Snipp snapp snut, så var sagan slut...

Startat av Mikey, 01 oktober 2015, 17:02:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

... Okej då. Två timmar har den kvar på linje 5 i skrivande stund. Men sen är det över!

Uppsalas sista kvarvarande OmniCity i passagerartrafik, GUB 602, gör idag sin sista tjänstgöring. Från och med imorgon kommer det bara vara MAN-bussar samt 4st Neoplan-ledvagnar kvar i stadstrafiken. :-\

Jag tog två snabba bilder på bussen nu i eftermiddags, och det lär kännas ovant framöver utan att se dem lunka fram på 5'an.

Nico

Trist ur en synvinkel... men annars är uttrycket "lunka fram" ganska välfunnet även om det kanske är mera linjen än busstypen.

När jag pluggade på Ekonomikum så gick det i alla fall normalt sett fortare att gå från Uppsala central än att ta 5:an dit...  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Ja synd för dessa bussar var underbara att köra. Även fast dom inte gick mer än 70. :P

Niclas Rosenius

Ja, dom kommer man inte sakna. Hårt slitna har dom hunnit blivit.

//Niclas

Bussmicke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 oktober 2015, 22:49:23 PM
Ja, dom kommer man inte sakna. Hårt slitna har dom hunnit blivit.

//Niclas

För variationens skull kommer man sakna dem.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Visst blir det lite mer enahanda utan de men de började som sagt bli till åren. Fina bilder förövrigt, Mikey!
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niklas Bygdestam

Vart kommer alla dessa OmniCity från Uppsala nu att ta vägen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 oktober 2015, 02:20:21 AM
Vart kommer alla dessa OmniCity från Uppsala nu att ta vägen?

Dessa är sålda till Neoplan Väst. Sedan vet man ej vart dom tar vägen.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Jag har tidigare hört att ledbussarna i Uppsala var Sveriges enda OmniCity med dörrställningen 2-2-2-2. Alla andra OmniCity ledbussar skulle annars ha 2-2-2-1 istället.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Skönt med förnyelser. Det går ju inte att bedriva museiverksamhet med 2002or bara för variationens skull. Hur blev det med miljözonen i Uppsala förresten? Man gick ju för några år sedan ut med tydlig information att 55xx absolut inte fick köras på 677 pga miljözonen, men någon zon verkar inte ha dragit igång med tanke på att dessa Scanior fått "lunka" vidare.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2015, 19:04:11 PM
Skönt med förnyelser. Det går ju inte att bedriva museiverksamhet med 2002or bara för variationens skull. Hur blev det med miljözonen i Uppsala förresten? Man gick ju för några år sedan ut med tydlig information att 55xx absolut inte fick köras på 677 pga miljözonen, men någon zon verkar inte ha dragit igång med tanke på att dessa Scanior fått "lunka" vidare.

Dessa är konverterade till euro 5

Ersa

Ersa

Men det var väl även juridiska bekymmer med Uppsalas miljözon, som gjorde att den inte kunde tas i bruk?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2015, 20:33:15 PM
Men det var väl även juridiska bekymmer med Uppsalas miljözon, som gjorde att den inte kunde tas i bruk?

Ja man fick fatta om beslutet i en annan instans