Fd BSS 148

Startat av Hasse L, 12 januari 2016, 21:23:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 januari 2016, 07:14:16 AM
Nej, det fanns ingen arbetsmarknadskonflikt vare sig 1975 eller 1976 (de värsta åren) som gällde busstrafiken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_arbetskonflikter_i_Sverige#1970-talet

Orsaken till personalbristen torde alltså ha varit som framgått att SL missat i rekryteringen och att de ställde för höga anställningskrav. Sådan personalbrist vid SL var det också i slutet av 1980-talet då det också var många inhyrda bussar i trafik.

Ja precis men märkligt då att SL inte ändrade sig och mjukade upp kraven när de märkte det här. Mycket prestige förmodligen!

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 14 januari 2016, 11:42:28 AM
Ja precis men märkligt då att SL inte ändrade sig och mjukade upp kraven när de märkte det här. Mycket prestige förmodligen!

Mr H

Säger inte emot. Lite byråkrati fanns säkert också med i bilden.

Sedan är det förstås lättare i ett bussbolag med fem bussar i SL-trafik och fem bussar i beställningstrafik att anpassa tjänstgöringen till förarnas önskemål om arbetstider. I synnerhet om de har ett antal bönder, präster, poliser, journalister eller andra som gärna hoppar in och kör ett par timmar med kort varsel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan-Peter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 januari 2016, 07:14:16 AM
Nej, det fanns ingen arbetsmarknadskonflikt vare sig 1975 eller 1976 (de värsta åren) som gällde busstrafiken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_arbetskonflikter_i_Sverige#1970-talet

Orsaken till personalbristen torde alltså ha varit som framgått att SL missat i rekryteringen och att de ställde för höga anställningskrav. Sådan personalbrist vid SL var det också i slutet av 1980-talet då det också var många inhyrda bussar i trafik.



Hej.
Jag har ett svagt minne av att 1974 alt 1975 då jag var anställd på SL Hornsberg så var det övertidsstopp så det var svårt med förare b l a med avlösningar och sluta eller börja sin tjänst s a s på rätt plats.
Det var ett fasligt letande efter den buss man skulle ha.
Den kunde vara parkerad på uppställningsplatsen.
Detta för att det inte fanns avlösning vid rastbyten.
Det fanns en del inhyrda förare som hade hela kassan i kartongen som stämpen var förpackad i.
Hälsn Fd 8612 Hb.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan-Peter skrivet 15 januari 2016, 15:35:12 PM
Hej.
Jag har ett svagt minne av att 1974 alt 1975 då jag var anställd på SL Hornsberg så var det övertidsstopp så det var svårt med förare b l a med avlösningar och sluta eller börja sin tjänst s a s på rätt plats.

1974 var det inga större problem i SL:s busstrafik så det torde varit 1975 i så fall. Det verkar ju konstigt att man hade övertidsstopp när man i stället fick lägga en massa pengar på inhyrning av bussar med förare. Det torde inte ha varit som led i någon arbetsmarknadskonflikt som övertidsstopp infördes utan torde ha varit ett beslut av SL själva. Men det är mycket möjligt att det var som du skriver även om det låter konstigt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)