverka. Hoppas även för egen del att detta pilotprojekt blir framgångsrikt, men efter att ha varit i Alvik och tittat så inser man snabbt att det behövs bommar vid både in- såväl som utfarter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman