Nobina 2537 & 2538 (Optare) i Haninge - 5 augusti 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 05 augusti 2015, 21:12:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

roggek

#16
Citat från: MrX skrivet 07 augusti 2015, 08:52:40 AM
Den ska gå på 820. Linjen är som en variant på närtrafik linje med vinkområden. Dessutom är det mindre villavägar som trafikeras och även fast det går att köra normalstor buss önskar kommunen en mindre variant.

Konstigt, när jag kontaktade Tyresö kommun så hade dem inte hört talas om linje 820, och på SLs hemsida finns ingen information...
Däremot en "vision" från (fp):
http://www.fptyreso.se/var-vision-for-trollbacken/
Skröna?, eller en källhänvisning efterlyses MrX!

Matte

#17
Citat från: roggek skrivet 07 augusti 2015, 17:52:37 PM
Konstigt, när jag kontaktade Tyresö kommun så hade dem inte hört talas om linje 820, och på SLs hemsida finns ingen information...
Däremot en "vision" från (fp):
http://www.fptyreso.se/var-vision-for-trollbacken/
Skröna?, eller en källhänvisning efterlyses MrX!

Ja Nobina har alltså haft sökning för att förare skall köra denna linje. Plus att utbildning på vart linjen ska gå för dom 3 förare som ska köra den.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 augusti 2015, 10:34:56 AM
Att köra med 2538 på 981 skulle innebär ett evigt backande o trixande med det axelavståndet.

Så det tog bara 12 år för projektet med vinklinje i Trollbäcken att bli verklighet :-)

Trollbäcken går som sagt att köra med Normalbuss vid service o haverier men för Handenlinjen krävs ju en reserv, eller?

Min erfarenhet säger mig att dylika konstruktioner kräver 100% reservkapacitet.

Hon som kör den idag tycker att det fungerar bra med den stora på 981. Det är även hon som kört den på Traveller. Enda problemet är när det står felparkerade bilar vid Entrén till Handens sjukhus så kommer hon inte runt utan backa en gång och att ett Akut renoverings arbete vid Örnens väg som gör att bilar står parkerade på en sida vägen från cirkulations platsen och där bussen normalt vänder.

MrX

Citat från: roggek skrivet 07 augusti 2015, 17:52:37 PM
Konstigt, när jag kontaktade Tyresö kommun så hade dem inte hört talas om linje 820, och på SLs hemsida finns ingen information...
Däremot en "vision" från (fp):
http://www.fptyreso.se/var-vision-for-trollbacken/
Skröna?, eller en källhänvisning efterlyses MrX!

Var en artikel i Mitt i Tyresö när Nobina tog över E23. Enda information jag hittar är den nya linjebeskrivningen http://www2.sl.se/Templates/Iframe.aspx?id=2415. I övrigt får ni lita på mitt ord. Och jag hade fel, ingen vagnflytt kommer att ske då båda omloppen utgår från Jordbro.

Matte

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 augusti 2015, 10:34:56 AM
Att köra med 2538 på 981 skulle innebär ett evigt backande o trixande med det axelavståndet.

Så det tog bara 12 år för projektet med vinklinje i Trollbäcken att bli verklighet :-)

Trollbäcken går som sagt att köra med Normalbuss vid service o haverier men för Handenlinjen krävs ju en reserv, eller?

Min erfarenhet säger mig att dylika konstruktioner kräver 100% reservkapacitet.

Kom på att hon som kör den dagligt idag har till och med kört hela linje sträckningen med en nya Volvo kortvagn från Handen/Jordbro pga akut arbete på verkstad med en vagn och en annan vagn ute på uppdrag. Och det gick även det hela vägen som en nödlösning.


Bernt Talbrant