Förslag: SL 806 & 809 försvinner från Gullmarsplan

Startat av Ersa, 16 februari 2016, 20:18:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nobina uppges vilja minska trycket på Gullmarsplan och därmed sprida ut bytespunkterna genom att låta bl.a linjerna 806 och 809 endast gå till Farsta Strand, istället för som idag ända upp till Gullmarsplan. Förändringarna vill man ta i bruk efter sommaren 2016. Som kompensation för denna kortare linjesträckning uppges det att man (tack vare frilagda bussar?) kan sätta in ytterligare 37 nya avgångar per vardag på 807:an under rusningstrafiken.

http://mitti.se/hejda-gullmarsplan/

Lars-Håkan_E

Om nu en stor del av dessa resenärer väljer att byte till Tunnelbanans linje 18 istf att vänta på ett osäkert pendeltåg, klarar man av den tillströmningen då? allrahelst om man som det snackats om även väljer att dra några Tyresöbussar till Hökarängen istf Gullmarsplan/Vattugatan.

För dem som ska till city blir ju den teoretiska restiden ungefär densamma men pendelns återkommande störningar gör den till ett sämre alternativ, väljer man tunnelbanan förlängs restiden något istället.

Sedan kan man ju diskutera om 806 o 809 överhuvudtaget behöver finnas kvar i detta läge, om det anses att det finns kapacitet från Farsta Strand på pendeln finns ju precis samma kapacitet från Handen och att mata dit förkortar busskörningen ytterligare + att chansen till sittplats på pendeln ökar, här finns ju också en passande infrastruktur som saknas i Farsta Strand.

Planeringsmässigt finns ju risken att bussarna efter avsläpp i FAS ska tomma till Gullmarsplan för att passa en tur söderut :-)

roggek

Tror nog att Nobina kommer att få backa om dessa linjeförändringar...
Just 809 in till Gullmarsplan är ju en mycket populär linje...
Förödande om den skulle börja gå till Farsta Strand istället, en restidsökning med 20 minuter
Namninsamlingar i Brandbergen och Svartbäcken har startats...
Och Haninge kommun har inte sagt sitt i frågan...

Lars_L

Men mest förvånad är jag väl över att flytta över 806 och istället lägga till avgångar på 807. Egentligen är ju 806 mer en förstärkning för 807, då det är relativt få som åker från Myrmalmsringen. Däremot är ju inte upplägget på morgonen effektivt, eftersom inte traifken är samplanerad med 807 (som den är på eftermiddagen).

Politiskt är det väl inte heller riktigt enkelt att förstöra 809 - Brandbergen är ju ett rätt segregerat område och det uppfattas nog inte så populärt om man förloar sin direktbuss - även om det ju varit en tanke med upphandlingen från början - i och med att pendeltågstrafiken utökas.

Nu vet vi ju inte heller (ännu) hur pendeltågstrafiken blir. väljer man 10-minutersupplägget måste man ha flera bussar som ankommer till samma tåg. Med 7,5-minuterstrafik blir ju inte tidtabellen "styv" på grund av snabbtågsupplägget, vilket endera innebär en orgelebunden tidtabell på bussen, eller lång väntetid. I nya modeller räknar man ju väntetiden multiplcerat till 2,5 av åktiden. 7 minuters väntetid på pendeltåget innebär därigenom en restidsuppoffring på 17,5 minuter. Detta ska ju jämföras med Gullmarsplan där t-banan går varannan minut och den upplevda bytestiden därmed inte överstiger 5 minuter.

Av de som åker 809 får man ju också räkna med att många har målpunkten längs gröna linjen söder om city. Då blir inte pendeltåget något alternativ och belastningen på 18 (som redan är tyngst) blir ännu besvärligare.

Däremot lär ju framförallt Odenplananknytningen göra pendeltåget mer attraktivt. Å andra sidan - om nu Nobina tror på lösningen och att den faktiskt ger en upplevd restidsvinst, så kommer det ju visa sig. Då kan man ju testa en sådan linje och dra ner på ordinarie 809 med motsvarande omlopp och se vad resenärerna väljer. Det är ju rimligare att lägga ner 809C - som ändå mest fastnar i köer, före 809 som har en målpunkt som ligger lite utanför pendeltågssträckningen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

roggek

Citat från: Lars_L skrivet 16 februari 2016, 21:43:28 PM
Av de som åker 809 får man ju också räkna med att många har målpunkten längs gröna linjen söder om city.
Tyvärr har de flesta målpunkten inne i stan, (annars hade de åkt 834 till Handen och pendeln till Farsta Strand).

Av alla jag känner (och det är ruskigt många!) så åker de flesta med 809 för att det ger en snabb resa till och från innerstan.

Som boende i den "segregerade" kommundelen, så kan jag svara för de flesta, att linje 809 är en populär linje, och omvägen via Farsta Strand innebär en försämring. Fler kommer att ta bilen...
Folk här litar inte på pendeltåget helt enkelt...


Att Nobina vill "avlasta Gullmarsplan" tyder ju bara på en sak:
Man (läs Trafikförvaltningens politiker!) vill få dit Nacka och Värmdöbussar, i och med Slussens ombyggnad!

Peter Rost

Liten reflektion bara:

Är det inte SL som i första hand bestämmer antalet avgångar, samt linjeändringar?

//Peter

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 17 februari 2016, 04:34:29 AM
Liten reflektion bara:

Är det inte SL som i första hand bestämmer antalet avgångar, samt linjeändringar?

Numera är väl Trafikförvaltningen sista steget i beslutsprocessen, men operatörerna gör det mesta planeringsarbetet självständigt. Dock kan Trafikförvaltningen ju säga nej till förslag som de inte anser vara bra.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2016, 06:46:33 AM
Numera är väl Trafikförvaltningen sista steget i beslutsprocessen, men operatörerna gör det mesta planeringsarbetet självständigt. Dock kan Trafikförvaltningen ju säga nej till förslag som de inte anser vara bra.

Ja, om ens det. Det vill säga de kan stoppa förslag - om man därmed inte uppfyller riktlinjerna (exempelvis att det blir ståplats på motorväg eller för många resenärer per tur - det vill säga för stor del av ståplatserna upptagna), eller att områden blir utan kollektivtrafik.

Men så länge det gäller direktlinjer så är det ju bara "kompletteringar" och ska tas bort/ändras om de inte anses behövas.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Citat från: roggek skrivet 17 februari 2016, 01:39:44 AM

Tyvärr har de flesta målpunkten inne i stan, (annars hade de åkt 834 till Handen och pendeln till Farsta Strand).

Av alla jag känner (och det är ruskigt många!) så åker de flesta med 809 för att det ger en snabb resa till och från innerstan.

Som boende i den "segregerade" kommundelen, så kan jag svara för de flesta, att linje 809 är en populär linje, och omvägen via Farsta Strand innebär en försämring. Fler kommer att ta bilen...
Folk här litar inte på pendeltåget helt enkelt...


Att Nobina vill "avlasta Gullmarsplan" tyder ju bara på en sak:
Man (läs Trafikförvaltningens politiker!) vill få dit Nacka och Värmdöbussar, i och med Slussens ombyggnad!

Menade att många jobbar på söder och den sidan av T-centralen. Ifall man jobbar i Älvsjö har man väl ganska rimligen tagit pendeltåget från Haninge. Jag tror du överskattar Trafikförvaltningens politiker och deras detaljkunskaper - Trafikförvaltningens mål är väl snarast att politiker inte ska lägga sig i den praktiska planeringen.

Eftersom Nobina får bestämma till ganska stor del över linjenätet, kan det förvisso ha uttryckts en sådan önskan, men är ju inget Nobina behöver bry sig om - ifall man inte själva tycker det är en bra idé.

Sedan är väl snarast frågan om Nobina har råd - med avseende på kundnöjdhet att genomföra detta. Trafiken till/från Brandbergen är ju ändå den huvudsakliga trafiken för Haninge - och alltså en ganska tung del av de boende i trafikområdet har därigenom anknytning dit och berörs av förändringarna.
 



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

roggek

Min personliga gissning är att om linje 809 (som sedan tidigt 70-tal) varit en motorvägsbuss läggs om till Farsta Strand /Farsta C så kommer det att medföra att fler tar bilen till jobbet, och då är nyttan med omläggningen ett misslyckande.
Om man nu vill avlasta Gullmarsplan, varför vill man inte att linjerna 873 och 875 går till Hökarängen?

Det ligger en hund begraven här, och jag vidhåller att det har med att Slussen och dess ombyggnad, då terminalen försvinner för Nacka/Värmdöbussarna, och att man vil lägga några linjer i det trafikområdet till Gullmarsplan...

Kvarne

Personligen tror jag bara att det har att göra med att Nobina la så lågt anbud som de gjorde. De försöker nu kompensera det med att lägga om trafiken så att det inte kostar ett korvöre mer än nödvändigt. På att dra in 809 etc till Gullmars och istället vända den och de andra nämnda linjerna i Farsta Strand så sparar de ganska mycket pengar.

Men frågan är om man bara ser $$$$$$ framför ögonen eller om man ägnar en tanke åt hur lämpligt det är?
Frågor som dyker upp:
* Vart har man tänkt att dessa linjer ska vända i Farsta Strand? Vändslingan i Farsta Strand är redan trång som det är idag med enkom 181:an
* Belastningen på T18 kommer bli betydligt högre. Denna gren är redan idag mycket hårt belastad. Hur tänkte man där?
* Tanken med 809 etc är att man snabbt ska ta sig in mot staden från Brandbergen, om man klipper den redan vid Farsta så faller hela idén med den.
* Är de boende så sugna på att få tung belastning i Farsta Strand verkligen?

Hoppas verkligen att detta förslag stoppas omgående, det luktar pengasparande lång väg och inte ett dugg tanke på resenärerna egentligen(mer än verbalt).
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Lars-Håkan_E

Citat från: roggek skrivet 17 februari 2016, 11:51:40 AM
Min personliga gissning är att om linje 809 (som sedan tidigt 70-tal) varit en motorvägsbuss läggs om till Farsta Strand /Farsta C så kommer det att medföra att fler tar bilen till jobbet, och då är nyttan med omläggningen ett misslyckande.
Om man nu vill avlasta Gullmarsplan, varför vill man inte att linjerna 873 och 875 går till Hökarängen?

Det ligger en hund begraven här, och jag vidhåller att det har med att Slussen och dess ombyggnad, då terminalen försvinner för Nacka/Värmdöbussarna, och att man vil lägga några linjer i det trafikområdet till Gullmarsplan...

Det har väl ryktats om Hökarängen för några Tyresölinjer under flera år, problemet med stombussarna 873, 875 är helt säkert att 1) Det finns ingen infrastruktur i Hökarängen som kan hantera det stora antalet ankomster/avgångar det skulle röra sig om och 2) Tunnelbanans kapacitet och turtäthet är inte anpassad för den stora ökningen av kunder samt 3) Restiden City-Tyresö skulle förlängas avsevärt.

Det är ju betydligt enklare att klara enriktningslinjer som bara ska lämna/hämta kunder och som bara trafikeras under en kort tidsperiod av trafikdygnet.

Vad gäller 809 så känns en busslinje som ska mata till samma pendeltågslinje som 834 fast till en annan station ganska onödig, det känns bara som en parantes inför en förstående nedläggning.

homer

Citat från: roggek skrivet 17 februari 2016, 11:51:40 AM
Det ligger en hund begraven här, och jag vidhåller att det har med att Slussen och dess ombyggnad, då terminalen försvinner för Nacka/Värmdöbussarna, och att man vil lägga några linjer i det trafikområdet till Gullmarsplan...

Finns inga som helst planer på att dra 400 linjerna till GUP.
1. Södralänken/hammarbyfabriksväg lär bli en parkeringsplats iom slussens ombyggnad.
2. Slussenterminalen kommer att vara i bruk under hela byggtiden, först den befintliga sedan en "provisorisk" (som jag tror om jag får gissa blir permanent) som ligger framför glashuset och fram mot birkaterminalen


Fredde

Bussbolaget Nobina vill dra in buss 869 mellan Dalarö och Gullmarsplan då den, enligt bolaget, är ineffektiv.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6372045

Olle

Klart som fasen att de vill köra kortare sträckor när de får betalt per påstigande i nya avtal, ett extra bussbyte spär dessutom på kassan ytterligare.