Skräckfärd med Haningebuss

Startat av roggek, 23 juli 2015, 01:45:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robergh

Citat från: homer skrivet 25 juli 2015, 00:46:53 AM
Du får de att låta så lätt. i mitt fall var de på motorvägen, och där går de inte att bara stanna för att kliva ut i en ledbuss och gå längst bak för att se till att alla har hört vad jag säger...

och jo... jag reste mig upp och sa något i stil med att ni får gå av bussen vänta här utanför så kommer jag strax tillbaka med en annan buss, kommer inte ihåg exakt då de säkert var 10 år sedan, men de var ingen roman jag läste upp utan det var väldigt kort, men alla gjorde som jag sa och väl i den nya bussen kunde jag be om ursäkt för bristfällig information bla bla bla..., men alla var nöjda, för ingen kom fram och sa något.

hur som helst är de ointressant och du får mig att låta som en idiot, jag menar bara med min upplevelse att man ska inte hänga någon utan de kan finnas väldigt många orsaker till att de har upplevts på ett visst vis.

min huvudpoäng var dock att de ALLTID ska klagas på att man aldrig får någon information. Så fort ett x2000 har stannat i skogen så är den största nyheten att passagerarna inte har fått nån information inte själva problemet med tåget...

OK jag missförstog kanske! Jag trodde att du menade att du gjorde ett vagnbyte och bröt linjen och drog in i garaget utan att säga till som i den andra historien. Det måste ju vara så att om man måste evakuera på motorväg så måste ju självklart säkerheten komma i första hand. I ett sådant läge är det nog dessutom ganska uppenbart för resenärerna vad som hänt det är det nog inte om man bryter linjen för att göra något annat.

Mr H

John P

Citat från: falcon| skrivet 25 juli 2015, 17:23:36 PM

Jag vet inte hur ofta du åker x2000 eller för den delen tåg men som resenär sitta på ett tåg och vara instängd och inte ett smack med information är väldigt irriterande. Har personligen upplevt att information uteblir vid problem vid just tågtrafiken.

Om nu busschauffören inte sa något eller ej låter jag vara osagt, men om det nu skulle vara så att föraren inte försökte meddela så är det riktigt dåligt i ett serviceyrke. Men alla kan vi ha en dålig dag.

För att dra parallell till det du nämnde att alla kanske inte hörde i en ledbuss. Det räcker med att ett fåtal hör vad du säger för att informationen ska spridas, folk håller sig gärna på sin kant men om något inträffar brukar man prata med varandra som resenär.

Exakt ! På tåg kan det däremot nästan bli lite överdrivet mycket information i bland, i bland informeras det så fort de stannas vid en signal även om stoppet är jättekort...                                                                                     Information är nödvändigt när saker och ting inte följer det normala, har man tillgång till  fungerande mikrofon använder man ju den annars får man göra så gott det går och precis som du skriver så  sprids budskapet ofta rätt bra ändå..." Årskort Guld SJ "är ju en mycket berest man och han brukar dessutom inte klanka ned på folk så jag tror nog att kritiken var befogad. Om föraren hade haft lite intresse så hade han väl någon gång under denna tidsperiod kunnat talat om vad som händer ?
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Ersa

Men många av storstadsområdenas förare idag har ju inget intresse av service, eller ens att tala med folk, och kör buss mest i väntan på att något bättre jobb ska dyka upp. Det är DET som är det stora problemet i branschen.
Förutom "charmkursrådet" brukar folk då säga "de som inte kan ge service kan väl byta jobb?". Jodå, men skulle det i så fall inte bli några få inställda turer pga viss personalbrist? För frågan hur man får in nytt servicevänligt folk i branschen verkar ju vara stendöd, tyvärr. Iaf bland den allmänhet som kräver att samhället ger dem kollektivtrafik med hög servicenivå.

falcon|

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2015, 08:48:19 AM
Men många av storstadsområdenas förare idag har ju inget intresse av service, eller ens att tala med folk, och kör buss mest i väntan på att något bättre jobb ska dyka upp. Det är DET som är det stora problemet i branschen.
Förutom "charmkursrådet" brukar folk då säga "de som inte kan ge service kan väl byta jobb?". Jodå, men skulle det i så fall inte bli några få inställda turer pga viss personalbrist? För frågan hur man får in nytt servicevänligt folk i branschen verkar ju vara stendöd, tyvärr. Iaf bland den allmänhet som kräver att samhället ger dem kollektivtrafik med hög servicenivå.
Det är rätt blandat på landsbygden också måste jag säga. Vissa är trevliga och verkligen serviceinriktade medans andra bara kör.