Fd BSS 148

Startat av Hasse L, 12 januari 2016, 21:23:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CDW 668 - Scania-Vabis CF 6557 1960 - fd SL H64B 7448.

Ser ut att rulla en fd Lidingö-CF (på 44:an) i andra riktningen.

Staffan Sävenfjord

Ägare vid fototillfället var Busscentralen i Stockholm.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Harald Nordius

Det var ju förbjudet att hyra ut personal på den tiden, men att hyra ut bussar med personal gick bra. Därför gick det alla möjliga konstiga bussar för SL, särskilt sommartid. Det uppstod väl också en del företag som köpte gamla bussar enbart för att hyra ut till SL. Var Busscentralen ett sådant? Den röda randen har väl de målat dit antar jag, för BSS målning såg ju inte ut så.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Harald Nordius skrivet 12 januari 2016, 22:12:11 PM
Det var ju förbjudet att hyra ut personal på den tiden, men att hyra ut bussar med personal gick bra. Därför gick det alla möjliga konstiga bussar för SL, särskilt sommartid. Det uppstod väl också en del företag som köpte gamla bussar enbart för att hyra ut till SL. Var Busscentralen ett sådant? Den röda randen har väl de målat dit antar jag, för BSS målning såg ju inte ut så.

Ja, Busscentralen var ett av dessa. Bland övriga kan nämnas Strömma Kanal, Forsman Sightseeing, Nyman & Schultz, Club Continental, Erma Resor - för att nu nämna några. Strömma Kanal köpte begagnade Göteborgs-bussar medan de övriga mest höll sig till begagnat från Mälardalen.

Det var en intressant tid. Utöver att många linjer trafikerades med inhyrda bussar var det också många linjer som var helt indragna. SL körde kanske som sämst högt hälften av utbudet på linjerna med nummer under 199 i egen regi under dessa perioder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Hobgoblin skrivet 12 januari 2016, 21:23:01 PM

CDW 668 - Scania-Vabis CF 6557 1960 - SL H64B 7448.

Ser ut att rulla en fd Lidingö-CF (på 44:an) i andra riktningen.

Trevligt! På den jobbade jag som konduktör några gånger när den var ny! Då var CF något ovanligt.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Jämte de långa CF:arna i 170-serien var de kortare CF6557 i 140-serien de första vid BSS och BSBV år 1960. En markant skillnad mot tidigare bussar vad gäller utseende och ljus interiör.

Harald Nordius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2016, 22:29:53 PM
Ja, Busscentralen var ett av dessa. Bland övriga kan nämnas Strömma Kanal, Forsman Sightseeing, Nyman & Schultz, Club Continental, Erma Resor - för att nu nämna några. Strömma Kanal köpte begagnade Göteborgs-bussar medan de övriga mest höll sig till begagnat från Mälardalen.

Det var en intressant tid. Utöver att många linjer trafikerades med inhyrda bussar var det också många linjer som var helt indragna. SL körde kanske som sämst högt hälften av utbudet på linjerna med nummer under 199 i egen regi under dessa perioder.
De flesta av dessa hade ju även annan verksamhet, men det fanns väl även några bolag vars enda verksamhet var uthyrning av bussar med förare. Var det bara SL som hyrde in förare på detta sätt, eller fanns det andra företag?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Harald Nordius skrivet 13 januari 2016, 08:58:36 AM
De flesta av dessa hade ju även annan verksamhet, men det fanns väl även några bolag vars enda verksamhet var uthyrning av bussar med förare. Var det bara SL som hyrde in förare på detta sätt, eller fanns det andra företag?

Det fanns väl inte något företag som bara levde på att hyra ut till SL. Däremot fanns det ju företag som kompletterade sin ordinarie kärnverksamhet med att skaffa bussar för att hyra ut dem så här. Bussarna kunde när de inte behövdes för SL också användas i vanlig beställningstrafik vilket dock inte var så vanligt på grund av deras ofta låga standard.

Personalbristen bland bussförare i Stockholm drabbade i stort sett bara SL. Man kan ju undra hur de andra bolagen kunde få tag i förare när inte SL kunde. En gång när jag åkte satt det en långhårig yngling vid ratten i t-shirt och slitna jeans. Han berättade att han vid flera tillfällen sökt jobb på SL men blivit nekad trots att han hade D-körkort och ett inget i brottsregistret. Men på de företag som körde för SL på beskrivet sätt var det inga problem att få jobb. De krävde bara att den sökande hade busskörkort och ett efternamn. Det skall väl också sägas att det inte fanns något att klaga på denne ynglings sätt att köra bussen eller bemöta trafikanterna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Railmaster

Som påpekats är det märkligt att SL inte lyckades få tag på egna förare när bolagen de hyrde bussarna ifrån lyckades! SL på den tiden hade ju mycket förmånliga anställningsvillkor och väl utbyggd egen utbildningsverksamhet!

Harald Nordius

Det jag undrade över var mest om man hyrde in bussar med personal i andra städer, t.ex. i Göteborg. I Stockholmsområdet hade väl SL tagit över all linjetrafik vid den här tiden.

Var det inte så att personalbristen var mest på sommaren, så att inhyrningen var ett sätt att täcka behovet då utan att behöva anställa mer personal än man behövde på vintern. Tidigare hade sommarbehovet till stor del täckts av "sommarbarn", studerande som fick sommarjobb som konduktörer och ersatte förarutbildade som hade konduktörstjänst på vintern. Med enmansbetjäningen försvann ju den möjligheten. Dessutom hade väl semesterlagen ändrats så att man måste lägga ut mer semester på sommaren.

En del av de inhyrda kom väl också från andra delar av landet, så att de utöver lönen fick traktamente, vilket de ju inte hade fått som anställda vid SL.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Harald Nordius skrivet 13 januari 2016, 13:28:57 PM
Det jag undrade över var mest om man hyrde in bussar med personal i andra städer, t.ex. i Göteborg. I Stockholmsområdet hade väl SL tagit över all linjetrafik vid den här tiden.

Jag hörde i alla fall aldrig tal om någon sådan tillfällig inhyrning för att lösa förarbrist i linjetrafik. I enstaka fall kan det väl ha förekommit men det torde ha varit väldigt ovanligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Tror en stor del av problemet låg hos SL. Man hade inte gått ut och rekryterat ordentligt i tid samtidigt som många försvann.

Mr H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2016, 10:42:21 AM
Det fanns väl inte något företag som bara levde på att hyra ut till SL. Däremot fanns det ju företag som kompletterade sin ordinarie kärnverksamhet med att skaffa bussar för att hyra ut dem så här. Bussarna kunde när de inte behövdes för SL också användas i vanlig beställningstrafik vilket dock inte var så vanligt på grund av deras ofta låga standard.

Personalbristen bland bussförare i Stockholm drabbade i stort sett bara SL. Man kan ju undra hur de andra bolagen kunde få tag i förare när inte SL kunde. En gång när jag åkte satt det en långhårig yngling vid ratten i t-shirt och slitna jeans. Han berättade att han vid flera tillfällen sökt jobb på SL men blivit nekad trots att han hade D-körkort och ett inget i brottsregistret. Men på de företag som körde för SL på beskrivet sätt var det inga problem att få jobb. De krävde bara att den sökande hade busskörkort och ett efternamn. Det skall väl också sägas att det inte fanns något att klaga på denne ynglings sätt att köra bussen eller bemöta trafikanterna.

Jag ställde den frågan till en av de större bussoperatörerna när det begav sig även om just den operatören kanske inte var så stor i just SL-trafiken. De svarade så här: "När SL rekryterar säger man du ska jobba si och så ,ledig si och så etc. Om den hågade säger då att så kan jag inte jobba för att jag pluggar etc. så svarar SL: nästa"! När vi rekryterar och framför våra önskemål och får svar att den hågade vill skruva lite i tjänsterna så säger vi ställ dig här och vänta så ska vi kolla. Vanligtvis så kommer det någon annan som man kan komplettera med den förstes önskemål med  och så bygger vi upp det så. Så gör alltså inte SL"!

Mr H

roggek

Citat från: Railmaster skrivet 13 januari 2016, 12:42:46 PM
Som påpekats är det märkligt att SL inte lyckades få tag på egna förare när bolagen de hyrde bussarna ifrån lyckades! SL på den tiden hade ju mycket förmånliga anställningsvillkor och väl utbyggd egen utbildningsverksamhet!

Var det inte någon form av arbetsmarknadskonflikt 1976 vid den här tiden, så SL inte kunde anställa förare, eller har jag helt fel där?
"Personalbrist" låter lite för enkelt för mina öron...Någon som kan reda ut frågan?

Staffan Sävenfjord

Citat från: roggek skrivet 13 januari 2016, 23:03:26 PM
Var det inte någon form av arbetsmarknadskonflikt 1976 vid den här tiden, så SL inte kunde anställa förare, eller har jag helt fel där?
"Personalbrist" låter lite för enkelt för mina öron...Någon som kan reda ut frågan?

Nej, det fanns ingen arbetsmarknadskonflikt vare sig 1975 eller 1976 (de värsta åren) som gällde busstrafiken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_arbetskonflikter_i_Sverige#1970-talet

Orsaken till personalbristen torde alltså ha varit som framgått att SL missat i rekryteringen och att de ställde för höga anställningskrav. Sådan personalbrist vid SL var det också i slutet av 1980-talet då det också var många inhyrda bussar i trafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)