Neddragningar i SL:s busstrafik föreslås till den 11 januari 2016

Startat av Lars_L, 28 augusti 2015, 20:26:53 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Lars_L

Intressant är väl också - med tanke på diskussionerna innan här -  att nästan alla indragningar sker utanför morgonens högtrafik och för de som ändå sker så är det ganska tveksamt hur hållbara de är. I Upplands Väsby finns det nog en del överkapacitet, men när man drar in på flera linjer samtidigt som kompletterar varandra så är det alltid lite osäkert vilka effekter man får. Då måste man nog snarare lägga om linjenätet för att få en bra trafik. Fullsatta bussar i halvtimmestrafik blir nog inget bra.

Att man drar in kortturerna på 474 från Gustavsberg i morgonrusningen efter 8.30 fungerar inte heller om man vill klara sittplatsåtagandet. Givetvis har avgångarna litet resande, men det beror ju på att de är just kortturer. Särskilt efter att direktbussarna från Värmdölandet slutat gå blir det rejält trångt och innan denna justering (de tillkomna kortturerna) var det i princip alltid stående vid 10-minuterstrafik. Att sedan 7,5-minuters trafik från Hemmesta skulle räcka är ju en annan sak.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist



Ulf Berlin

Citat från: Peter Rost skrivet 10 september 2015, 08:36:44 AM
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/stor-nedskarning-i-busstrafiken-har-ar-linjerna-som-kan-drabbas/aRKoii!3Bkw8onqNiV4bALZuITwA/

//Peter
Mycket bra genomgång(om den stämmer...)
Neddragningarna i Söderort kompenseras väl delvis av ledbussavgångar,medans Järfälla drabbas rätt hårt...
652 borde ersättas av någon typ av kompletteringstrafik?/Ulf

homer

Citat från: Andreas91 skrivet 10 september 2015, 01:08:14 AM
Vad sjutton har spårvägar med saken att göra? Ställ dig istället frågan varför man lägger ner miljarder kronor på en ca. (4?) kilometer lång t-bana mellan Arenastaden och Odenplan, när resenärsbehovet istället borde kunna täckas upp av ex. förlängda stomlinjer och spårväg (ex. mellan Odenplan och KS, alt. förbindelse mellan innerstadsspårväg och befintliga Tvärbanan).

Det är givetvis väldigt olyckligt att ett antal busslinjer läggs ner i Roslagen (bl.a. 652 som jag själv ibland har åkt med), men återigen... Det är knappast spårvägarna som är boven till att SL och landstinget har låtit budgeten skena iväg. Hade politikerna lyckats komma överens om att prishöjning av biljetterna var nödvändiga, så hade denna kraftiga trafikreducering kanske aldrig behövt ske.

Jag tillhör den skara resenärer (som bl.a. är representerade i tidningsartikelns kommentarsfält) som villigt betalar mer för en biljett, för att på så sätt kunna erbjudas bättre service. Vi inser att kollektivtrafiken är en service, och att mer kostar mer.

Landstinget har haft en borgerlig majoritet sedan 2006 som från dag 1 har misskött både kollektivtrafiken och vården, man försöker nu skylla på oppositionen när man inte klarar av att under 9 år få ordning på ekononomin...

Ersa

Högern är ovilliga till att höja skatten, medan vänstern är ovilliga till att höja taxorna. Därför höjs ingetdera, och inkomsterna minskar. Medan de bägge falangerna beskyller varandra istället för att ta eget ansvar.

Lars_L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 september 2015, 11:26:39 AM
Mycket bra genomgång(om den stämmer...)
Neddragningarna i Söderort kompenseras väl delvis av ledbussavgångar,medans Järfälla drabbas rätt hårt...
652 borde ersättas av någon typ av kompletteringstrafik?/Ulf

Jo,neddragningarna i Söderort kommer inte orsaka så stora problem. 144 har väl haft viss överkapacitet sedan 173 tillkom och tvärbanan drogs förbi Årsta. 141 är väl opraktiskt med 12- minuterstrafik när man har anslutning till t-banan, men annars inget större problem.

Järfälla blir däremot problematiskt. 548 har ju få resande, så den indragningen i högtrafik är väl oproblematisk. Värre med 544. Fungerar om man kör med ledvagnar - problemet dock att man inte har tillräckligt av den varan.
Samma problem med 541 från/till Välingby. Under maxtimmen är det ca 700 resande mot Vällingby. Om alla avgångar var ledvagnar skulle det väl fungera, såvida resenärerna fördelade sig jämt. Men då 541 är tyngre än 518 och 543, så fungerar det inte utan kortturer. Man försökte jui minska 2011 till 7,5-minuterstrafik på 541. Det blev ramaskri - just för att man inte hade ledbussar. Idag är det väl i snitt 2-3 avgångar i maxtimmen som får lämna resenärer och resandet har ökat rätt mycket på grund av nybyggnation. Kvartstrafik fungerar helt enkelt inte. Inte ens med ledbussar.

Däremot finns det väl vissa saker utanför högtrafik som kan vara vettiga indragningar. Bland annat trafiken på 518 på helger som väl får sägas haft rätt låg kundnytta. I andra fall hade andra lösningar varit bättre. Ska man nu dra ner 560 i högtrafik till 30-minuterstrafik, hade det varit bättre att dra in den helt mellan Kallhäll och Jakobsberg och i stället utöka 542 till kvartstrafik.

Det känns ju lite märkligt att Järfälla drabbas så hårt när man redan har lägsta kundnöjdheten i länet. Som om resurserna hade var jämnt fördelade i länet från början...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2015, 13:17:34 PM
Högern är ovilliga till att höja skatten, medan vänstern är ovilliga till att höja taxorna. Därför höjs ingetdera, och inkomsterna minskar. Medan de bägge falangerna beskyller varandra istället för att ta eget ansvar.

Fast problemet är ju kanske att S och Sd inte vare sig vill höja priset eller skatten. S tror ju att man kan spara på andra sätt och vare sig S eller Sd verkar kunna skilja på driftsbudget och investeringsbudget.

Tyvärr kommer vi nog se mycket av det här i framtiden, då inget block kommer kunna få egen majoritet.

Men problemet är att det alltså inte finns någon majoritet för vare sig skattehöjning eller avgiftshöjning. Hade det förra gällt, hade väl nästan alliansen blivit tvungen att avgå. Men resultatet av det skulle ju knappast ha lett till någon stabil politik.

Sedan beklagar även jag att situationen verkar vara så låst mellan blocken.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

L. Gornitzka

Av mer jag sett av linjer som försvinner...

404 kan jag på sätt och vis förstå pga dess konstiga tidtabeller, 659 likaså pga det undermåliga resandet. Det som dock jag blir fundersam på är ju vad som händer när både 649, 652 och 653 försvinner. Sträckorna de trafikerar blir inte ersatt av några andra linjer från vad jag kan se, så frågan är hur de som bor där borta ska kunna ta sig fram?
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Lars_L

Citat från: L. Gornitzka skrivet 10 september 2015, 14:39:33 PM
Av mer jag sett av linjer som försvinner...

404 kan jag på sätt och vis förstå pga dess konstiga tidtabeller, 659 likaså pga det undermåliga resandet. Det som dock jag blir fundersam på är ju vad som händer när både 649, 652 och 653 försvinner. Sträckorna de trafikerar blir inte ersatt av några andra linjer från vad jag kan se, så frågan är hur de som bor där borta ska kunna ta sig fram?

404 är ju bara en förbättring om den ersätts med 443. Mer logiskt. Det framgår ju dock inte vad detta innebär - kommer nattrafiken därmed att dras in eller utglesas exempelvis?

649 får ju ersättas av kommunala skolbussar. Blir väl Fridströms som kör oavsett, så det blir bara ett sätt att föra över kostnaderna på kommunen. Kanske vettigt, men samtidigt måste man fråga sig över hur konsekvent detta i sådana fall ska vara över länet. Ska bara vissa kommuner behöva betala för skolbusstrafiken (eller delar av den), medan andra inte behöver? Ett problem kan ju också bli att skolskjuts inte gäller för gymnasieelever. Därför borde ju utvecklingen istället gå åt andra hållet kan man tycka.

Neddragningen av 652 och 653 känns ju mer konstig, här finns ju inget alternativ. Nu är det givetvis mycket få som reser med dessa linjer, men det brukar väl räknas till 20 per dag åtminstone totalt, vilket skulle motivera en dubbeltur per dag och linje. Man sparar ju inte heller något fordon på att dra in den trafiken. Resultatet blir väl några till delade tjänster och därmed marginell vinst, som ändå drabbar rätt hårt.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 10 september 2015, 15:27:56 PM
649 får ju ersättas av kommunala skolbussar. Blir väl Fridströms som kör oavsett, så det blir bara ett sätt att föra över kostnaderna på kommunen. Kanske vettigt, men samtidigt måste man fråga sig över hur konsekvent detta i sådana fall ska vara över länet. Ska bara vissa kommuner behöva betala för skolbusstrafiken (eller delar av den), medan andra inte behöver? Ett problem kan ju också bli att skolskjuts inte gäller för gymnasieelever. Därför borde ju utvecklingen istället gå åt andra hållet kan man tycka.

649 är logisk att den efter 40 år i SLs regi återgår till sin ursprungliga kommunala skolskjutsform, för på den är det ytterst sällan någon vuxen resenär som åker. Det känns som att Norrtälje Taxi (som numera köpt upp konkurrenten RoslagsTaxi) och eventuellt Traveller är de enda tänkbara budgivarna. Trafiken Norrtälje Taxi vinner fördelas därefter ut till olika samarbetande företag, t.ex Fridströms, Roslagsbuss, Gunnarssons m.fl.

648 på sträckan Rånäs skola - Norrbyggeby är också en liten "blindtarm" som passar bättre med ett mindre fordon för de 5-10 barnen, jämfört med dagens 15-metersvagnar. Rånäs skola är dessutom under starkt nedläggningshot, så framtiden är oviss.

Planeringen av 646 är däremot mera en gåta. Man vill behålla avgångarna 07:02, 09:05 och 17:10 i SL-regi, medan man vill göra om de två skolavgångarna 13:25 och 15:05 till kommunal skolskjuts. Vilken skolbussoperatör kan tänka sig att köpa en buss och anställa en förare enbart för att köra den mellan 13:25-16:05 på skoldagar, om man inte även får ta hand om 7:05-avgången?
Det kommer även att krävas två olika fordon för trafiken på Närtunaslingan, som idag bara kräver en enda bussindivid, samt en enda förartjänst.

Citat från: Lars_L skrivet 10 september 2015, 15:27:56 PM
Neddragningen av 652 och 653 känns ju mer konstig, här finns ju inget alternativ. Nu är det givetvis mycket få som reser med dessa linjer, men det brukar väl räknas till 20 per dag åtminstone totalt, vilket skulle motivera en dubbeltur per dag och linje. Man sparar ju inte heller något fordon på att dra in den trafiken. Resultatet blir väl några till delade tjänster och därmed marginell vinst, som ändå drabbar rätt hårt.

653 är idag en märklig linje, med ineffektiv dragning (rejäl omväg runt både Länna och Lohärad) samt att den går på udda tider mitt på dagen, som varken passar arbetspendlare eller skolbarn. Runtom Österlisa-Länna åker alla skolbarn skolskjuts med Traveller idag, samt ute i Lohärad är det skolskjuts med Fridströms och Roslagsbuss för grundskoleeleverna samt SL 654 för gymnasieeleverna.

659 brukar i dagsläget ha någon enstaka resenär per år, och körs i så fall bara om beställning sker på telefon dagen innan, så den kommer nog ingen att sakna. Tyvärr verkar man nu vilja spara in även på dessa förbeställningsavgångar.

Däremot lär nedläggningen av 644 och 625 drabba fler, då Bergshamra och Riala då förlorar den anlsutningstrafik man haft till/från Ledinge och E18-trafiken i 18 år.

Vidare har vi den enda avgången på 647, kl 08:14 från Rimbo, som alltid är fullsatt. Den ska tydligen bort... vilket kommer att öka trycket ytterligare på den redan fullsatta 677:an som kommer in från Uppsalahållet några minuter efteråt.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2015, 16:28:38 PM
Planeringen av 646 är däremot mera en gåta. Man vill behålla avgångarna 07:02, 09:05 och 17:10 i SL-regi, medan man vill göra om de två skolavgångarna 13:25 och 15:05 till kommunal skolskjuts. Vilken skolbussoperatör kan tänka sig att köpa en buss och anställa en förare enbart för att köra den mellan 13:25-16:05 på skoldagar, om man inte även får ta hand om 7:05-avgången?
Det kommer även att krävas två olika fordon för trafiken på Närtunaslingan, som idag bara kräver en enda bussindivid, samt en enda förartjänst.


Märk också att man anger förra läsårets tidtabell och att linjen fortfararande går till Abrahamsby i förslaget. Troligen är det här väl kvar från förslag som lagts i och med hösten. En avgång är ju redan borta i årets tidtabell.

Men det här är ju entreprenörernas förslag. Det är ju där trafikplaneringen finns idag. Det gör ju att det inte är någon problem om det innebär kostnader för kommunen; de är ju skyldiga enligt lag att ordna med skolskjuts. Att det sedan blir dyrt för kommunen är ju då vare sig entreprenörens eller Trafikförvaltningens problem.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 10 september 2015, 16:58:40 PM
Märk också att man anger förra läsårets tidtabell och att linjen fortfararande går till Abrahamsby i förslaget. Troligen är det här väl kvar från förslag som lagts i och med hösten. En avgång är ju redan borta i årets tidtabell.

Ja, avgången du syftar på var en skolanpassad avgång som försvann naturligt i samband med nedläggningen av Närtuna skola under denna sommar. De tre återstående eftermiddagsavgångarna som nu är kvar finns för att Närtunabarnen ska ta sig hem från grundskolan i Rimbo (13:25 och 15:05) samt från gymnasiet i Norrtälje (17:10).

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 10 september 2015, 08:13:18 AM

Att man drar in kortturerna på 474 från Gustavsberg i morgonrusningen efter 8.30 fungerar inte heller om man vill klara sittplatsåtagandet. Givetvis har avgångarna litet resande, men det beror ju på att de är just kortturer. Särskilt efter att direktbussarna från Värmdölandet slutat gå blir det rejält trångt och innan denna justering (de tillkomna kortturerna) var det i princip alltid stående vid 10-minuterstrafik. Att sedan 7,5-minuters trafik från Hemmesta skulle räcka är ju en annan sak.

Det ryktas ju om att man vill nagga sittplatsåtagandet i kanten, kan man acceptera 15-20 stående i maxtimmen sparar man en hel del, dessutom kan man även räkna med en viss avtrappning av de resandegrupper som har alternativ som bil.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 september 2015, 20:32:29 PM
Det ryktas ju om att man vill nagga sittplatsåtagandet i kanten, kan man acceptera 15-20 stående i maxtimmen sparar man en hel del, dessutom kan man även räkna med en viss avtrappning av de resandegrupper som har alternativ som bil.

Förvisso, fast man har inte vågat föra fram det politiskt och man verkar inte velat göra det i övrigt i det här besparingsprogrammet - man gör det på Ekerö - som det ser ut - men där är det ju inte några 80+ sträckor, även om standarden blir lite dålig med ståplats i en kvart-tjugo minuter. Tror inte heller att Gustavsbergsavgångarna här är dimensionerande - i alla fall inte om man drar in dem i motriktning.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist