Tråden om växelspakar!

Startat av Kurra-Gurra, 14 december 2015, 21:29:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 06 februari 2016, 13:30:50 PM
Hör då av dig till SvOF och/eller Spårvägssällskapet i Uppsala. De har bägge varsin fungerande buss med Wilsonlåda, som körs vid olika evenemang, och de vill säkerligen gärna ha tag i fler glada erfarna förare som klarar av dem. Ideellt arbete är det givetvis, men en heldag sommartid i solen längsmed Lännajärnvägen kanske det går att härda ut med?

Tack för tipset  :D !
Det ska väl kunna bli en lagom skön sommardag i år också, då man annars förmodligen skulle pyssla med något ganska meningslöst utan buss- eller lastbils-anknytning...

/   M v h   Walle

Knut

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 14 december 2015, 21:29:57 PM
Tänkte starta demma tråd för att diskutera vilka olika placeringar och utformningar på växelspak/växelväljare det finns och deras för- och nackdelar!

Långspak
Detta är nog den mest klassiska utformningen av en växelspak, ofta har dessa även en split-vippa på framsidan.
Jag vet inte någon tillverkare på den nordiska marknaden som fortfarande erbjuder bussar med lång växelspak som sticker upp ur golver i närheten av förarplatsen. Mercedes-Benz Tourino var kanske den sista?
+ Billigt, enkel konstruktion, kan byggas helt mekaniskt växellänkage. Manligt(?), ett kul minne om svunna tider  ;)
- Inte speciellt lättarbetat, hopplöst omodern. Vitsen med det hela (mekaniskt länkage) kan ändå inte kombineras med bakmotor

Man kan da ha Långspak med bakmotor. SETRA og MB har da hatt dette i årtionder

Inlägget redigerat av admin för att det skall framgå vad som är citat och vad som är nyskrivet.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Kurra-Gurra

Citat från: Knut skrivet 06 februari 2016, 19:45:52 PM
Man kan da ha Långspak med bakmotor. SETRA og MB har da hatt dette i årtionder

Inlägget redigerat av admin för att det skall framgå vad som är citat och vad som är nyskrivet.
I see... När slutade merca/Setra med långspakar? Vilken var sista modellen?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 07 februari 2016, 18:42:03 PM
I see... När slutade merca/Setra med långspakar? Vilken var sista modellen?

I Europa i a f, Tourino som 2014 ersattes av Tourismo K

Jocke Selling

Citat från: WalleW skrivet 06 februari 2016, 13:53:00 PM
Tack för tipset  :D !
Det ska väl kunna bli en lagom skön sommardag i år också, då man annars förmodligen skulle pyssla med något ganska meningslöst utan buss- eller lastbils-anknytning...

/   M v h   Walle

SvOf kommer garanterat att använda nyrustade  SJ 1120 till många av sommarens körningar.

//Jocke

saurer

Det verkar som man kan beställa de flesta M.A.N och Neoplan modeller med ZF 6 vxl låda ,utom skylinern där det blir utrymmes problem för länkaget
En del tyska åkare är ganska konservativa
Men frågan är hur många som levereras med hel manuell låda

Lars-Håkan_E

Citat från: saurer skrivet 08 februari 2016, 20:29:08 PM
Det verkar som man kan beställa de flesta M.A.N och Neoplan modeller med ZF 6 vxl låda ,utom skylinern där det blir utrymmes problem för länkaget
En del tyska åkare är ganska konservativa
Men frågan är hur många som levereras med hel manuell låda

Den lådan kan du ju beställa en MB med också, men i bägge fallen är det spak i panelen och inte golvspak.

saurer

Nja
Golvspak är väl en defenitionsfråga
En av de senare jag sett med växelspak är Kinglong och Bova  ,där är det ingen fullång golvspak utan en spak som kommer upp i en konsol vid sidan om stolen ,vad jag förstår så funkar det på samma vis hos M.A.N och Neoplan ,MB däremot har en kort spak i panelen ala VW caravelle ,MB har hydraulisk överföring mellan spak och låda, men de andra vet jag inte,troligtvis mekanisk ,med länkage eller vajer
Scania hade på slutet av sin tid med 10vxl långspak ,vajer överföring ,fungerade förträffligt
lite tråkigare kunde det vara med stötstångslänkaget ,när man fått isbildning uppe på lådan och backväxeln försvann bland annat

Trier

Jag föredrar definitivt lösningen Setra hade på 200- och 300-serien med en halvautomatisk låda, AVS där en liten kort växelväljare är monterad på högersidan av förarstolen.

Man får armen i en lagom hängade position som inte är ansträngande ens efter långa pass. Dessutom tycker jag att en 8-växlad låda är optimalt,  det finns alltid en växel som passar.

Efter det väljer jag en traditionell lång golvspak, helst kopplad till en 8-växlad slaglåda. Även det en bra kombination. och visst har det nån gång hänt att man fick arbeta lite om det gick trögt men för det mesta har det fungerat bra även på äldre bussar

Växelspak på instrumentpanelen gillar jag inte. Får aldrig till en naturlig position för armen. Enda gången en växelspak kan sitta i de trakterna är när det är en amerikansk bil och växelvälare till en klassisk automat.

//Mr T

Blue

Citat från: Trier skrivet 09 februari 2016, 21:29:42 PM
Jag föredrar definitivt lösningen Setra hade på 200- och 300-serien med en halvautomatisk låda, AVS där en liten kort växelväljare är monterad på högersidan av förarstolen.

Man får armen i en lagom hängade position som inte är ansträngande ens efter långa pass. Dessutom tycker jag att en 8-växlad låda är optimalt,  det finns alltid en växel som passar.

Efter det väljer jag en traditionell lång golvspak, helst kopplad till en 8-växlad slaglåda. Även det en bra kombination. och visst har det nån gång hänt att man fick arbeta lite om det gick trögt men för det mesta har det fungerat bra även på äldre bussar

Växelspak på instrumentpanelen gillar jag inte. Får aldrig till en naturlig position för armen. Enda gången en växelspak kan sitta i de trakterna är när det är en amerikansk bil och växelvälare till en klassisk automat.

//Mr T

Jag håller helt med dig!
Jag hade en Setra HDS med slaglåda och kortad spak, den var riktigt fin att växla.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)