Neddragningar i SL:s busstrafik föreslås till den 11 januari 2016

Startat av Lars_L, 28 augusti 2015, 20:26:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 23 september 2015, 20:56:06 PM
S och MP föreslår alternativa sätt att spara, framom nedläggningar av busslinjer:
www.dn.se/sthlm/s-och-mp-fler-sms-kontroller-ska-radda-busstrafiken/

Ja, och det känns ju inte som ett helt seriöst förslag. Frågan är om det inte är för sent att stoppa pendelbåtsförsöket , om än det må vara osagt. Att kanska spara på att göra mer kontroller av SMS låter ju bra, men dels ska någon utföra dem, dels ska någon betala böterna också. Uppgradering av spärrarna kanske går på driftsbudgeten, men om inte spärrarna fungerar, så lär ju inte intäkterna öka precis.

Nu blir ju diskussionen lite konstig också. Trafik måste justeras ibland. Med bara lite smartare lösningar, kan man egentligen dra ner lika mycket som man föreslår utan några större konsekvenser. Med säg 10 miljoner mindre än det föreslagna, skulle det knappt behöva märkas. Alla Keolis neddragningar är ju ganska rimliga (med något enstaka undantag), och flertalet hos Nobina och Arriva är det svårt att säga något om.

Det rör sig ändå om några få linjer där man inte utrett konsekvenserna ordentligt (eller vad nu som är orsaken till de förslag som ligger).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Citat från: ajox skrivet 23 september 2015, 22:29:44 PM
Mitt i Haninge skriver i senaste numret att linje 810 ska kortas ner från december och endast trafikera sträckan Folkparken -Gullmarsplan
Linje 826 läggs ner och färre turer på linjerna 809, 809C, 835 och 847.

http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_miha

Det mesta av de förslagen har väl stått i den vanliga rapporten rörande trafikförändringar, om än förkortningen av 810 väl är nytt.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ajox

Ja, 847 vet jag att det flaggades tidigt för men som du säger är väl den största skrällen att Jordbro delen av 810 plockas bort.

Lars_L

Citat från: ajox skrivet 23 september 2015, 22:59:26 PM
Ja, 847 vet jag att det flaggades tidigt för men som du säger är väl den största skrällen att Jordbro delen av 810 plockas bort.

Men det intressanta är ju att det är i linje med upphandlingen, men emot riktlinjerna för effektivisering av busstrafiken som senare beslutats om, då ju direktlinjer skulle undantas. Vi får väl se hur Trafikförvaltningen hanterar den biten....

Mitti säger också att man "erfar" detta, så frågan är var källan kommer ifrån?
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ajox

Jag kan inte hitta någonstans i texten där mitti säger att de "erfar detta".
Däremot så citeras ju marknads och försäljningschefen för Södertörn, Daniel  Mohlin, så det borde ju vara en trovärdig källa om något.

Men det står ju också att inget är klart och att beslut ska fattas nästa vecka, så vi får ge oss lite till tåls.

Bussmicke

Citat från: ajox skrivet 23 september 2015, 22:29:44 PM
Mitt i Haninge skriver i senaste numret att linje 810 ska kortas ner från december och endast trafikera sträckan Folkparken -Gullmarsplan
Linje 826 läggs ner och färre turer på linjerna 809, 809C, 835 och 847.

http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_miha
Vadå Folkparken ?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


ajox

Citat från: Bussmicke skrivet 24 september 2015, 18:55:50 PM
Vadå Folkparken ?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Citat från: Måns Johannesson skrivet 24 september 2015, 19:04:22 PM
Torde väl vara här: http://kartor.eniro.se/m/30GJa

/MJ

Ja, just det, hållplatsen ligger precis innan rondellen vid Statoil.  :)

Men självklart på andra sidan gatan jämfört med det blåmarkerade. Riktning Gullmarsplan.

Kristian

Citat från: ajox skrivet 24 september 2015, 21:15:14 PM
Ja, just det, hållplatsen ligger precis innan rondellen vid Statoil.  :)

Men självklart på andra sidan gatan jämfört med det blåmarkerade. Riktning Gullmarsplan.
Känns som en märklig ändhållplats, varför inte låta bussen köra upp till terminalen åtminstone?

Lars_L

Citat från: ajox skrivet 24 september 2015, 17:18:57 PM
Jag kan inte hitta någonstans i texten där mitti säger att de "erfar detta".
Däremot så citeras ju marknads och försäljningschefen för Södertörn, Daniel  Mohlin, så det borde ju vara en trovärdig källa om något.

Men det står ju också att inget är klart och att beslut ska fattas nästa vecka, så vi får ge oss lite till tåls.

Okej, gick inte att läsa texten helt från paddan i den lösning man valt

Men då är det alltså ett ytterligare förslag från Nobina som lagts efter remisstiden.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Niclas Wennerlid

Citat från: Kristian skrivet 24 september 2015, 21:41:23 PM
Känns som en märklig ändhållplats, varför inte låta bussen köra upp till terminalen åtminstone?

Det är inte så märkligt, där går ju pendeltåget.
Målgruppen man är ute efter bor längs sträckan Kolartorp, Kvarntorp och Vega.

// Niclas

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

rengmark

Undrar om man bara sparar en massa pengar på föreslagen neddragen trafik. Vill inte operatörerna ha ersättning för uteblivna trafikuppdrag? Och hur beräknar man minskade biljettintäkter till följd av minskat resande?

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 27 september 2015, 12:50:29 PM
Undrar om man bara sparar en massa pengar på föreslagen neddragen trafik. Vill inte operatörerna ha ersättning för uteblivna trafikuppdrag? Och hur beräknar man minskade biljettintäkter till följd av minskat resande?

I avtalen med VBP blir det ju en förhandlingssak. Men där är det ju bara ifall man får gå under vad avtalet säger - alltså lägre turtäthet än vad som är stipulerat som det är intressant för operatörerna att gå med på mindre intäkt på påstigande. Kan väl alltså bli rätt tuffa förhandlingar, med ganska dåligt utfall för Trafikförvaltningens del. I vanliga produktionsavtal finns det en frivolym - alltså att man får dra ner trafiken med 20 procent (i regel) utifrån volymen i avtalet. Ska man drar ner ytterligare krävs förhandling även där. Men inom den s.k. frivolymen finns uppgifter om vad ersättningen ska ökas/minskas med.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Staffan Sävenfjord

#104
Citat från: Bussmicke skrivet 25 september 2015, 15:09:14 PM
Ska 810 bara bli en lokal pluttlinje.

//Bussmicke www.bussmicke.se

Det är väl ungefär halva linjesträckningen som blir kvar. Men det är ju ändå tråkigt att min favoritlinje, som jag använde så gott som alla arbetsdagar mellan 1981 (då den startade) och 1994 (då jag flyttade), försvinner. Fast man kan ju ändå säga att den har levt på övertid väldigt länge. Meningen var att den skulle gå i ett par år tills man kommit till rätta med pendeltågseländet genom att X10-or levererades. Sedan var det dubbelspåret som skulle byggas ut och då skulle linjen försvinna. Det var klart för mer än 15 år sedan men ändå blev den kvar.

Och något säger mig att den som bussen Fenix kommer att få ännu ett liv. Jag tror att det blir politiskt omöjligt att dra in linjen från Jordbro. Att promenera från bostadsområdet vid Västerbommen till Jordbro station tar cirka en kvart. Visst kan man åka anslutningsbuss men det är dålig passning om bussen är försenad på morgonen. Och ännu sämre om tåget är försenat på eftermiddagen.

En bild från den tid då linje 810 kördes med inhyrda bussar. Mest var det turistbussar men en och annan CF dök också upp. Det här lär vara sista dagen som det gick CF i SL:s linjetrafik och bussen överlämnades senare samma dag till Svenska Omnibusföreningen.



Vega planeras få en ny pendeltågsstation som skall vara klar i början av år 2019 och om linje 810 nu kortas av enligt förslaget så är väl risken stor att den försvinner helt då.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)