Längs Solnavägen

Startat av Hasse L, 25 september 2015, 22:50:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Bilden togs sista veckan innan första etappen av Tunnelbana 3 (Järvabanan) öppnades 1975 och busslinjerna 502, 503, 508, 511, 512 och 513 från Norra Bantorget sjöng på sista versen. Bara en utglesad 507 skulle bli kvar några år till från Norra Bantorget.
513 blev också kvar här på Solnavägen, men avkortad att utgå från Karolinska. Den kom snart (när då?) att ersättas från Karolinska av linje 506.
(505 och 515 försvann förstås också från N Bantorget, men de kördes inte Solnavägen.)

Först i raden: ALS 980 - Volvo B58 / Hägglunds 1967 - SL H80 6869.

Björn Forslund

Ojoj, det var en läcker solbelyst bild som framhäver SJ:s fina apelsinfärg.
Sista vagn verkar ha bråttom med tungfotad förare i vänsterfil.

Hasse L

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 september 2015, 08:24:43 AM

Sista vagn verkar ha bråttom med tungfotad förare i vänsterfil.
Det ser ut att vara en 503:a som ska svänga in på Sundbybergsvägen vid Albydal.

Nico

Verkligen en härlig bild! Hände någon gång ibland att man fick följa med in till stan den vägen, men jag var ju bara nätt och jämnt fem år fyllda när bilden togs så detaljerna kring det hela är ganska fragmentariska. Har för mig att vi i så fall brukade gå på/av vid nuvarande hpl. Albydal, även om jag inte alls minns hur det såg ut där då. Sen knatade man mellan Albydal och "Blåkulla".

H80:orna förekom ju dock under många år på i stort sett alla Råstas linjer och är för min del verkligen bussen med stort B, oavsett om de är orange eller oxblod.  Många av 500-linjerna fick ju nya sträckningar året efter. Min familj flyttade till Solhöjden i Spånga våren 1976 och då blev det en glad överraskning att stöta på både H80 och även linje 503 i Spånga centrum/stn. istället.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Ja, jisses vilken skön bild  :)
Så här trevligt kunde det ofta se ut när man just hade svängt ut från hpl Albydalsgatan på väg in mot Nbt (Norra Bantorget) en solig förmiddag. De tre mötande från Nbt kommer närmast från hpl Industrivägen och vagnen längst bak har bytt till vänsterfilen för att svänga upp mot Huvudsta vid trafiksignalerna i Albydals-korsningen. Undrar om Koppartrans-macken fanns kvar där då eller om den redan hade hunnit flaggas om till Shell..?
/   M v h   Walle

Bussmicke

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 september 2015, 22:50:43 PM

Först i raden: ALS 980 - Volvo B58 / Hägglunds 1967 - SL H80 6869.

Mycket trevligt. Inte lika mycket bilar och skit som idag..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

WalleW

När blev den nya järnvägs-viadukten klar ? Jag har go´a minnen från den gamla och hur gött det lät under viadukten när man i tonåren öste på för fullt med Puch-moppen få väg till/från sommarjobbet på Elema-Schönander / Kifa / Järnhs på Industrivägen 23. Då började väl Sundbybergs-vägen som en "delning" av Solna-vägen strax hitom viadukten ?
/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

WalleW

Hej igen, Nisse!
Tack för bilden, det var verkligen ett tydligt svar på min fråga. Med en helgul SJ Scania-Vabis CF 75 (?) och allt...
/   M v h   Walle

Nico

Verkligen intressant, både som bild och som tidsdokument. Med tanke på att bussen verkar gå i högertrafik så bör väl bilden vara tagen någon gång mellan sep. 1967 fram till 1973 eller så?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nisse Bökelund

Hej.
Vägmärkena vid viadukten visar vänstertrafik.
Det kan vara en synvilla eftersom bussen skall
svänga till vänster i rondellen.
Nisse.

Nico

Visst kan det vara så. Ser nu att det verkar som höjdmarkeringen sitter som det ska för vänstertrafik. Jag utgick mest från fordonets placering på vägen samt utifrån hur på husen i bakgrunden står. De senare är ju då väl vid Industrivägen och Åldermansvägen. Sedan verkar det dock sitta en skylt på höger sida vid infarten till cirkulationen.

Spånar lite på om detta kanske vara nära i tid efter omläggningen och att skyltar mm. inte hunnit ordnas till på alla håll? På vissa håll var man ju lite långsamma. Satt t.ex. en felaktig stopp-skylt från vänstertrafikens dagar kvar nedanför Larsberg vid en utfart mot Agavägen på Lidingö fram tills dess att man började bygga bostäder där för några år sedan.

Alfred E. Neuman

Bengt H

Citat från: Nico skrivet 27 september 2015, 18:23:10 PM
Visst kan det vara så. Ser nu att det verkar som höjdmarkeringen sitter som det ska för vänstertrafik. Jag utgick mest från fordonets placering på vägen samt utifrån hur på husen i bakgrunden står. De senare är ju då väl vid Industrivägen och Åldermansvägen. Sedan verkar det dock sitta en skylt på höger sida vid infarten till cirkulationen.

Spånar lite på om detta kanske vara nära i tid efter omläggningen och att skyltar mm. inte hunnit ordnas till på alla håll? På vissa håll var man ju lite långsamma. Satt t.ex. en felaktig stopp-skylt från vänstertrafikens dagar kvar nedanför Larsberg vid en utfart mot Agavägen på Lidingö fram tills dess att man började bygga bostäder där för några år sedan.

Högertrafiksomläggningen var mycket välplanerad och jag vågar påstå att man inte missade något trafikdelarmärke på en så trafikerad väg som Solnavägen om ens på någon gata eller väg. Dessutom var väl alla CF ommålade till orange långt före 1967.

Nej jag tror att föraren var av den kategorin som tar ut svängen som om han hade ett långt släp efter sig. De förekommer fortfarande allt som oftast.

Edit: På den sida där bilden är publicerad finns årtalet 1959 angivet. Det verkar rimligt. Det finns en bild till som tycks vara från samma tillfälle med väldigt mycket vänstertrafik.
http://sofie.solna.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Solb_1978+97_367&Imgnr=1

WalleW

Observera förstärkningarna/avstängningen i högra körfältet under viadukten på Nisse Bökelunds bifogade bild, det verkar vara stängt för trafik mot Solna, bara det vänstra är öppet för trafik i båda riktningarna. Troligen därför kommer den högerstyrda CF:en ut på fel sida... Det blev en kul och engagerande bildgåta...

På Bengt H´s bifogade bild rullar biltrafiken på i båda riktningarna, från vänster troligen en Opel Blitz (möjligen Borgward, det fanns tre sådana i Solna - Sbg vid den tiden), Volvo PV 544, Austin Cambridge, oidentifierat semitrailer-ekipage och en DKW 3=6...
Rätta mig om något är fel...
/    M v h   Walle

Mr G

Ser ut att vara skyltad för linje 8. 500-serien infördes den 30 augusti 1964, så innan dess bör bilden vara tagen i alla fall
吉先生