Reviderad SS A29 för 52 år sedan

Startat av Gunnar D, 28 december 2015, 19:46:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Flertalet av SS A29 (Hägglunds 1954-55) blev väl reviderade, har revdatum för 10 av de sammanlagda 30. Här den reviderade 171 (revdatum 2/9-63) vid Mälarhöjden 28 dec 1963. Jag tror att denna var den sista att revideras. Är detta rätt?

Slås också av hållplatsplattformens längd, vet någon när den sista förlängningen gjordes?

(Kanske hade passat bättre i ett närliggande forum, men jag vet att det ofta går att få bra svar här också)

Mvh Gunnar

WalleW

#1
Hello, Gunnar!
Jag har tyvärr inga svar på Dina frågor, men vill bara visa min uppskattning för bilden på en spårvagnstyp som jag ibland åkte med som liten mellan Fridhemsplan och Fruängen.
Ibland alternerades spårvagnsåkandet med busslinje 67 mellan Fridhemsplan och Vantörsvägen i Herrängen. Minns att jag föredrog det Metropol-alternativet, för då kunde man njuta av Scania-Vabis 8:ans härliga morrande hela vägen... :)

Gott nytt år önskar Walle

Gunnar D

Citat från: WalleW skrivet 29 december 2015, 18:13:24 PM
Ibland alternerades spårvagnsåkandet med busslinje 67 mellan Fridhemsplan och Vantörsvägen i Herrängen. Minns att jag föredrog det Metropol-alternativet, för då kunde man njuta av Scania-Vabis 8:ans härliga morrande hela vägen... :)

Gott nytt år önskar Walle

Hej,
jag kan förstå din prioritering där men det var nog linje 64 du åkte med. Den främsta Metropollinjen!
Gott nytt år!

/Gunnar

WalleW

Citat från: Gunnar D skrivet 30 december 2015, 13:40:40 PM
Hej,
jag kan förstå din prioritering där men det var nog linje 64 du åkte med. Den främsta Metropollinjen!
Gott nytt år!

/Gunnar


Du har rätt...som vanligt, Gunnar!
Jag blandade ihop linje-numret med min pappas anställnings-nummer vid Printing Equipment i Solna vid den här tiden. Det var 67 ser jag här på baksidan av ett lite gulnat pappers-foto på deras fotbollslag i Stockholms-korpen från 1959 ... :)

/   M v h   Walle

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 28 december 2015, 19:46:17 PM
[img width=850 height=612]

Slås också av hållplatsplattformens längd, vet någon när den sista förlängningen gjordes?

Mvh Gunnar
****
Tack för en fin Bild på A29, i Mälarhöjden.
Jag tycker också att plattformen verkar förlängd, men har inget minne av den, trots att jag åkte mycket spårvagn här. Den närmaste delen, med plankor, har ju de fina belysningsstolparna, men det syns inga sådana på den bortre delen.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 30 december 2015, 21:02:56 PM
****
Tack för en fin Bild på A29, i Mälarhöjden.
Jag tycker också att plattformen verkar förlängd, men har inget minne av den, trots att jag åkte mycket spårvagn här. Den närmaste delen, med plankor, har ju de fina belysningsstolparna, men det syns inga sådana på den bortre delen.

Bilden i länken nedan ska vara från okt 1955 och den bakre plattformen verkar nygjord. Kanske kom den till i samband med införandet av linje 13 den 22 nov 1954. Den dagen kommer jag alltid att minnas starkt när jag den mörka novembermorgonen såg linje 13 för första gången när den kom på Hägerstensvägen mellan Kilaberg och Aspudden.
Jag brukar ofta åka ut till Mälarhöjden för att drömma mig tillbaka. Att bo där är avundsvärt, HJP!

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A10464.jpg

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 31 december 2015, 12:49:55 PM
Bilden i länken nedan ska vara från okt 1955 och den bakre plattformen verkar nygjord. Kanske kom den till i samband med införandet av linje 13 den 22 nov 1954. Den dagen kommer jag alltid att minnas starkt när jag den mörka novembermorgonen såg linje 13 för första gången när den kom på Hägerstensvägen mellan Kilaberg och Aspudden.
Jag brukar ofta åka ut till Mälarhöjden för att drömma mig tillbaka. Att bo där är avundsvärt, HJP!

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A10464.jpg

/Gunnar
****
Underbar bild, du länkar till, Gunnar.
Ditt antagande, verkar högst rimligt. 1955 fyllde ja 10 år, och hade nog inte ögon för detaljer. En plattform, tilldrog sig knappast mitt intresse. F.ö. var man inte så ofta, så långt bak. Men jag noterar att förlängningen också har en fin belysningsstolpe.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 28 december 2015, 19:46:17 PM

****

Jag roade mig med att ta ungefär, samma fotovinkel som din, i dag. Det grå huset, till vänster, syns till hälften, på din bild, Gunnar. Vid övergångsstället har Krämarvägen förlängts, och korsar den gamla banvallen, som numera är en gångväg, förbi f.d. hållplatsen Storsvängen, och ner till Axelsberg.
När jag vände mig om, såg jag detta:


coop-butiken, ligger precis på den gamla vändslingans plats. Den rosa husgaveln, som syns genom trädet, till höger, är ett "55+ boende", som byggdes på den gamla konsum-butikens plats. Till höger om trädet, låg postkontoret, "Hägersten 10".


Hade det nu varit en aprilkväll 1964, så hade detta synts istället för coop. Till höger syns neonskylten konsum, med endast gemener.
Detta är ett av mina första försök, med den nyinköpta systemkameran. Exponeringstiden var en sekund. Jag förstod inte, att det var alldeles för lång tid, för frihandsfotografering, så hav överseende med skakningsoskärpan.

.

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 28 december 2015, 19:46:17 PM


Flertalet av SS A29 (Hägglunds 1954-55) blev väl reviderade, har revdatum för 10 av de sammanlagda 30. Här den reviderade 171 (revdatum 2/9-63) vid Mälarhöjden 28 dec 1963. Jag tror att denna var den sista att revideras. Är detta rätt?

Slås också av hållplatsplattformens längd, vet någon när den sista förlängningen gjordes?

(Kanske hade passat bättre i ett närliggande forum, men jag vet att det ofta går att få bra svar här också)

Mvh Gunnar

Fantastiskt fin bild Gunnar! God fortsättning förresten!

Alla A29 blev ju inte revade många såg riktigt risiga ut mot slutet. Kan nog vara så att 171 var sista att revideras och kanske därför den blev uttagen till snöblåsare. 10 år som spårvagn och 51 år som snöblåsare! Om det är gamla 171 som är i Nyboda så kanske man kan få uppleva den de närmaste snödagarna på Fruängsbanan, förhoppningsvis inte dragen baklänges när man ser den! Vilka blåsare står förresten i vilka depåer?

Minns den enkla träplattformen i början av plattformen vid Mälarhöjden där man fick gå när man kom in som tåg 2 och åkt B29 som V2 eller V3!Tror som du Gunnar att den tillkom när linje 13 introducerades i sydväst.Minns också plattformen för ofta vintertid var den ganska så hal att gå på!

En angelägen sak för oss A29-diggare! Som bekant är A29 170 "på fri fot" igen och disponeras av Djurgårdslinjen. Den vill vi förstås åka i sommar på linje 7N! Vagnen har ju stått overksam men inomhus sedan den sist användes i augusti 1967. Sannolikt är den i bra skick, A29 har ju också en tämligen enkel teknik. Men det behöver göras en bedömning av vagnen och förhoppningsfullt lite småpul bara typ översyn etc. Eventuella större jobb får göras av fackmän!

SSS har därför gått ut med ett upprop om hjälp med att göra detta på vagnen. Självklart så har jag anmält mig som gammal Mälarhöjdsbo och A29-entusiast. Hoppas att många av er som läser detta kan göra det också! Skulle ju vara väldigt trevligt att träffa er alla här i ett sådant gemyt som i A29 170. Och det är faktiskt så att alla kan alltid göra någonting! Behöver inte bli så betungande om vi är många och visst vll vi alla väldigt gärna äntligen ta en tur med en A29 igen!

Många hälsn
Mr H

Ingwar Åfeldt

A29 170 fotograferad på dåvarande linje 7 vid Spårvägens Dag 1967. 27 augusti tror jag det var, någon vecka före högertrafikomläggningen. Gamla konduktörsminnen vaknar till liv!  :)






M v h
Ingwar

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 januari 2016, 06:19:31 AM
A29 170 fotograferad på dåvarande linje 7 vid Spårvägens Dag 1967. 27 augusti tror jag det var, någon vecka före högertrafikomläggningen. Gamla konduktörsminnen vaknar till liv!  :)






M v h
Ingwar


 

Härliga bilder Ingwar från den epokens sista användande av 170! Skruvhålen efter flaggorna finns förstås fortfarande kvar i fronten men sannolikt tillkom väl de redan då vagnen gick som sista vagn på linje 16. För att börja upprustningen av 170 så undrar jag om någon möjligtvis har en destinationsrulle till A29 till övers för donation eller avmålning? 170:s rulle blev stulen redan när den stog i Spångahallen för många år sedan. I brist på annat kanske en A24-rulle kan duga tills vidare, man kan ju faktiskt skylta Slussen och Fridhemsplan på den med vit text på svart botten (och Mälarhöjden och Fruängen i felaktigt svart text på vit botten!).

218

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 02 januari 2016, 22:17:35 PM
Jag roade mig med att ta ungefär, samma fotovinkel som din, i dag. Det grå huset, till vänster, syns till hälften, på din bild, Gunnar. Vid övergångsstället har Krämarvägen förlängts, och korsar den gamla banvallen, som numera är en gångväg, förbi f.d. hållplatsen Storsvängen, och ner till Axelsberg.
När jag vände mig om, såg jag detta:
Tack HJP för dessa bilder! Lite sorgligt förstås.

Citat från: Mr H skrivet 03 januari 2016, 11:46:00 AM
För att börja upprustningen av 170 så undrar jag om någon möjligtvis har en destinationsrulle till A29 till övers för donation eller avmålning? 170:s rulle blev stulen redan när den stog i Spångahallen för många år sedan. I brist på annat kanske en A24-rulle kan duga tills vidare, man kan ju faktiskt skylta Slussen och Fridhemsplan på den med vit text på svart botten (och Mälarhöjden och Fruängen i felaktigt svart text på vit botten!).

218
Har erbjudit Spårvägsmuseet/SSS/SS dest- och nummerrulle (original -54). Den nummerrulle som sitter i nu är en ersättningsrulle. Jfr gärna med denna levbild:

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sparvagn-typ-a29-frontvy-54257/

/Gunnar

WalleW

#12
Hej...
...och God Fortsättning på 2016. Jag hoppas att året har börjat bra...

När jag ser den flagg-prydda A29 170 på Ingwar Åfeldts bifogade bild blir jag förstås glad, men också lite fundersam...
Flagg-arrangemanget för mina tankar till de mörkblå jubileums-vagnar (Stockholm 700 år) som under en kort tid utgick / parkerades i Råsunda-hallarna.
Motor-vagnarna påminde om äldre Capitol-bussar i fronten och benämndes tydligen SS A28. Hittade några bilder (SSS) på A28 nr 11 . Var de inlånade från Göteborg?
Någon som har fler bilder på dem ?

/   M v h   Walle

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 03 januari 2016, 13:33:50 PM
Tack HJP för dessa bilder! Lite sorgligt förstås.
Har erbjudit Spårvägsmuseet/SSS/SS dest- och nummerrulle (original -54). Den nummerrulle som sitter i nu är en ersättningsrulle. Jfr gärna med denna levbild:

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sparvagn-typ-a29-frontvy-54257/

/Gunnar

Gäller det erbjudandet fortfarande? Kan jag ta med det till SSS projektgrupp? Kan du tänka dig att vara med i den gruppen i mån av tid (skulle ju vara oändligt roligt att äntligen få träffa dig "live" också!)?I så fall kan vi väl vänta lite och se vart projektet tar vägen så rullarna sätts upp omedelbart för att inte riskera att de också försvinner!Linjenummerrullen finns ju där men jag undrar om den verkligen är komplett och inte bara är en rest av en rulle.

Det där med att skänka till museet ja. jag har också erbjudit de Metropoldelar i form av invändiga skyltar, stannarttablåer etc, men de har sagt att de har de delarna. Det var flera år sedan och de har ännu inte kommit upp i bussen i alla fall. Jag tror att de nyligen letat igenom museets förråd efter en A29-rulle men inte hittat något och då är det ju lika konstigt när du erbjudit de dina rullar!

Det kan väl inte vara så turligt att det sitter rullar kvar i några av snöblåsarna bara för att ingen brytt sig om att ta bort dem? Men fritt ur minnet så sitter det väl strålkastare i linjenummerkrukan numera så då har man väl varit inne och mojsat runt där ändå. Kan ju ändå vara som på många F3:or, rullarna sitter kvar fast krukorna är igensatta!

Mr H

Björn Forslund

Citat från: WalleW skrivet 03 januari 2016, 13:44:50 PM
Hej...
...och God Fortsättning på 2016. Jag hoppas att året har börjat bra...

När jag ser den flagg-prydda A29 170 på Ingwar Åfeldts bifogade bild blir jag förstås glad, men också lite fundersam...
Flagg-arrangemanget för mina tankar till de mörkblå jubileums-vagnar (Stockholm 700 år) som under en kort tid utgick / parkerades i Råsunda-hallarna.
Motor-vagnarna påminde om äldre Capitol-bussar i fronten och benämndes tydligen SS A28. Hittade några bilder (SSS) på A28 nr 11 . Var de inlånade från Göteborg?
Någon som har fler bilder på dem ?

/   M v h   Walle


A28 fanns i två exemplar och var väl det sista rycket vad gäller en ny generation spårvagnar i Stockholm (då). Liknade GS M25 till det yttre, men var betydligt smalare. De två vagnarna 10 och 11 provades en tid i trafiken men blev sedan sightsseingvagnar och multade då den bakre hade något fel i reglersystemet som man inte brydde sig om att åtgärda. SSS har nr 11 bevarad, målad som sightseeingvagn!