Jönköpings-Posten: Bussbolag bröt mot reglerna – hela 170 gånger [Länkar]

Startat av Bernt Talbrant, 14 april 2015, 22:04:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jönköpings-Posten skriver:

Inte en, inte två – utan hela 170 gånger bröt ett bussföretag i Jönköping mot olika regler. Nu straffas företaget med böter på 200 000 kronor av Transportstyrelsen, uppger SR Jönköping. Det är en sanktionsavgift som bussföretaget tvingas betala på 200 000 kronor eftersom man upprepade gånger låtit busschaufförer köra för många timmar per dag och därmed brutit deras dygnsvila.

JP, Jnytt och P4 Jönköping om detta.


Ersa

170 gånger? Är det 85 tvättar i tvätthallen? Dvs 85 inkörningar, och samma antal utkörningar ut ur hallen och fram till uppställningsplatsen?

pegee

Dessa regler är V-A-N-S-I-N-N-I-G-A !! Svenska åkare har jätteproblem
med utländska chaufförer som kör till tider och priser som får en hel
bransch att gunga. Men om en svensk åkare kör sin buss in i tvätt-
hallen utan kort, då dj-v-lar!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

1896

Visst var gamla ATK bra mycket bättre, frågan är vad vi skulle gå med i EU för ?  ???

Björn Ax

Ja här håller jag med att reglerna borde kunna lättas lite.

Kör man inom företagets ägor till tvätthall och verkstad så borde man kunna undantas att behöva ha kort i.

Blir väldigt mycket bortslösad tid om man har många bussar som ska tvättas och måste ta i och ur kortet varje gång. Dom är ju inte speciellt snabba dessa maskiner så det tar ju ett tag att få ur och i kortet.

pegee

Citat från: Kung Vasa skrivet 15 april 2015, 12:58:44 PM
Visst var gamla ATK bra mycket bättre, frågan är vad vi skulle gå med i EU för ?  ???

Detta är nog inte ett EU-relaterat problem. Snarare hur våra svenska myndigheter väljer
att tolka ett reglemente. Väljer de att vara bäst i klassen så blir det så här.
Millimeterprecision i regeltolkningen skapar bara problem och elände, och våra myndigheter
är inte precis kända för sin flexibilitet!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Ja, det är lite svårt att enbart skylla på EU, då t.ex Norge har samma regelverk men betydligt hårdare straff och mindre flexibilitet än oss. Mentaliteten att vi på något vis hela tiden ska vara "bäst" gör säkerligen en hel del till att svenska myndigheters beteende blir lite väl fyrkantigt och oflexibelt.

1896

ATK togs ju bort till förmån för EUs regler kring kör och vilotider när vi gick med i EU, att myndigheter sedan blir petiga i samband med ny teknik, det berättigar nog ändå frågan jag ställde.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 15 april 2015, 17:43:56 PM
ATK togs ju bort till förmån för EUs regler kring kör och vilotider när vi gick med i EU, att myndigheter sedan blir petiga i samband med ny teknik, det berättigar nog ändå frågan jag ställde.

Nja, jag har för mig att förändringarna började komma redan på EES-nivå från och med 1992. Varken Island, Liechtenstein eller Norge är ju med i EU i dagsläget, men har ändå exakt samma regelverk. Vad gäller Norge är de som sagt i princip mer EU-anpassade än oss i Sverige. Det enda undantaget skulle väl vara Schweiz som ensam står helt utanför EES och EU, och därmed det enda europeiska landet som skulle kunna ha egna regler, likt ATK. (Kanske man skulle kunna lägga in Vitryssland i den korta listan också)

Lars-Håkan_E

I den här frågan är det ju inte själva regelverket som är problemet utan hur det tillämpas av Transportstyrelsen vid sina företagskontroller.

1896

Vad jag försökte säga var att hade vi haft kvar ATK, så hade vi inte haft denna problematik överhuvudtaget.  ::)

Nico

Och hade alla kört T-Ford och det inte hade funnits några regler alls så hade det varit än enklare... eller? :P

I grunden är mångt och mycket bra vad gäller regler mm och dessa är även framtagna för ett visst syfte. Som flera redan påpekat så är det sedan inte så mycket som har med reglerna i sig att göra utan problemet är den rigida tolkningen och framförallt hur detta tillämpas.

Sen kan man tycka vad man vill politiskt, men det är lite tröttsamt när du nästan alltid lyckas vricka till det så att ett ämne används för att torgföra dina privatpolitiska ståndpunkter. Dessa luftas bättre på Flashback eller motsvarande.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Man måste förstå att den politik vi väljer får ett övergripande ansvar för hur vårt samhälle ser ut, busstrafiken i Sverige är dessutom en politiskt styrd verksamhet, därför är det lätt att halka in på politik i detta forum. Jag ber om ursäkt för att jag är den jag är.  8)

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 april 2015, 17:47:20 PM
Man måste förstå att den politik vi väljer får ett övergripande ansvar för hur vårt samhälle ser ut, busstrafiken i Sverige är dessutom en politiskt styrd verksamhet, därför är det lätt att halka in på politik i detta forum. Jag ber om ursäkt för att jag är den jag är.  8)

Jag vill nog påstå att det till stor del är icke politisk styrd trafik som har störst problem med nuvarande regeltillämpningar.