Längs Solnavägen

Startat av Hasse L, 25 september 2015, 22:50:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Säger inte emot något, tvärtom så är det bara tacksamt att få mer info. Det verkar sedan vara lite av en optisk villa.

På den andra bilden tycker jag även att det ser ut som om det på denna plats nästan var något slags mellanting mellan T-korsning och cirkulation. Detta då det ser ut som det gick att svänga vänster direkt upp på Sundbybergsvägen (utan att köra in i någon cirkulation) när man kom från Karolinska. Stämmer det eller behöver jag ännu starkare glasögon?

Flera av bilderna verkar sedan komma från det som är upplagt på Solnas stads bildarkivsida. Var inne där som hastigast och tänkte se om det gick att få lite årtal, men det finns en hel del bilder och jag hade inte tid att leta annat än översiktligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Go´morron!
Ja, man kunde svänga vänster direkt in på Sundbybergs-vägen utan att "cirkulera" när man kom från Karolinska-hållet. Den lilla trädgårds-anläggningen i mitten på Solna-vägen avsåg nog mest att "lugna ner" de höger-svängande från Solna-vägen in på Sundbybergs-vägen, annars en lockande kurva att skära in för mycket i kan jag tro...
/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej.
Det äldre huset är Centralskolan där jag gick i 5:te klass.
Den bytte sedan namn till Björkbackaskolan ( tror jag ).
Vad som finns där i dag vet jag inte, men det står/stod
Hagalundshälsan på fasaden.

Mitt första Chaufförsjobb hade jag på Skogaholms bröd
som då låg i Hagalunds industriområde.
Vid högeromläggningen så stod jag i korsningen
Solnavägen, Industrivägen och med vita manchetter
på armarna dirigerade trafiken, eller snarare visade vilken sida
om refugen som dom skulle köra.

Jodå Nico, Solna stads bildarkiv kan rekommenderas
med massor av äldre bilder från Solna.
Man skall dock inte lita för mycket på årtalen som anges.
På en av bilderna på lekande barn på Spetsgatan finns en bild,
där min systerdotter är med,
daterad 1950 men hon är född 1955. ( Fyllde 60 i går ).
Ursäkta om jag hamnade lite utanför ämnet.
Hälsningar Nisse.

Peter Rost

Kan bara instämma i hyllningskören! :)

Under min uppväxt på sjuttiotalet åkte jag ofta buss 503 från S:t Eriksplan till Sundbyberg (lilla Alby) där min mormor bodde. Minns att det var spännande att stå och spana in orange H80 - som i strid ström passerade på Torsgatan medans vi väntade på bussen.

//Peter

Robert Brink

Tack för dessa två fina bilder! :)

//R

Nisse Bökelund

Hej.
Jag hittade en ännu äldre bild från samma ställe.
Det är inte svårt att se på vilken sida man skall köra i alla fall. ;D
http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KADA00579&Imgnr=1
Hälsningar Nisse.

WalleW

Det var en häftig gammal bild ! Från första december 1920 om märkningen är riktig.
Kan motorcykeln vara en Indian..?

/   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Citat från: WalleW skrivet 26 oktober 2015, 15:32:56 PM
Det var en häftig gammal bild ! Från första december 1920 om märkningen är riktig.
Kan motorcykeln vara en Indian..?

/   M v h   Walle
Hej.
Ja den långsmala tanken liknar Indian eller kanske HD.
Fordonen på vänster sida är i alla fall fyrbensdrivna
1 hk Brunte eller liknande. ;)

Hasse L

Tack även för den bilden! Intressant att det var så "högt i tak" under viadukten redan då.
Hälsn. /Hasse