Skräckfärd med Haningebuss

Startat av roggek, 23 juli 2015, 01:45:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

Den där ÅrskortGuldSJ  råkar alltid ut för otrevligheter :o:
https://arskortguldsj.wordpress.com/2015/07/22/skrckfrd-med-haningebuss/

Min fråga är dock, varför beter sig bussföraren så här?

Björn Forslund

Man kan väl anta att det blivit något fel på bussen som föranledde vagnbyte, och att föraren sedan körde runt på garageområdet och letade efter den andra bussen. Fast varför han inte informerade om detta är ju obegripligt.

Ulf Berlin

Man får innerligen hoppas/anta att detta inlägg i sin helhet kommer Nobina direkt tillhanda(med klockslag) :o/Ulf

homer

Svenskar är hysteriska när de gäller att klaga på att inte få någon information.

Har själv varit tvungen att göra på ett liknande sett när motorn började koka och utropsmikrofonen inte fungerade, fick bli till att köra in på ramp, släpp av av passagerare för att sedan springa och leta reda på nya bussen, först där fungerade microfonen och jag kunde berätta vad som hänt.

robergh

Citat från: homer skrivet 23 juli 2015, 14:18:40 PM
Svenskar är hysteriska när de gäller att klaga på att inte få någon information.

Har själv varit tvungen att göra på ett liknande sett när motorn började koka och utropsmikrofonen inte fungerade, fick bli till att köra in på ramp, släpp av av passagerare för att sedan springa och leta reda på nya bussen, först där fungerade microfonen och jag kunde berätta vad som hänt.

Vadå hysteriska? Det är väl skäligt att begära en förklaring till en händelse typ den som berättas här! Funkar inte micken så var så god att stanna bussen res dig upp och informera dina kunder! Det ingår faktiskt i ditt jobb! Så när du släppt av passagerarna och sprang ut bland dem för att leta efter en ny buss så menar du att du inte kunde säga något förrän du satt i den nya bussen med en mikrofon?

Mr H

Lars-Håkan_E

Det kan ju finnas ett flertal orsaker allt från trasig utropsanläggning/förarmic till en förare som är väldigt obekväm med att använda den (inte ovanligt numera när man inte ropar ut hpl själv) eller helt enkelt språksvårigheter, sedan finns ju varianten med förare som kanske inte ska ha ett jobb med kundkontakt utan istället köra döda ting.

Detta med information vid trafikstörningar av något slag är en sak som många behöver öva på, vad ska man säga, hur ska man säga det och när ska man säga det.

Ersa

Visst är det bra när folk säger ifrån, men svensken i gemen ser ju en alldeles för liten bråkdel av problemen inom kollektivtrafiken, och de nöjer sig oftast med att anse att man bör "skicka förarna på charmkurs" (eller något annat ogenomtänkt) för att lösa alla problem i hela branschen.
De flesta är väl överens om att ytterst få förare av SL-bussar arbetar med sitt drömyrke, men många verkar inte vilja inse omfattningen av dagens stora problem med bristen på välutbildade språkkunniga serviceinriktade förare. Troligtvis är det därför många än idag verkar förvänta sig förstklassig service från SL, och därför ständigt blir förvånade när de inte får det.

Problem som i startinlägget leder väl som mest till något enstaka klagomål till SLs utlejda kundtjänst, som antagligen ändå inte leder till någon större lösning för framtida liknande situationer.

homer

Citat från: Mr H skrivet 23 juli 2015, 15:28:31 PM
Vadå hysteriska? Det är väl skäligt att begära en förklaring till en händelse typ den som berättas här! Funkar inte micken så var så god att stanna bussen res dig upp och informera dina kunder! Det ingår faktiskt i ditt jobb! Så när du släppt av passagerarna och sprang ut bland dem för att leta efter en ny buss så menar du att du inte kunde säga något förrän du satt i den nya bussen med en mikrofon?

Mr H

Du får de att låta så lätt. i mitt fall var de på motorvägen, och där går de inte att bara stanna för att kliva ut i en ledbuss och gå längst bak för att se till att alla har hört vad jag säger...

och jo... jag reste mig upp och sa något i stil med att ni får gå av bussen vänta här utanför så kommer jag strax tillbaka med en annan buss, kommer inte ihåg exakt då de säkert var 10 år sedan, men de var ingen roman jag läste upp utan det var väldigt kort, men alla gjorde som jag sa och väl i den nya bussen kunde jag be om ursäkt för bristfällig information bla bla bla..., men alla var nöjda, för ingen kom fram och sa något.

hur som helst är de ointressant och du får mig att låta som en idiot, jag menar bara med min upplevelse att man ska inte hänga någon utan de kan finnas väldigt många orsaker till att de har upplevts på ett visst vis.

min huvudpoäng var dock att de ALLTID ska klagas på att man aldrig får någon information. Så fort ett x2000 har stannat i skogen så är den största nyheten att passagerarna inte har fått nån information inte själva problemet med tåget...

Clabbe

När jag igår åkte 201'an från Fagerås uppdagades ett oljeläckage, verkstan mötte upp vid hpl Ilanda för bussbyte. Då ropar förare B: Nu ska ni  vete att de inte bare ä min mun som läcker, de gör även bussen, så nu går ni å i mettdörra å går på den andre bussen. Då funderar en pass "ska ja betala igen" ..  ?  " Ja självklart, men de ä te mej".  Bytet gick smidigt på ca två-tre min.

1896

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2015, 00:03:14 AM
Visst är det bra när folk säger ifrån, men svensken i gemen ser ju en alldeles för liten bråkdel av problemen inom kollektivtrafiken, och de nöjer sig oftast med att anse att man bör "skicka förarna på charmkurs" (eller något annat ogenomtänkt) för att lösa alla problem i hela branschen.
De flesta är väl överens om att ytterst få förare av SL-bussar arbetar med sitt drömyrke, men många verkar inte vilja inse omfattningen av dagens stora problem med bristen på välutbildade språkkunniga serviceinriktade förare. Troligtvis är det därför många än idag verkar förvänta sig förstklassig service från SL, och därför ständigt blir förvånade när de inte får det.

Problem som i startinlägget leder väl som mest till något enstaka klagomål till SLs utlejda kundtjänst, som antagligen ändå inte leder till någon större lösning för framtida liknande situationer.

Vill nog påstå att detta är en av baksidorna med upphandlingssystemet, det blir sämre villkor överlag, och det ställs lägre och lägre krav på förarna, allt för att få en billigare trafik, förvisso har det införts krav på YKB nyligen, men jag tror att det hjälper föga, blir väl mest ett spel för galleriet, på -80 talet upplevde jag att vi var på väg framåt i dessa frågor, men sedan dess har det bara blivit sämre och sämre.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 25 juli 2015, 15:51:28 PM
Vill nog påstå att detta är en av baksidorna med upphandlingssystemet, det blir sämre villkor överlag, och det ställs lägre och lägre krav på förarna, allt för att få en billigare trafik, förvisso har det införts krav på YKB nyligen, men jag tror att det hjälper föga, blir väl mest ett spel för galleriet, på -80 talet upplevde jag att vi var på väg framåt i dessa frågor, men sedan dess har det bara blivit sämre och sämre.

Men samtidigt var ju SL i egen regi (sedermera i bolagsform som SL Buss AB) inte heller ett under av effektivitet och ekonomi. Var inte trafiken rätt dyr att driva på den tiden? En fördel med egen regi var dock att bussarna kunde omplaceras lättare runtom länet under hela livslängden, jämfört idag då de oftast är "bundna" till respektive operatör, och vissa halvnya skrotas/exporteras medan ännu äldre rullar kvar på övertid.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2015, 16:11:45 PM
Men samtidigt var ju SL i egen regi (sedermera i bolagsform som SL Buss AB) inte heller ett under av effektivitet och ekonomi. Var inte trafiken rätt dyr att driva på den tiden? En fördel med egen regi var dock att bussarna kunde omplaceras lättare runtom länet under hela livslängden, jämfört idag då de oftast är "bundna" till respektive operatör, och vissa halvnya skrotas/exporteras medan ännu äldre rullar kvar på övertid.

Nu jobbade jag aldrig på SL, men är det inte just det som är grejen, att busstrafiken måste få vara dyr? Folk (resenärer då) kräver förstaklassigt åkande som inte får kosta nått, en ekvation som inte går ihop ju...

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 25 juli 2015, 16:23:07 PM
Nu jobbade jag aldrig på SL, men är det inte just det som är grejen, att busstrafiken måste få vara dyr? Folk (resenärer då) kräver förstaklassigt åkande som inte får kosta nått, en ekvation som inte går ihop ju...

Jovisst. Men det jag menade var att den dåvarande SL-trafiken i egen regi sägs ha varit dyrare jämfört med dagens upphandlade trafik, trots att den inte var av direkt högre kvalitet eller effektivare. Det fanns ju många svarta hål som pengar försvann i då, brukar det heta.

Jag tror inte att förarkåren automatiskt hade varit strikt och professionell om trafiken hade bedrivits i egen regi idag 2015, utan jag tror att det hade sett ut i princip på samma sätt som det redan gör idag. Dvs med startinlägget i fokus.

falcon|



Citat från: homer skrivet 25 juli 2015, 00:46:53 AM
Du får de att låta så lätt. i mitt fall var de på motorvägen, och där går de inte att bara stanna för att kliva ut i en ledbuss och gå längst bak för att se till att alla har hört vad jag säger...

och jo... jag reste mig upp och sa något i stil med att ni får gå av bussen vänta här utanför så kommer jag strax tillbaka med en annan buss, kommer inte ihåg exakt då de säkert var 10 år sedan, men de var ingen roman jag läste upp utan det var väldigt kort, men alla gjorde som jag sa och väl i den nya bussen kunde jag be om ursäkt för bristfällig information bla bla bla..., men alla var nöjda, för ingen kom fram och sa något.

hur som helst är de ointressant och du får mig att låta som en idiot, jag menar bara med min upplevelse att man ska inte hänga någon utan de kan finnas väldigt många orsaker till att de har upplevts på ett visst vis.

min huvudpoäng var dock att de ALLTID ska klagas på att man aldrig får någon information. Så fort ett x2000 har stannat i skogen så är den största nyheten att passagerarna inte har fått nån information inte själva problemet med tåget...

Jag vet inte hur ofta du åker x2000 eller för den delen tåg men som resenär sitta på ett tåg och vara instängd och inte ett smack med information är väldigt irriterande. Har personligen upplevt att information uteblir vid problem vid just tågtrafiken.

Om nu busschauffören inte sa något eller ej låter jag vara osagt, men om det nu skulle vara så att föraren inte försökte meddela så är det riktigt dåligt i ett serviceyrke. Men alla kan vi ha en dålig dag.

För att dra parallell till det du nämnde att alla kanske inte hörde i en ledbuss. Det räcker med att ett fåtal hör vad du säger för att informationen ska spridas, folk håller sig gärna på sin kant men om något inträffar brukar man prata med varandra som resenär.


Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2015, 16:51:44 PM
Jovisst. Men det jag menade var att den dåvarande SL-trafiken i egen regi sägs ha varit dyrare jämfört med dagens upphandlade trafik, trots att den inte var av direkt högre kvalitet eller effektivare. Det fanns ju många svarta hål som pengar försvann i då, brukar det heta.

Jag tror inte att förarkåren automatiskt hade varit strikt och professionell om trafiken hade bedrivits i egen regi idag 2015, utan jag tror att det hade sett ut i princip på samma sätt som det redan gör idag. Dvs med startinlägget i fokus.

Effektivare var den då absolut inte, däremot var det sällan inställda turer p.ga personalbrist (förutom under katastrofåren då man hyrde in bussar o förare från hela Sverige)

Man hade fasta reservtjänster, utfyllnadsreserver och nollreserver......