Kommunens åsikter om utveckling av Norrtäljes busslinjer

Startat av Ersa, 04 juni 2015, 12:51:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Så har kommunen lagt fram sina önskemål om prioriteringar av linjetrafiken till/från samt inom trafikområdet. Inga direkta nyheter, men en hel del positiv läsning, bl.a om stomlinjesatsning på 639, samt önskemål om stomlinjetrafik Hallstavik-Östhammar-Gävle.

www.norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3006818-sa-vill-kommunen-utveckla-busstrafiken

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2015, 12:51:57 PM
Så har kommunen lagt fram sina önskemål om prioriteringar av linjetrafiken till/från samt inom trafikområdet. Inga direkta nyheter, men en hel del positiv läsning, bl.a om stomlinjesatsning på 639, samt önskemål om stomlinjetrafik Hallstavik-Östhammar-Gävle.

www.norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3006818-sa-vill-kommunen-utveckla-busstrafiken

Intressant att man vill förbättra trafiken till Gävle. Sedan några år går det ju inte ens att åka till Östhammar från Gävle utan femtielva byten. Fast jag antar att det berodde på att antalet genomgående resenärer var försvinnande lågt...

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 05 juni 2015, 00:24:02 AM
Intressant att man vill förbättra trafiken till Gävle. Sedan några år går det ju inte ens att åka till Östhammar från Gävle utan femtielva byten. Fast jag antar att det berodde på att antalet genomgående resenärer var försvinnande lågt...

Man behöver ju inte ha en enda genomgående linje med samma linjenummer på hela sträckan, utan det räcker med att man anpassar tidtabellerna så att omstigning mellan 639 och 2-3 st UL-linjer kan ske. Att istället för dagens SL-mode på 0-2 minuters omstigningstid kan man hellre ha en tid på 10-15 minuter. Det blir precis lagom, och gör att man slipper stressade/oroliga passagerare, frustrerade förare, idel radiotjatter och den ständiga risken för missade anslutningar.

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2015, 10:57:53 AM
Man behöver ju inte ha en enda genomgående linje med samma linjenummer på hela sträckan, utan det räcker med att man anpassar tidtabellerna så att omstigning mellan 639 och 2-3 st UL-linjer kan ske. Att istället för dagens SL-mode på 0-2 minuters omstigningstid kan man hellre ha en tid på 10-15 minuter. Det blir precis lagom, och gör att man slipper stressade/oroliga passagerare, frustrerade förare, idel radiotjatter och den ständiga risken för missade anslutningar.

Det låter rimligt. Just nu är det faktiskt ingen anslutning alls mellan 857 (Hallstavik-Östhammar), 835 (Östhammar-Skärplinge) och 510 (Skärplinge-Älvkarleby). I några fall avgår nästa buss några försmädliga minuter innan ankomst. roligt är det inte i Skärplinge.

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 05 juni 2015, 19:44:23 PM
I några fall avgår nästa buss några försmädliga minuter innan ankomst. roligt är det inte i Skärplinge.

Att en buss avgår ett par minuter före en annan kommer in, är riktigt pinsamt. Tyvärr finns samma problem mellan 677 och 639 i Rimbo, vilket inte alls uppskattas av folk mellan Gottröra och västra Rimbo som arbetar inåt Stockholm.
Det vore ju märkligt om man först måste lacka bussarna på nuvarande 639 blå först, innan man kan få bytena till/från 677 att fungera.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2015, 20:44:18 PM
Att en buss avgår ett par minuter före en annan kommer in, är riktigt pinsamt. Tyvärr finns samma problem mellan 677 och 639 i Rimbo, vilket inte alls uppskattas av folk mellan Gottröra och västra Rimbo som arbetar inåt Stockholm.
Det vore ju märkligt om man först måste lacka bussarna på nuvarande 639 blå först, innan man kan få bytena till/från 677 att fungera.

Svårt är det inte, men oftast (som i fallet med 639) så kostar passningen i princip ett omlopp. Ett sådant krav kostar alltså och någon måste betala. Att Gottröra och västra Rimbo inte har passning till/från stan är ju dock rätt orimligt egentligen.

Men därför är ju få ofta en linje att föredra som går hela sträckan. Mellan Gävle och Norrtälje tar det väl dock drygt tre timmar (beroende på sträckning), med på vissa delar avstrckningen idag låg turtäthet. Detta skapar ju behov av avlösning på samtliga turer exempelvis. Vinsten är vl dock att det blir betydligt färre linjer att hålla reda på.

Sedan är det ju konceptet att måla blått rätt opraktiskt i glesbyggd. Jag tycker Movias R-koncept därmed är en ganska bra lösning i sammanhanget. Där har man ju förstått att "stomlinjer" har olika funktioner och att R-linjerna inte behöver ha en egen färg på bussarna.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2015, 12:51:57 PM
www.norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3006818-sa-vill-kommunen-utveckla-busstrafiken

Nu börjar debatten i form av kommentarer till artikeln dyka upp. Inte helt oväntat stör sig folk en hel del på skriverier om 676 och vill hellre lyfta upp den eviga frågan om 639. Att kalla trettinian för "skrotlinje" var dock lite hårt, nu då satsningar skett den senaste tiden. Men det tar kanske ett tag innan folk glömmer bort de senaste fyra årens varma somrar och kalla vintrar.
I övrigt verkar alla extra hållplatssstopp för 676 inåt Stockholm vara rätt impopulära, men så länge sådana stopp ger extrainkomst åt operatörerna i VBP-avtalen så lär de nog vara här för att stanna. Att 676 upplevs långsam har nog mest med fordonstypen att göra.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 07 juni 2015, 08:19:37 AM
Nu börjar debatten i form av kommentarer till artikeln dyka upp. Inte helt oväntat stör sig folk en hel del på skriverier om 676 och vill hellre lyfta upp den eviga frågan om 639. Att kalla trettinian för "skrotlinje" var dock lite hårt, nu då satsningar skett den senaste tiden. Men det tar kanske ett tag innan folk glömmer bort de senaste fyra årens varma somrar och kalla vintrar.
I övrigt verkar alla extra hållplatssstopp för 676 inåt Stockholm vara rätt impopulära, men så länge sådana stopp ger extrainkomst åt operatörerna i VBP-avtalen så lär de nog vara här för att stanna. Att 676 upplevs långsam har nog mest med fordonstypen att göra.

Sedan är väl frågan hur man skulle få 639 att gå så mycket snabbare?  Dessutom måste det ju finnas underlag. Tycker dock man satsat rätt bra på att utöka utbudet på 639. Många har nog glömt hur det såg ut på Keolis tid och hur mycket som förbättrats sedan dess. Enda nackdelen är väl att SL skippade kravet (om det ens var det formellt) på bytesmöjligheten mellan Stockholm och 677 till/från Uppsala.

Visst vill väl Nobina kanske lockas att ta upp påstigande lokalt. Men där kan ju ändå Trafikförvaltningen sätta ner foten om man vill. Ersättningen per passagerare lär ju ligga rätt högt på 676 - jämfört med Arrivas avtal, så för Trafikförvaltningens del har det ju en viss ekonomisk betydelse vilken buss lokalresenärerna tar.

Uppfattar nog inte att dubbeldäckarna tar så mycket längre tid. I normalfallet någon minut extra. Däremot har man ju utökat marginalerna i tidtabellerna - så på pappret ser det ju ut att ta längre tid. Men visst, är det många påstigande vid framförallt Danderyd i kvällsrusningen och vid mellanhållplatserna in mot stan på morgonen, så kan ju någon minut extra ticka iväg ganska fort. Överlag är det ju rätt få uppehåll.

Allmänt är det väl dock så att sitter man högre upp i ett fordon, så känns det ju allmänt som att det går långsammare än om man sitter i ett lågt fordon. Det har säkert också en viss effekt på den upplevda restiden. Men det är klart, en nästan tom buss med få på/avstigande går givetvis fortare än en närmast fullsatt. Så är det ju även mellan olika avgångar på 676, där det ju ändå relativt ofta uppstår kolonnkörning.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Önskemålen som uttrycktes om att få upp medelhastigheten på 677 Uppsala-Rimbo och 639 Hallstavik-Rimbo lär knappast gå. Bussarna kör ju den väg som finns i den hastighet som är tillåten.
Hur det ser ut med tidsförluster på 676 pga allt lokalt resande på alla dessa hållplatser mellan Tekniska, Danderyd och Roslags Näsby vet jag inte, men körtiderna på 639 har då knappast påverkats negativt av de nya rutinerna. Tvärtom är det statistiskt mycket bra för 639 att få upp statistiken över antal resenärer, speciellt då SL inte har någon koll på var resenärerna stiger av. Numera lär även 639 dra in en hel del pengar till Nobina, vilket man i förlängningen förhoppningvis kan leda till en ren stomlinje till Rimbo.

Irritationen i Rimbo över att man behandlas styvmoderligt, och Norrtälje stad "snor" åt sig all lyx är inte ny. Den fanns där redan på Busslinks tid från 2001 då Vegorna kom till 640, medan Rimboborna fick åka H25or på 625an. Redan då var det en hel del kritiska artiklar i lokaltidningen. Samt att frågan genomsyrat många politiska beslut de senaste 10-15 åren. Så nog minns folk hur det var förr, och att förbättring skett. Men man upplever det som att Rimbo (samt Hallstavik och Älmsta) aldrig tillåts komma ikapp "den där andra byn", där kommunhuset är placerat.

Lars_L

Jomen så är det väl lite överlag - att man satsar mer där det finns förutsättningar. Med en turtäthet på 120-minut till Hallstavik blir det ju aldrig någon stomlinje.

Fast det ska man nog bara vara glad för. Hade ju med SL-logik bara inneburit ett extra byte från blått till rött vid Rimbo. Dessutom vill man ju närmast ta bort de radiella stomlinjerna - det berömda skrivbordsförslaget som väl tack och lov aldrig blir verklighet ,med att dra 676 via Täby och NKS skapar ju knappast snabba eller attraktiva resvägar...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Tja, sju år efter att 807 blev till blå stomlinje 677 har den ju fortfarande 120-minuterstrafik under kvällar och helger. Så regelverket verkar vara rätt flexibelt.

Att ha ett byte mellan blått och rött i Rimbo vore väl inte någon katastrof annars? Åker man en timme till Norrtälje får man ju byta buss för vidare resa norrut i någon timme till, vilket folk klarar utan större bekymmer. Jag har aldrig förstått grejen med att man tvångsmässigt måste behålla 639 i ett enda stycke (med de praktiska bekymmer som detta leder till) trots att ingen annan SL-busslinje är lika lång.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 07 juni 2015, 16:41:51 PMJag har aldrig förstått grejen med att man tvångsmässigt måste behålla 639 i ett enda stycke (med de praktiska bekymmer som detta leder till) trots att ingen annan SL-busslinje är lika lång.

Vilka praktiska bekymmer, för resenärerna, leder det till att 639 är genomgående i Rimbo? Jag förstår faktiskt inte vad som skulle bli bättre med en uppdelning av 639, kan du förklara det?

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 07 juni 2015, 17:26:22 PM
Vilka praktiska bekymmer, för resenärerna, leder det till att 639 är genomgående i Rimbo? Jag förstår faktiskt inte vad som skulle bli bättre med en uppdelning av 639, kan du förklara det?

Inte bekymmer för resenärerna. Oftast. Mest för personalen. Förortsbussar med små tankar som går på långa omlopp och har sina längre uppehåll på ställen där möjligheter till påfyllning av spolarvätska och kylarvätska saknas, samt där tankning, tvättning och städning inte kan genomföras.

Jag förstår liksom bara inte dagens strikta låsning till endast ett enda tankesätt, som t.ex inkluderar att inte en enda ordinarie södergående 639 från Hallstavik kan sluta i Rimbo, ens på kvällstid. Med samma logik skulle man i Norrtälje slaviskt tvingas skylta om precis varenda södergående 637 till 676 och köra till Stockholm, vilket absolut inte skulle få ifrågasättas.

at1981

Hejsan!


Jag tycker att nya stomlinje 678 går som dagens 639 Stockholm - Hallstavik.
Nya stomlinje 679 går Stockholm - Åkersberga - Norrtälje - Älmsta - Hallstavik - Östhammar - Skärplinge - Gävle. ( Långlinje med dubbeldäckare :D )

Linje 678 och linje 679 skall ha anslutningar med varandra vid Hallstavik.
Linje 636 och 637 kan gå Älmsta - Östersjö samt Älmsta - Ellan.
Linje 621 kan läggas ned.
Linje 857 kan läggas ned den också. Vid Östhammar kan man byta till 811 mot Uppsala/Öregrund då 811 och 679 ser till att ha samtrafik med varandra.
Linje 696 kan gå som forna linje 625 mellan Norrtälje och Stockholm eller så läggs linjen ned helt. Nya linje 675 kan gå Norrtälje - Rimbo - Åby - Arlanda - Märsta - Sigtuna - Bålsta - Enköping - Strängnäs - Mariefred - Nykvarn - Södertälje. ( Långlinje med dubbeldäckare :D )
Då behövs bl.a. inte linje 579 mer. Linje 806 kan kortas av och gå Åby - Knutby - Almunge.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Varför skapa ytterligare praktiska bekymmer och sårbarhet med ännu fler långa linjer? Det räcker mer än väl idag med tröttsamma personbilsuttryckningar för att lösa olika problem med dagens långa 639. T.ex tanka bussar från jeepdunkar ute i skogen, och andra äventyr.

Dubbeldäckare passar endast på linjer med någon mil mellan hållplatserna, så de kan gott hållas kvar enbart på E18. Dock vore det trevligt med en riktig prioriterad stomlinje 675 Rimbo-Stockholm högtrafik, samt Rimbo-Arninge resecenter i lågtrafik. Men där räcker vanliga 15-metersvagnar med dörrställning 1-1-0. Samt korta ner röda 639 till Rimbo-Hallstavik/Herräng.