Tråden om växelspakar!

Startat av Kurra-Gurra, 14 december 2015, 21:29:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kurra-Gurra

Tänkte starta demma tråd för att diskutera vilka olika placeringar och utformningar på växelspak/växelväljare det finns och deras för- och nackdelar!

Långspak
Detta är nog den mest klassiska utformningen av en växelspak, ofta har dessa även en split-vippa på framsidan.
Jag vet inte någon tillverkare på den nordiska marknaden som fortfarande erbjuder bussar med lång växelspak som sticker upp ur golver i närheten av förarplatsen. Mercedes-Benz Tourino var kanske den sista?
+ Billigt, enkel konstruktion, kan byggas helt mekaniskt växellänkage. Manligt(?), ett kul minne om svunna tider  ;)
- Inte speciellt lättarbetat, hopplöst omodern. Vitsen med det hela (mekaniskt länkage) kan ändå inte kombineras med bakmotor

Spaken "i stolen"
Antingen sitter spaken direkt i en låda monterad på stolens högra sida, och roterar med stolen om stolen är snurrbar. Annars sitter den direkt till höger om stolen. Det är oftast elektropneumatiska växellådor av typ ZF G8, men även s.k. "robotlådor" typ ZF As-Tronic kan placeras såhär. Detta är i mitt tycke den bästa placeringen av växelspaken! Högerhanden söker sig hit automatiskt direkt man trampar ner kopplingspedalen. Ibland händer det tillomed att jag trevar efter en spak här om jag trampar på rattjusteringspedalen i en automatväxlad Volvo B9s :-X Denna konstuktion verkar vara på utgående?
+ Bekvämt, naturlig position. Traditionellt. Spaken sitter inte i vägen när man kör
- Dyrt? Måste ha en mjuk kabelhärva ifall den roterar med stolen. Kan sitta ivägen när man skall sätta sig.

Spaken "i panelen"
Detta är den traditionella placeringen i småbussar med frontmotor, ex.vis Merca Sprinter. Tillåter helt mekaniskt växellänkage ifall motorn är placerad fram. På senare tid tycks det som om fler och fler bussar har spaken på detta ställe, strax till höger om ratten, framförallt de som är utrustade med s.k. "robotlådor" Jag vet inte om det är billigare att bygga såhär eller vad det beror på? Det känns lite lustigt att växla en fullstor buss på detta stället, liksom småbussmässigt nästan. Som om bussen skulle ha frontmotor...
+ Enkelt att standardisera? Jag vet faktiskt inte, nåt måste det vara, eftersom det här sättet kommer mer och mer!
- Känns lite märkligt, den sitter lite illa till ibland, så man riskerar att stöta till den.

Spaken "i rattstolpen"
Det här är något som kommit på sista tiden. Scania har haft såhär rätt länge med Opticruise, och nya VDL Futura har samma sak. Har även kört en fullstor Iveco Farebus med samma sak! Det är alltså ett skaft som sitter där vindrutetorkarspaken normalt sitter, och som man vippar framåt och bakåt för att växla upp och ned. Det är bara "robotlådor" som jag sett placeras såhär, tur är väl det, annars skulle det bli som att köra SAAB V4. Jag tycker inte alls om denna placering, känns konstig och onaturligt, man sitter och växlar när man skall sätta på torkarna. Eller retardern. Eller hur var det nu..?
+ Man behöver inte släppa ratten. Billigare än "panel-spak"? Spaken är inte i vägen
- Obekvämt, onaturligt. Risk att man växlar upp vid vänstersvängar!  >:(

DISKUTERA! :)

Matte

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 14 december 2015, 21:29:57 PM

Spaken "i stolen"
Antingen sitter spaken direkt i en låda monterad på stolens högra sida, och roterar med stolen om stolen är snurrbar. Annars sitter den direkt till höger om stolen. Det är oftast elektropneumatiska växellådor av typ ZF G8, men även s.k. "robotlådor" typ ZF As-Tronic kan placeras såhär. Detta är i mitt tycke den bästa placeringen av växelspaken! Högerhanden söker sig hit automatiskt direkt man trampar ner kopplingspedalen. Ibland händer det tillomed att jag trevar efter en spak här om jag trampar på rattjusteringspedalen i en automatväxlad Volvo B9s :-X Denna konstuktion verkar vara på utgående?
+ Bekvämt, naturlig position. Traditionellt. Spaken sitter inte i vägen när man kör
- Dyrt? Måste ha en mjuk kabelhärva ifall den roterar med stolen. Kan sitta ivägen när man skall sätta sig.

På turistbuss chassi är spak i stolen endast det jag provat på med detta. Det va Nobina 6250 som jag körde cykelbuss med på linje 35C under sommarens pendeltågs avstängning. Tyckte det funkade bra och va naturligt att ha den där. Dock så va det en robotlåda som du kallar det och inte en helt manuell låda. Annars är jag mest van med tryck knappar för automatlåda.

Dom övriga du har listat känns som gamla lång spaken också kommer kännas naturligt men omodernt också. På panelen höger sida om ratten känns som det är en billig lösning för att hålla kostnader nere och det med spak på rattstången är nog så att jag skulle leta efter spolning på vindruta och sätta på torkarna.

Kurra-Gurra

Ja man kan ju leva med att spaken sitter till höger om rätten, det är som du säger en vanesak i mångt och mycket. Men att ha spaken där torkarspaken sitter i vanliga fall hoppas jag inte får något vidare genomslag, tycker att det är mycket opraktiskt och förvirrande. Det är kanske för att man inte ska släppa rätten, vilket en del hysteriska människor kan bli upprörda över?

DaViD^^

Gillar att ha spaken till höger om ratten.  Är dock Setra skadad då det är det jag kört/kör mest.   Men långspak är alltid spännande.. man vevar runt och hoppas att rätt växel åker i.

nu är jag lagt mina mil mesta dels på manuella bussar med lång spak.
drömmen är en riktigt sliten Setra med långspak och slaglåda.. =)  Kört lite fotbollscuper med dessa lådor och man har skaplig träningsverk efter 2dagars körning.

men Setras spak på brädan och manuell då så klart är min favvo.  Så jag får bestämma själv vilken växel jag åker på. Hatar bussar som alltid ska växla vid fel tillfälle..  Möjligvis att Alisons lådans lösning är rätt trevlig där det sitter en riktigt automat som gör som man oftast gör som man vill.

Ersa

Det här är ju individuellt vad man är van vid.

För mig personligen har jag alltid upplevt lite mer slitna exemplar av Volvos G8-låda som lite bråkiga. Vissa växlar vill inte gå i. Spaken kan "hugga" tillbaka, och medan man arbetar börjar Volvoplinget åter igen. Men denna låda är ändå ursprunget för mig. Det var den jag körde varenda minut på utbildningen, och ett bra tag in i början av arbetslivet. Jobbig, ja... men det är ändå en slags trygghet att man ändå var man har den. Ge mig gärna en sliten gammal 15-meters B10M Carrus Star omkring 99-01 med kopplingspedal som inte "tar" där den ska, rejäl Telmabroms, samt en sliten G8-låda som plingande och rent fysiskt protesterar varannan gång man försöker "förhandla in" 6:an längst upp till höger...  Mmmmmmmm! :D

Däremot rent funktionsmässigt är Scanias 7-växlade variant helt underbar. Korta exakta lägen och inget varningsljud om man förväxlar i lite väl god tid. Underbar! Fast det perfekta kan även bli lite tråkigt, om man vill ha lite egenheter.

Lång golvspak är traditionellt och fungerar i regel bra. Är allt bara underhållet och justerat brukar det inte vara några bekymmer att hitta växellägena. Även SL-trafik med lång spak var inga bekymmer i Roslagen från trafikens barndom fram till sommaren 2011, därefter i skoltrafik i samma område. Även nu senast under sommaren 2015 var lång golvspak i grön Volvo på ersättningstrafiken Bålsta-Spånga rätt kul att köra. Vilket sker i repris även sommaren 2016.

Spak till 6-växlad manuell på panelen fungerar väl, men känns inte lika "spot-on", tyvärr.

Volvos stolreglage till I-shiften i en spak med växlingsknapp sitter bra till och fungerar okej. Om växlingsknapp däremot saknas är man dock mest irriterad hela resan, över att man inte kan stega ner något växelläge manuellt, t.ex vid utförslut då man vill ha 100% kontroll över lådans 12 lägen, varvtalet, samt retardern.

Reglage till växlingsassisten "i vindrutetorkarspaken" är rätt bekvämt, speciellt då retardern sitter i samma reglage. Detta känns genomtänkt på bl.a nyare Scaniabussar med 8-stegad assistent och man kan då reducera hastigheten i manuellt läge precis så mjukt man vill.

Niklas Bygdestam

Jag har två favoriter. Antingen den långa gamla spaken i golvet eller att ha spaken i stolen.

Den långa spaken är mycket riktigt lite svårarbetad. Men jag fungerar så att om det är en ovan buss som jag inte kört innan där jag inte riktigt har lärt mig de "lätta" eller "svåra" växlarna så lär jag mig det snabbt. Låt mig köra runt ett kvarter eller liknande så känner jag att jag vet var jag har bussens växellåda om det nu är min första körning med just den bussen. Bussar som jag kört ett antal gånger vet jag redan var jag har växlarna och vilka av dessa som är lätta eller svåra. Ska jag köra långfärdskörningar och där jag kör mycket på långa sträckor på motorväg så älskar jag lång spak i golvet. Ska jag köra en sådan körning väljer jag absolut lång spak i golvet istället för de andra alternativen eller automat. Jag föredrar till och med en riktigt gammal lång spak i golvet utan splitväxel om jag ska köra den sortens långfärdskörningar. Ingen automatlåda för mig vid en sådan körning tack :D
Men jag vet att min åsikt här går isär med många andras här ;)

Den andra jag alltså gillar är spaken i stolen. Även denna är tänkbar på de ovan nämnda långfärdskörningarna, men inte lika trevlig för min del. En fördel tycker jag med spaken i stolen är att man får ett läge på spaken som gör att spaken känns ungefär som den rent ergonomiskt sitter i en bil. Man har spaken nära inpå sig och det har man egentligen även om man sitter i en bil. På så vis får man en naturlig körställning tycker jag. Att spaken följer med när man vrider stolen är också en stor fördel. Detta vinner den på också i jämförelse med den gamla spaken i golvet som i vissa fall faktiskt kan kännas lite i vägen när man vrider stolen när man inte kör.

Spaken i panelen ger mig inte riktigt känsla av en buss. Det känns mer som att köra en skåpbil, eller minibuss. När jag väl sitter och kör en sådan så går det ju bra. Men rent ergonomiskt känns de en aning fel på något sätt. Jag får inte riktigt samma naturliga känsla som med de äldre alternativen. Den känns en aning fel på något sätt. Svårt att förklara faktiskt.

Spaken i rattstolpen gillar jag inte. Jag anser helt enkelt att vid ratten sätter man upp vindrutetorkarspaken och sedan har man även retardern där. Just retarden ska sitta vid ratten på detta vis anser jag. Det är för mig allra bästa platsen och känns naturlig. Men absolut ingen växelspak där.

Det är möjligt att mina värderingar är en aning gammalmodiga, men det bjuder jag på. Detta var mina personliga värderingar hur det känns för mig när jag kör ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Robert Brink

När jag körde på SÖ Buss i Sollentuna och deras Mercedes O404/EA så hade dom ju klassisk spak i golvet och en sexväxlad låda. På en utav bussarna var man nästan borta vid guiden när man skulle lägga i 5/6:an, så man hoppades ju alltid på en snygg trevlig kvinna som guide.  ;D

//R

LeMKL

Spaken i stolen är ju en favorit men den lilla spaken vid ratten på en vilson låda är inte så dum den heller när man väl lärt sig tekniken, skulle gärna kört en sådan igen men det kan man väl bara glömma.

Ersa

Citat från: LeMKL skrivet 02 januari 2016, 11:45:14 AM
Spaken i stolen är ju en favorit men den lilla spaken vid ratten på en vilson låda är inte så dum den heller när man väl lärt sig tekniken, skulle gärna kört en sådan igen men det kan man väl bara glömma.

Spårvägssällskapet och SvOF har minst en buss vardera med Wilsonlåda. Oerhört trevliga att köra och växla mjukt på låga bekväma varvtal! :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2016, 11:51:41 AM
Spårvägssällskapet och SvOF har minst en buss vardera med Wilsonlåda. Oerhört trevliga att köra och växla mjukt på låga bekväma varvtal! :)

Ja Wilsonlådorna är roliga att köra med tycker jag. På SSS kör vi ofta med bussen 6911 som är en Volvo B58 med Wilsonlåda och den är trevlig att köra :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Manuella med golvspak  vissa  jag körde på Kålleredsbussarna var ju lätta att växla med men  när vi fick ZF med böjd spak längst upp och hög låg knapp  så var jag ofta missnöjd då denna var väldigt trög...  bästa är ju en hederlig Wilson  wow där är min favorit så mjukt går det tyvärr inte att köra med dagens lådor..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Tillägg om golvspak  kom på att jag kört en hel del med Neoplan Unibus  och där satt spaken bakom föraren inte lätt veva runt i den lådan visserligen förlängdes spaken men bra blev det inte ändå 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kurra-Gurra

Bumpar tråden med en fundering:
Finns det någon busstillverkare som är aktuell på den europeiska marknaden, som forfarande går att beställa med långspak?
De spektakulära thailändska dubbeldäckarna är oftast byggda på Scania, MAN, UD(NissanDiesel) eller Mercedes-chassien, och dessa har så gott som alltid gammeldags 12- eller 13-växlad splitväxellåda(!) med långspak. Men trots att det i grunden är samma chassie som säljs världen över, så finns det väl knappast golvspak som alternativ när man köper ex.vis Scania K-chassie i Europa? Hur är det med de kinesiska tillverkarna King Long, Yutong osv. Finns de att få med långspak i Europa ???

WalleW

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 januari 2016, 06:59:58 AM
Jag har två favoriter. Antingen den långa gamla spaken i golvet eller att ha spaken i stolen.
Citat från: LeMKL skrivet 02 januari 2016, 11:45:14 AM

Är man "uppfostrad" med den 4-växlade Wilson-lådans lilla dosa strax till höger om ratten, och kom bra överens med den, är det nog väldigt svårt att ta favoritskapet ifrån den  ;D . Jag skulle obeskrivligt mycket gärna vilja "känna" en Wilson-spak i handen igen och testa om tekniken att hantera den sitter kvar i ryggmärgen efter 45 år. Jag hade förmånen att få göra det en kort stund för 21 år sedan, men det var en 5-växlad med "mortel-spak". Då fanns i alla fall känslan kvar...

Jag måste tillstå att "spaken i stolen" förlorar kampen mot Wilson med mycket liten marginal. Av de modernare lösningarna är den i mitt tycke den absolut bästa, med reservation för att den i så fall ska fungera perfekt   :D . Är man van förare av tunga lastbilar med frambyggda hytter så känns "spaken i stolen" också naturlig att hantera.
Som kuriosa nämner jag lastbils-spaken som var hemskast av dem alla... den i Volvo Snabbe-, Trygge- och F82-serien... :'(

Golvspak i buss... ???  :(   Undanbedes å det bestämdaste, OM DET INTE ÄR EN SCANIA-VABIS CF 76, förstås... ;D ;D ;D

/   M v h   Walle
Men jag må

Ersa

Citat från: WalleW skrivet 06 februari 2016, 09:32:45 AM
Är man "uppfostrad" med den 4-växlade Wilson-lådans lilla dosa strax till höger om ratten, och kom bra överens med den, är det nog väldigt svårt att ta favoritskapet ifrån den  ;D . Jag skulle obeskrivligt mycket gärna vilja "känna" en Wilson-spak i handen igen och testa om tekniken att hantera den sitter kvar i ryggmärgen efter 45 år. Jag hade förmånen att få göra det en kort stund för 21 år sedan, men det var en 5-växlad med "mortel-spak". Då fanns i alla fall känslan kvar...

Hör då av dig till SvOF och/eller Spårvägssällskapet i Uppsala. De har bägge varsin fungerande buss med Wilsonlåda, som körs vid olika evenemang, och de vill säkerligen gärna ha tag i fler glada erfarna förare som klarar av dem. Ideellt arbete är det givetvis, men en heldag sommartid i solen längsmed Lännajärnvägen kanske det går att härda ut med?

I övrigt kan jag bara hålla med. Jag har bara kört Wilsonlåda några enstaka gånger (i en av de ovan nämnda bussarna), men den var verkligen underbart enkel att köra extremt mjukt med. Annars är jag så konstig som person att jag trivs allra bäst i den högerstyrda Postskvadern från 1949 med frontmotor och växelspaken till den helt osynkroniserade lådan i vänster hand, och dubbeltrampar mig framåt med ett leende! ;D