Projekt med bussbommar i Alvik

Startat av Bussterminalen, 15 mars 2016, 09:17:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Citat från: Nico skrivet 19 mars 2016, 00:12:36 AM
Hänger inte riktigt med i resonemanget (jag brukar dock ha fel lite nu och då så det är inte märkvärdigt i sig), men då flera kommuner numera inte har några som helst egna parkeringsövervakare utan enbart lejer in privata bolag (på civilrättslig basis) så undrar jag lite över vad som då utgör skillnaden och hur LTF:ens eventuella utformning skulle påverka?  Speciellt då i SL-området med 26 kommuner som inte alltid har samma tolkning och som har variationer på sina LTF:er. Här får du gärna utveckla lite så det blir tydligare.

Sedan är det faktiskt olika lagrum som utnyttjas av parkeringsvakterna respektive polisen vad gäller bussterminalerna. Parkeringsvakterna kan enbart utfärda en parkeringsanmärkning... vilket inte heller är enkelt i alla lägen. Även om man inte får parkera på en bussterminal eller en busshållplats så är det dock fortfarande tillåtet att stanna för av- och påstigning så det kan ingen få en parkeringsanmärkning för. Däremot kan man få en sådan om man står kvar och därmed de facto har parkerat. Det polisen däremot sedan kan beivra vid/på bussterminalerna (i alla fall i SL-land) handlar inte alls om felparkering utan om att fordonsförare som brutit mot det som anges för infart, dvs. då skyltningen normalt bara medger för SL-fordon eller fordon i linjetrafik att passera in, gör sig skyldiga till en förseelse. Den kan då innebära att de får ett föreläggande om ordningsbot utfärdat. Sådant kan dock i gengäld inte parkeringsvakterna normalt utfärda.

Det är dock (som Bussterminalen skriver) sällan eller aldrig som polisen bryr sig om att utfärda parkeringsanmärkningar och detta med obehörig trafik på terminalerna har varit ett ständigt problem under många år. Nu är jag sedan inte helt hundra (och rätta mig gärna om jag har fel), men i de fall där kommunerna har anammat och följer lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m. så brukar det innebära att polisen inte längre hanterar parkeringsfrågor... och även detta torde påverka. Hoppas även för egen del att detta pilotprojekt blir framgångsrikt, men efter att ha varit i Alvik och tittat så inser man snabbt att det behövs bommar vid både in- såväl som utfarter.

En kommunal parkeringsvakt behöver inte vara anställd av den aktuella kommunen utan kan ha sin anställning t ex hos en annan kommun, ett kommunal parkeringsbolag eller ett bevakningsföretag. Även om det är ovanligt, jag vet inte ens om det förekommer, kan personen även vara anställd på ett kommunalt trafikaktiebolag som kör linjetrafik i kommunen. Personen måste dock oavsett vara förordnad som kommunal parkeringsvakt.

Stockholms stad har inga anställda kommunala parkeringsvakter utan har upphandlat detta och jag vill minnas att det är tre företag som har avtal just nu: Bevakningstjänst, G4S och Apcoa.

En lokal trafikföreskrift för en bussterminal skulle t ex kunna innebära "område med förbud att stanna eller parkera" med undantag för fordon i linjetrafik. Då är det fullt möjligt för både kommunal parkeringsvakt och polisman att utfärda en parkeringsanmärkning även för på-/avstigning - det får inte ske där annat än från fordon i linjetrafik.

Men som sagt: bommar är helt klart bättre!

Bussterminalen

Sedan år 2000 har jag aldrig hört från en busschaufför eller någon annan att ett obehörigt fordon har bötfällts.
Ärendet har mycket stort allmänintresse i vår krets så den som ser något skulle definitivt sprida det vidare.

När det händer t.ex. i Vällingby eller Brommaplan. där det körs i terminalen och kollektivkörfältet och någon bötfälls, ja då hör man det samma dag. Men Alvik... Nej... Där händer ingenting... Mycket märkligt faktiskt.

Trafikledningen på Swebus, Nobina och nu Arriva har ringt efter parkeringsvakter, men dom har aldrig varit i terminalen. Har dom varit där så har dom inte bötfällt.
Som sagt också, inte ens polisen vill göra det trots tydlig skyltning om att fordonstrafik är förbjuden.

(Läs tidigare inlägg om du missat den biten.)

Det är som sagt märkligt.

Jag ringer polisen i veckan och hör om dom kan göra en punktinsats i Alvik och kanske i andra terminaler med.