Reviderad SS A29 för 52 år sedan

Startat av Gunnar D, 28 december 2015, 19:46:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

#15
Citat från: WalleW skrivet 03 januari 2016, 13:44:50 PM
Hej...
...och God Fortsättning på 2016. Jag hoppas att året har börjat bra...

När jag ser den flagg-prydda A29 170 på Ingwar Åfeldts bifogade bild blir jag förstås glad, men också lite fundersam...
Flagg-arrangemanget för mina tankar till de mörkblå jubileums-vagnar (Stockholm 700 år) som under en kort tid utgick / parkerades i Råsunda-hallarna.
Motor-vagnarna påminde om äldre Capitol-bussar i fronten och benämndes tydligen SS A28. Hittade några bilder (SSS) på A28 nr 11 . Var de inlånade från Göteborg?
Någon som har fler bilder på dem ?

/   M v h   Walle


SS A28 nr 11 (som är bevarad av Svenska Spårvägssällskapet), blev 2005 i juni även temporärt driftsatt vid Museispårvägen Malmköping i samband med att man invigde den nybyggda vändslingan i Malmköping.

Dock återstår massor på vagnen att göra (främst inredningsmässigt), men den rullade iallafall helt för egen maskin den dagen.


SS 11 vid verkstaden i Malmköping juni 2005 innan invigningsceremonin.


Planering vid SS 11 före invigningsturen juni 2005


SS 11 väntandes på att invigningsceremonin skall börja. Bakom skymtar SS A27 nr 500 och "fusksläpet" B25E (från Malmö) 196.


SS 11 vid hpl Östersjön i riktning Malmköping juni 2005

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 03 januari 2016, 15:13:11 PM
Gäller det erbjudandet fortfarande? Kan jag ta med det till SSS projektgrupp? Kan du tänka dig att vara med i den gruppen i mån av tid (skulle ju vara oändligt roligt att äntligen få träffa dig "live" också!)?I så fall kan vi väl vänta lite och se vart projektet tar vägen så rullarna sätts upp omedelbart för att inte riskera att de också försvinner!Linjenummerrullen finns ju där men jag undrar om den verkligen är komplett och inte bara är en rest av en rulle.

Det där med att skänka till museet ja. jag har också erbjudit de Metropoldelar i form av invändiga skyltar, stannarttablåer etc, men de har sagt att de har de delarna. Det var flera år sedan och de har ännu inte kommit upp i bussen i alla fall. Jag tror att de nyligen letat igenom museets förråd efter en A29-rulle men inte hittat något och då är det ju lika konstigt när du erbjudit de dina rullar!

Det kan väl inte vara så turligt att det sitter rullar kvar i några av snöblåsarna bara för att ingen brytt sig om att ta bort dem? Men fritt ur minnet så sitter det väl strålkastare i linjenummerkrukan numera så då har man väl varit inne och mojsat runt där ändå. Kan ju ändå vara som på många F3:or, rullarna sitter kvar fast krukorna är igensatta!

Mr H

Ovan B257 9248 (f.d. A29 171) vid Gullmarsplan vintern 1967. Nummerkrukan verkar kapad.

Mitt erbjudande gäller fortfarande. Fick ett positivt svar från SSS/SS i somras men tyvärr ingen reaktion från Spårvägsmuseet.
Av praktiska skäl kan det vara svårt för mig att vara med i en projektgrupp men jag är gärna med och ser att rullarna hamnar rätt. Därför är det nog bra att avvakta till längre fram i processen men aktualisera gärna frågan redan nu.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 03 januari 2016, 18:17:38 PM


Ovan B257 9248 (f.d. A29 171) vid Gullmarsplan vintern 1967. Nummerkrukan verkar kapad.

Mitt erbjudande gäller fortfarande. Fick ett positivt svar från SSS/SS i somras men tyvärr ingen reaktion från Spårvägsmuseet.
Av praktiska skäl kan det vara svårt för mig att vara med i en projektgrupp men jag är gärna med och ser att rullarna hamnar rätt. Därför är det nog bra att avvakta till längre fram i processen men aktualisera gärna frågan redan nu.

/Gunnar

Hej!
Alldeles lysande bra men håller också med om att vänta tills det hamnar i ett mer skarpt läge!Har du hållit på rullarna så länge och är så generös så ska det definitivt inte slarvas bort! Men mycket bra för projektet att veta att den detaljen kan ordnas!
Många hälsn
Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 03 januari 2016, 21:51:45 PM
Hej!
Alldeles lysande bra men håller också med om att vänta tills det hamnar i ett mer skarpt läge!Har du hållit på rullarna så länge och är så generös så ska det definitivt inte slarvas bort! Men mycket bra för projektet att veta att den detaljen kan ordnas!
Många hälsn
Mr H
****
En tanke slog mig.
Vilket material är det i själva textrullen? Är det möjligt, att den åldrats, och brister, när man börjar veva fram rätt destination? I så fall, kanske den bör användas som förebild/mall till en nytillverkad.
Den mekaniska delen, går säkert att renovera/smörja upp.

WalleW

Tack Björn F och roggek...

...för info och bilder kring SS A28 nr 11.
Känns märkligt att minnes-bilden av den "sneda" vänstra fram-rutan stämmer så väl ( det är inte alltid det gör det numera  :) ) med det jag såg när jag stod på min mormors balkong på Tulegatan 4 vid Sundbybergs-gränsen och såg när den backade in till Råsunda-hallarna.
Jag tyckte redan då att det såg konstigt ut och gör det fortfarande...

/   M v h   Walle

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 04 januari 2016, 12:48:28 PM
****
En tanke slog mig.
Vilket material är det i själva textrullen? Är det möjligt, att den åldrats, och brister, när man börjar veva fram rätt destination? I så fall, kanske den bör användas som förebild/mall till en nytillverkad.
Den mekaniska delen, går säkert att renovera/smörja upp.

Det är den "vanliga linneväven" som brukade användas till detta ändamål.

/Gunnar