Nobina 2537 & 2538 (Optare) i Haninge - 5 augusti 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 05 augusti 2015, 21:12:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några kompletterande bilder till Bussmickes inlägg angående Nobina 2537 och Optare-bussar hos Nobina Haninge.
Först 2537 på linje 981 vid ändhållplats Handens närsjukhus.

Som tidigare nämnts här på Bussnack är 2537 & 2538 avsedda för linjerna 850 och 981. 2537 skulle senare på dagen trafikera linje 850 i Segersäng.



En interiörbild för Nobina 2537.

Föraren tipsade om att syskonvagn 2538 skulle stå inne i Jordbrodepån...



..så jag svängde även förbi garaget och fick lov att fotografera bussen där. Notera att 2538 är en större modell än 2537.

Ett stort tack till TX Jordbro och till föraren av 2537.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 06 augusti 2015, 01:02:25 AM
Jag hoppas att du tog reda på var 2538 rullar.

Tydligen har inte 2538 varit i linjetrafik så mycket under sommaren. Förmodligen kommer den att behövas mer när hösttidtabellen börjar gälla.
Bussen ska vara avsedd för linjerna 850 och 981.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

5783

Den första bilden ser nästan ut att vara tagen för en produktbroschyr. Snyggt.  8)

Mikael T Nilsson

Citat från: Daniel S skrivet 06 augusti 2015, 14:40:38 PM
Den första bilden ser nästan ut att vara tagen för en produktbroschyr. Snyggt.  8)

Tack! Det var ett gott betyg!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2015, 09:13:52 AM
Tydligen har inte 2538 varit i linjetrafik så mycket under sommaren. Förmodligen kommer den att behövas mer när hösttidtabellen börjar gälla.
Bussen ska vara avsedd för linjerna 850 och 981.


Men vad rullarna 850 nu då? Behövs två bussar där.

Tommy E

Citat från: virtual1 skrivet 06 augusti 2015, 20:42:35 PM
Men vad rullarna 850 nu då? Behövs två bussar där.

Nej, en buss räcker väl? Observera att det är tryckfel på 17:04-turen från Segersäng i tidtabellen. Ankomsttiden till Grödby ska vara 17:14 och inte 17:44, så bussen hinner tillbaka till Segersäng till 17:34-turen.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Matte

Nu vet jag inte helt säkert men går inte 850's tidtabell över tidtabellen på 981 för start och slut. Sen finns det också en ny linje att trafikera i Trollbäcken för dessa små bussar. När den skulle starta vet jag ej.

Tommy E

Citat från: Matte skrivet 06 augusti 2015, 22:30:03 PM
Nu vet jag inte helt säkert men går inte 850's tidtabell över tidtabellen på 981 för start och slut. Sen finns det också en ny linje att trafikera i Trollbäcken för dessa små bussar. När den skulle starta vet jag ej.

Om det är denna tidtabell som gäller för 981:an tycker jag inte att det ser ut att vara några problem. Den länkade tidtabellen är från 2007, men det är fortfarande den som dyker upp när man gör en sökning på SL:s hemsida.

Det låter intressant med den nya linjen som är på gång, är det känt vad den kommer få för linjenummer och linjesträckning?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

MrX

Den nya linjen är 820. Kommer köra via Trollbäcken c, Sofieberg, Skälsätra och sedan Skogsängsvägen tillbaka till Trollbäcken C. Startar väl i och med hösttidtabellen.

850 och 981 ryms mycket riktigt i ett omlopp så den andra bussen ska så småningom flyttas till Tyresö.

Tommy E

Citat från: MrX skrivet 07 augusti 2015, 00:10:12 AM
Den nya linjen är 820. Kommer köra via Trollbäcken c, Sofieberg, Skälsätra och sedan Skogsängsvägen tillbaka till Trollbäcken C. Startar väl i och med hösttidtabellen.

850 och 981 ryms mycket riktigt i ett omlopp så den andra bussen ska så småningom flyttas till Tyresö.

Där ser man! Tyresödepån kör väl inga Närtrafiklinjer? Då kanske det kan hända att bussen hamnar på någon skärgårdsö, eller finns det andra lämpliga linjer på fastlandet?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

MrX

Citat från: Tommy E skrivet 07 augusti 2015, 00:27:22 AM
Där ser man! Tyresödepån kör väl inga Närtrafiklinjer? Då kanske det kan hända att bussen hamnar på någon skärgårdsö, eller finns det andra lämpliga linjer på fastlandet?

Den ska gå på 820. Linjen är som en variant på närtrafik linje med vinkområden. Dessutom är det mindre villavägar som trafikeras och även fast det går att köra normalstor buss önskar kommunen en mindre variant.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Citat från: MrX skrivet 07 augusti 2015, 08:52:40 AM
Den ska gå på 820. Linjen är som en variant på närtrafik linje med vinkområden. Dessutom är det mindre villavägar som trafikeras och även fast det går att köra normalstor buss önskar kommunen en mindre variant.

Då hajar jag ;D Tack för uppgifterna!
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Tommy E skrivet 07 augusti 2015, 10:29:01 AM
Då hajar jag ;D Tack för uppgifterna!

Att köra med 2538 på 981 skulle innebär ett evigt backande o trixande med det axelavståndet.

Så det tog bara 12 år för projektet med vinklinje i Trollbäcken att bli verklighet :-)

Trollbäcken går som sagt att köra med Normalbuss vid service o haverier men för Handenlinjen krävs ju en reserv, eller?

Min erfarenhet säger mig att dylika konstruktioner kräver 100% reservkapacitet.