Förslag: SL 806 & 809 försvinner från Gullmarsplan

Startat av Ersa, 16 februari 2016, 20:18:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Förvånansvärt att politikerna håller 869(i nuvarande form)om ryggen så hårt.
Den skulle ju gott kunna införlivas med 809 så att vissa turer förlängs t/fr Dalarö i st f Svartbäcken.../Ulf

Lars_L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 maj 2016, 21:14:03 PM
Förvånansvärt att politikerna håller 869(i nuvarande form)om ryggen så hårt.
Den skulle ju gott kunna införlivas med 809 så att vissa turer förlängs t/fr Dalarö i st f Svartbäcken.../Ulf

Nu är det väl mer principuttalanden från politiskt håll. Politiker vare sig kan (i regel) eller bör lägga sig i detaljerna. Men som det ser ut i det här avtalen är det ju Nobina som ska komma med förslagen till trafikförändringar. Här gäller det ju alltså att Nobina är smart när man ser att det finns motstånd från politiskt håll. Så en sådan lösning är väl kanske tillräckligt attraktiv, men den täcker ju bara en del av 809:ans sträckning, såvida den inte ska ha skaftkörning till Svartbäcken och då blir den ju totalt ointressant för Dalaröborna.

Men problemet för Nobina är ju att linjen oavsett blir dyr. Med de här avtalen är ju alla direktlinjer negativa; fler linjer binder alltid upp fler fordon än vad som behövs med en linje (om man inte kan hitta en betydligt snabbare sträckning). Däri ligger också problemet med avtalstypen - så länge incitamentmodellen utgår från att man får lika mycket per passagerare oavsett reslängd, blir ju lösningarna driftsekonomiska men sällan tillräckligt bra ur resenärsperspektiv. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ajox

Nu fick inte Nobina igenom något av sina större förändringsförslag.

http://www.sll.se/Global/Godk%C3%A4nnande%20av%20trafik%20E23%20normal-%20och%20sommartidtabell%20T16.pdf

Inte en linje kommer att dras om.

Sista ordet är nog inte sagt i detta.