Snipp snapp snut, så var sagan slut...

Startat av Mikey, 01 oktober 2015, 17:02:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

När det gäller fd Uppsala OmniCity så ser jag på Arlanda att det rullar minst en sådan. Det är inte gamla 501 eller 502, utan nyare OmniCity. Och jag vet att det är fd Uppsala.

Någon här som vet mer om detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bese001

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 oktober 2015, 04:18:07 AM
När det gäller fd Uppsala OmniCity så ser jag på Arlanda att det rullar minst en sådan. Det är inte gamla 501 eller 502, utan nyare OmniCity. Och jag vet att det är fd Uppsala.

Någon här som vet mer om detta?

Hej! 510 såldes till Flygplatsparkering MA AB 150826.

Niklas Bygdestam

Jag kom på en annan sak när det gäller utfasningen av OmniCity i Uppsala. Det är på sätt och vis mer historiskt än att bara OmniCity försvinner. Detta är ju slutet på Scania i Uppsala. Så en hel lång epok har faktiskt gått i graven med detta.

Jag funderar på när Uppsala senast inte hade någon Scania? På 1950-talet köpte man in de så kallade "ödlorna" och de var Volvo. Men det dröjde sedan inte så många år innan Scania kom. Under 1960-talet köptes det in en hel del Scania CF. Därefter kom Scania CR 76 som följdes upp av CR 110 och CR 111. Sedan kom nästa generation, dvs Scania CR 112 som följdes av CN 112 och CN 113. Från 1960-talet och fram till 1990-talet var det till allra största del Scania som gällde. Visst, det köptes in några serier Volvo under 1970-talet. Och sedan i slutet av 1980-talet och alldeles i början av 1990-talet kom det ytterligare en del Volvo. Men Scania dominerade mycket stort. Det var under 1990-talt som Neoplan kom in och senare avlöstes av MAN. Och när Scania kom med OmniCity levererades det ju ett antal, men absolut inte alls i den stora omfattning som man levererade de äldre Scaniabussarna i Uppsala. Neoplan/MAN fick bara starkare och starkare fotfäste och trängde ut Scania. Så OmniCity blev inte alls så vanliga i Uppsala som dess föregångare var.

Men nu är det alltså slut. Sista OmniCity var också sista Scania i Uppsala. Så en lång epok är alltså till ända. När jag tänker på detta i det lite större perspektivet så känns det faktiskt lite konstigt att tänka på detta.

Och förresten, om man ska tänka i ett ännu större perspektiv så är det slut på både Volvo och Scania i Uppsala. Och hur länge sedan kan det ha varit Uppsala varken hade Volvo eller Scania i stadstrafik? 1930-talet kanske?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.