Här har det hänt en del på 45 år...

Startat av Gunnar D, 21 juli 2015, 09:59:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Det vinkas av inför tågresan mot den stora staden och plåtstinsen skall också ställas rätt!
Skogås 21 juli 1970.

Mvh Gunnar

HJP

OJ! Det där känns nästan som det inte var sant, men en bild ljuger ju aldrig....  ;)
Snacka om förändring! Och tack för bilden.

Peter Rost

Otroligt!

Tre år senare (1973) stod nuvarande station Skogås färdigt, om jag inte missminner mig - i samband med att pendeltågstrafik infördes. Samtidigt lades två stationer efter Nynäsbanan ner. - Drevviken och Vega. - Mellan Skogås, och Handen.

Underbar bild för övrigt!

//Peter

robergh

Station Handen är sig inte heller riktigt lik på 45 års sikt.
Framförallt inte plattformen! Dk 427 hemmahörande i Sävenäs
har förirrat sig ut på Nynäsbanan för en tur. Maj 1970.

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 21 juli 2015, 10:18:14 AM
Otroligt!

Tre år senare (1973) stod nuvarande station Skogås färdigt, om jag inte missminner mig - i samband med att pendeltågstrafik infördes. Samtidigt lades två stationer efter Nynäsbanan ner. - Drevviken och Vega. - Mellan Skogås, och Handen.

Underbar bild för övrigt!

//Peter

Även hållplatsen Farsta (mellan nuvarande Farsta strand och Älvsjö) drogs in när pendeltågstrafiken startade 1973. Pendeltågen började gå till Jordbro i juni 1973 och fortsatte till Västerhaninge i Nynäshamn från tidig höst samma år. Under mellantiden gick bussar från Jordbro mot Nynäshamn (och mellanstationer) och det var därför Jordbro fick en rejält överdimensionerad bussterminal utifrån de behov som fanns när pendeltågstrafiken startade i full omfattning.

Björn Forslund

Låg den gamla stationen i ett annat läge? Det syns ju inget av bebyggelsen i Skogås.

Harald Nordius

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2015, 12:20:35 PM
Låg den gamla stationen i ett annat läge? Det syns ju inget av bebyggelsen i Skogås.
Den låg i samma läge. Som rubriken säger så har det hänt en del på 45 år.

roggek

Mycket har hänt på 45 år, men bergklacken till vänster på Gunnars bild motsvarar bergklacken i bakgrunden på den här bilden av Skogås station, tagen mot söder på Samlingsportalen.se
Man ser regnskyddet och byggandet av den nya stationen med södra ingången.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB14472_03

Björn Forslund

Intressant, jag bodde i Skogås från 1976 och några år framåt, och Skogås började bebyggas redan på 60-talet. Det måste vara fotovinkeln som gör att det hela ser totalt ödsligt ut.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2015, 17:18:52 PM
Intressant, jag bodde i Skogås från 1976 och några år framåt, och Skogås började bebyggas redan på 60-talet. Det måste vara fotovinkeln som gör att det hela ser totalt ödsligt ut.

Bebyggelsen finns väl till vänster utanför bild. Jag åkte någon gång med gamla Nynäsbanan och vill minnas att det var så. När jag flyttade till Jordbro 1974 så var ju den nya stationen redan i bruk och bebyggelsen till vänster om stationen i stort sett färdig. Det tog längre tid innan man började bygga till höger om stationen. Vänster och höger räknat i riktning mot Stockholm. Jag utgår från att tåget på bilden är på väg till Stockholm eftersom godsfinkan brukade gå sist i tågen i den riktningen.

Harald Nordius

Östra sidan började bebyggas redan på 30-talet, men då mest med sommarstugor och enstaka villor. Om man jämför hur det ser nu med en karta från 1951 så ser det som om den äldre bebyggelsen har fått ge vika. Västra sidan var däremot obebyggd 1951, så där är den moderna bebyggelsen den första.

Björn Forslund

Ja, det var ett lummigt sommarstugeområde med enstaka villor mellan järnvägen och Drevviken Därav den diminutiva hållplatsen. På 60-talet byggdes det kraftigt på den västra sidan och BSS körde trafik mellan Farsta och Skogås. Det stora antalet barnfamiljer med barnvagnar gjorde att man lånade 170-vagnar från BSBV då dessa var utrustade med rymlig bakplattform. Omkring 1980 tillkom det nya radhusområdet alldeles öster om järnvägen.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 21 juli 2015, 10:33:34 AM
Station Handen är sig inte heller riktigt lik på 45 års sikt.
Framförallt inte plattformen! Dk 427 hemmahörande i Sävenäs
har förirrat sig ut på Nynäsbanan för en tur. Maj 1970.

Mr H

Intressant bild från gamla Handen! Har alltid gillat denna station vid sjön Rudan.
Jag antar att denna tur inte ingick i ordinarie omlopp för Dk-lok placerade i Sävenäs. När så var fallet, skedde det någon avräkning/interndebitering då?

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2015, 16:05:03 PM
Intressant bild från gamla Handen! Har alltid gillat denna station vid sjön Rudan.
Jag antar att denna tur inte ingick i ordinarie omlopp för Dk-lok placerade i Sävenäs. När så var fallet, skedde det någon avräkning/interndebitering då?

/Gunnar

Jo, det har funnits Sävenäs-lok som haft ordinarie turer i Stockholms-området. Om detta är ett sådant fall vet jag inte. Men skulle det vara icke planenlig användning så lär det bero på att Sävenäs i stället råkat få t ex ett Hagalunds-lok som tillfälligt lån i stället. Så någon avräkning behövdes inte inom SJ. Och interndebitering var ett obekant begrepp omkring 1970. Avräkning kunde däremot förekomma gentemot utländska förvaltningar, framför allt då NSB och gällde mest vagnar.

robergh

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2015, 16:40:22 PM
Så någon avräkning behövdes inte inom SJ. Och interndebitering var ett obekant begrepp omkring 1970.

Fantastiskt hur det som är så komplicerat idag var så enkelt en gång i tiden. Bara att låta förnuftet råda!

Mr H