Kommunens åsikter om utveckling av Norrtäljes busslinjer

Startat av Ersa, 04 juni 2015, 12:51:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 07 juni 2015, 08:19:37 AM
Nu börjar debatten i form av kommentarer till artikeln dyka upp. Inte helt oväntat stör sig folk en hel del på skriverier om 676 och vill hellre lyfta upp den eviga frågan om 639. Att kalla trettinian för "skrotlinje" var dock lite hårt, nu då satsningar skett den senaste tiden. Men det tar kanske ett tag innan folk glömmer bort de senaste fyra årens varma somrar och kalla vintrar.
I övrigt verkar alla extra hållplatssstopp för 676 inåt Stockholm vara rätt impopulära, men så länge sådana stopp ger extrainkomst åt operatörerna i VBP-avtalen så lär de nog vara här för att stanna. Att 676 upplevs långsam har nog mest med fordonstypen att göra.
Fast SL borde väl kunna kräva att dessa uppehåll för påstigande tas bort men det kanske inte går att ordna förrän vid nästa gång linjen upphandlas om det inte finns några sådana krav i nuvarande avtal som bussbolaget bryter mot. Har det gjorts någon seriös mätning på hur pass mycket dom lokala resorna förlänger restiden Norrtälje-Tekniska högskolan?

HB

Körtiden har inte förlängts och de mätningar som gjorts har inte givigt något mätbart utslag. Bussen stannade ju redan innan för avstigning mot staden och för påstigning från staden. /Henrik/

Ersa

Det påstigande från Roslags Näsby södergående verkar då väldigt nöjda idag. Det enda de stör sig lite på idag är, vad jag förstått, det ologiska att en blå linje (670) stannar för avsläpp vid Roslagstull södergående, medan de andra blå linjen (676) samt den röda (639) inte gör det.
Logiken blir inte heller direkt tydligare att förklara av att alla tre linjer stannar för påstigande vid samma hpl i norrgående trafik.

igel

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2015, 22:31:53 PM
Det enda de stör sig lite på idag är, vad jag förstått, det ologiska att en blå linje (670) stannar för avsläpp vid Roslagstull södergående, medan de andra blå linjen (676) samt den röda (639) inte gör det.
Logiken blir inte heller direkt tydligare att förklara av att alla tre linjer stannar för påstigande vid samma hpl i norrgående trafik.
Sedan stannar också 639, 676 och 696 för avstigning vid Frescati mot Stockholm vilket inte 670 eller 699 gör. Sedan är det så att 670 och 699 även tar på påstigande vid Roslagstull om bussen stannar för avstigande i riktning mot Teknis.